מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 30°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 30°c
בני ברק 33°c
אשדוד 28°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 30°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 30°c
בני ברק 33°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מהפכה: משחקי המחשב שמסיעיים לקשב והריכוז

תתפלאו, קשב וריכוז זה כן משחק ילדים. התוכנה הייחודית של ד"ר גד דואר, מומחה בתחום הקשב והריכוז, מסייעת לאלפי ילדים ומבוגרים לריכוז, רוגע ושלווה • ככה מאות משחקי מחשב בשילוב הבזקים ייחודיים מחוללים פלאים • וגם: מה חושב הד"ר על כדורי הריטלין? • הגעתי סקפטי – יצאתי נפעם

מהפכה: משחקי המחשב שמסיעיים לקשב והריכוז
משחקי אקטיב הד צילום: יח"צ

ארי טננבוים///

זה התחיל בשיחה תמימה בבית הכנסת. אחד החברים סיפר שהילד שלו אובחן עם הפרעות קשב, הוא לא הצליח לשבת   ולהתרכז בשיעורים, הציונים היו נמוכים והצוות החינוכי הרים דגל, הילד התחיל לקחת ריטלין, התפקס קצת אבל במקביל הפך לחסר שמחת חיים וללא תאבון. ההורים שהיה קשה להם לראות אותו ככה, החליטו לנסות את אקטיב הד. "אני  נותן לו לשחק וככה הילד מצליח להתרכז טוב יותר",
סיפר לי האבא.

לא האמנתי למשמע אוזני. "משחק במקום תרופה?", לא השארתי את פליאתי אצלי ושאלתיו בקול.

"כן", הוא ענה בחיוך של אחד שיודע שבהתחלה לא תאמין לו אבל ככל שתבדוק תיווכח שכך הם פני הדברים.

ביקשתי ממנו את המספר של יוצר התוכנה. אומנם אין לי עדיין ילדים בגיל לימודים בבית ספר או תלמוד תורה, אבל הרגשתי שאני חייב להתרשם בעצמי מהמהפכה.

עשו צעד קטן לשינוי גדול עבורכם ועבור ילדיכם>>> כל הפרטים

המהפכה שכבשה את עולם הקשב והריכוז

השם ד"רגד דואר מוכר כבר 42 שנה בשדה הטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. לא פלא שהתוכנה שהוא פיתח הפכה לשם דבר והיא פועלת כיום באלפי בתים ובמוסדות לימודים.

לאורך הקריירה לא הסתפק ד"ר דואר רק בכלים הקונבנציונליים שהציעו הפסיכולוגיה או הרפואה, הוא ממש חיפש דרך לשלב את תחומי המדע והנפש יחד, מה שהוביל לפיתוח התוכנה המהפכנית.

גם הוא, כהרבה מאבחנים, היה שולח ילדים עם הפרעות קשב לנוירולוגים על מנת שייתנו להם כדורים, אבל הוא ידע שלא תמיד זה הפתרון האידאלי, הרבה פעמים לוקח זמן עד שמוצאים את הכדור הנכון במינון הנכון וכשזה עובד זה מגיע הרבה פעמים עם תופעות לוואי מורכבות.

כך החל ד"ר דואר לפתח את התוכנה שלו, המעניקה פתרון ייחודי בתחום. הוא בדק אותה על המשפחה שלו ולאחר מכן ערך מחקר מעמיק במשך מספר חודשים עם למעלה ממאה ילדים בתלמוד תורה מוכר בארץ.

כשראה שהתוצאות לא פחות ממדהימות, הוא הרגיש שהוא לא יכול להשאיר את כל הטוב הזה לסביבה הקרובה אליו, והוא החליט לשדרג  את התוכנה עוד יותר ולהנגיש אותה לכלל הציבור.

כך נוצרה לה "אקטיב הד", אשר במהלכה הילד משחק במשחקים מאתגרי מחשבה ובו זמנית משודרים על המסך גלי אור בשיטה ייחודית, הממריצים את הפעילות המוחית ואזורי הקשב והריכוז,  מה שגורם למוח להפרשה מוגברת של דופמין ונוראפינפרין, המצב האידאלי לריכוז.

לתוכנה מאות משחקים משולבי הבזקים. והשימוש המומלץ הוא בין 7-15 דקות בכל יום, במשך לפחות ארבע פעמים בשבוע.

משך ההשפעה של התוכנה יכול להגיע ל-24 שעות. בשונה מריטלין שעוזר לשמונה שעות.
 

ד"ר דואר, מה מייחד את התוכנה שלך, ויותר מזה, איך אתה מסתכל על עולם הקשב והריכוז?

"עם השנים הגעתי להבנה שיש קשר עמוק יותר בין תהליך הלמידה וההתנהגות החברתית ובבית, לבין הרגשות והמצב הנפשי של הילד", מספר ד"ר דואר בשיחה אתנו, "אי אפשר להסתכל על למידה, קריאה או התנהגות עם הסביבה, רק כמשהו קוגניטיבי, המפתח האמיתי נמצא בנפש של הילד, והיכולת שלנו להבין את הצרכים הפנימיים שלו היא זו שתוביל להצלחה."

איך התפתחה לה התוכנה הייחודית?

"המוח הוא כלי, אך הנפש היא זו שמפעילה אותו", מסביר ד"ר דואר, "מרבית השיטות הקיימות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ובקשיי למידה מתמקדות במוח בלבד – בשיפור יכולות ריכוז, בשינון, באימון קוגניטיבי. אך  ללא גירוי נכון של הנפש, המוח לא יצליח לתפקד בצורה מיטבית, במיוחד לא כשמדובר בילדים שמתמודדים עם קשיים רגשיים לצד הקשיים הלימודיים.

רגע לפני שתסביר לי לעומק על התוכנה הייחודית, אני רוצה לעלות איתך נושא לדיון. קצת רגיש, אבל אני חייב לשאול אותך: אחת השאלות המרכזיות שעולה תמיד בטיפולים בתחום ההפרעות קשב וריכוז היא השימוש בריטלין.

בשנים האחרונות ריטלין הפכה למעין פתרון "ברירת מחדל" לילדים הסובלים מהפרעות קשב. מה הד"ר אומר על זה?

"ריטלין יכול להיות כלי עזר יעיל עבור ילדים רבים, אך לא תמיד זו התשובה היחידה. יש מקרים שבהם הריטלין לא מצליח לספק את התוצאה הרצויה, והילדים ממשיכים להתמודד עם קשיים למרות נטילת התרופה. חשוב לזכור כי ריטלין אינו פתרון קסם, ויש לקחת אותו רק לאחר שמבינים היטב את מצבו של הילד ואת הצרכים שלו. התרופה יכולה להיות מועילה, אבל היא לא תמיד התשובה המוחלטת. אם הנפש של הילד לא מונעת – שום תרופה לא תפתור את הבעיה", הוא מנמק.

אז מה עושים?

"מפתחים אלטרנטיבה לריטלין",

מחייך ד"ר דואר.

"התוכנה הינה פרי עבודה של שנים, עובדת על האזור הלימבי במוח של הילד ומפתחת אצלו רצון פנימי ללמידה ולרוגע. המטרה היא ליצור גירוי נפשי שמעודד את המוח לפעול בצורה טבעית וללא תלות בתרופות כימיות. אם בריטלין אנחנו לוחצים על דוושת הגז, התוכנה שלי מדברת ישירות עם הנהג – עם הילד עצמו – ומעודדת אותו ללחוץ בעצמו על הדוושה", מסביר ד"ר דואר בטוב טעם ועובר להסביר על התוכנה: "מדובר בשילוב הכרחי בין חוויה שגורמת לילד להתמיד לבין הפן הטיפולי של ההבזקים.

"החלק של החוויה מורכב ממאות משחקי מחשב שגורמים  למשתמש להזיז את גלגלי המוח. מיד כשהוא מתחיל לשחק מתחיל טיימר של 15 דקות שבהן פועלים ההבזקים, לאחר רבע שעה לא ניתן לשחק לאותו יום. המשתמש שצובר מספיק נקודות במשחק היומי יכול לרכוש לעצמו מתוך החנות הווירטואלית דמויות, אביזרים כמו כן להמיר את הכסף בכסף אמיתי בגיפט כארד. "כדי לגרום לילדים לרצות לשחק בה, יש בתוכנה, מגוון משחקים שמושכים את ליבם, כמו: שחמט ודמקה, משחק הזיכרון, משחקי צביעה, פאזלים, תשחצים, תשבצים, כבאי, הצלה, אופה ועוד.

"כל זה מפתח את כישורי הילד וגורם לו לשמור על ריכוז. כל שימוש של מעל שבע דקות משפיע לעד 24 שעות. ברוב המקרים התוכנה מייתרת את הצורך בלקיחת תרופות או על כל פנים, מפחיתה במינון".

איך ההורים מגיבים לתוכנה?

בהתלהבות!
"אבא לכמה ילדים בגילאים שונים סיפר לי שהילדים משתתפים  בלימודים בצורה הרבה יותר פעילה, מתנהגים בבית טוב יותר, והם מצליחים לשמור על ריכוז לאורך זמן מבלי צורך להיעזר בתרופות.

וכן, זה לא עוזר לכולם במאה אחוזי הצלחה. גם כדורים לא עוזרים לכולם, יש לזה אחוזים יפים מאד ומי שהצליח – זו
שמחה עצומה של שינוי חיים לטובה".

ד"ר דואר מדגיש: "אנחנו לא נגד ריטלין, אנחנו פשוט בעד הילדים. אם מי שלוקח כדור זה עוזר לו, זה בסדר גמור. הוא יכול להשתמש בתוכנה אחה"צ, בימי שישי, מוצ"ש ובחופשים, כאשר הוא לא נוטל את הריטלין וכמובן מי שלוקח כדור וסובל, או למי שמרגיש הפרעות קשב בלימודים או התנהגות אימפולסיבית זה עשוי לעזור משמעותית".

מאיזה גיל אפשר להשתמש בתוכנה?

"התוכנה מתאימה לילדים החל מגיל ארבע ועד למבוגרים. יש מגוון משחקים המותאמים לכל הגילאים, כולל אפשרויות לילדים שעדיין אינם קוראים וכן משחקי מחשבה שמתאימים למבוגרים, בסוף המשחקים הם רק האמצעי והטיפול הוא זה שקובע, לכן יש מבוגרים שמשתמשים בה, גם אם חלק מהמשחקים פחות מרתקים אותם, כי הם מבינים את התועלת העצומה",
עונה ד"ר דואר.

תוך כמה זמן רואים תוצאות מאז שמתחילים להשתמש בתוכנה באופן קבוע?
"רוב המשתמשים מדווחים על שיפור לאחר שבועיים עד חודש של שימוש יומיומי. זה תלוי. יש כאלו  שחווים שינוי כבר אחרי ימים ספורים, ולעומתם  אחרים לאחר כחודשיים"
וכמה פעמים כדאי להשתמש בה בשבוע?

"ארבע פעמים בשבוע ועד לחמש עשרה דקות בכל יום. אחרי חמש עשרה דקות המשחקים וההבזקים נחסמים, כדי לגרום לילד לחשק והתמדה ביום הבא וכן לא להפריז עם החשיפה להבזקים".

"יש כאלה שהמשחק הזה יסייע להם באופן קל ביותר ויש כאלו באופן דרסטי. זה מאוד תלוי. כשם שטיפול תרופתי אינו תמיד יעיל ולא ניתן להבטיח הצלחה מלאה, כך גם כאן, על הרבה משתמשים  זה עובד, אך בהחלט יש כאלו שהמשחק אינו משפיע עליהם יותר מדי", מציין ד"ר דואר.

מה שמעניין זו העובדה שבמוסדות לימוד ראו את הטוב הזה וביקשו מד"ר דואר שיביא להם את התוכנה. מורים ומורות רבים סיפרו כי התלמידים והתלמידות השתפרו פלאים וכי יכולת הריכוז שלהם גדלה.
עשו צעד קטן לשינוי גדול עבורכם ועבור ילדיכם>>> כל הפרטים

סיפורי הצלחה שמדברים בעד עצמם

במהלך השנים, ד"ר דואר טיפל באלפי ילדים שנחשבו למקרים קשים במיוחד של לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. אחד הסיפורים המרגשים ביותר הינו של אפרים (בדוי) בן ה-12. הוריו פנו לד"ר דואר לאחר שאפרים כשל בניסיונות חוזרים ונשנים ללמוד לקרוא וכבר עבר מספר טיפולים ואבחונים בעבר, ללא הצלחה. מדובר בילד בכיתה ג' שאינו מצליח לחבר ניקוד לאותיות ולקרוא שורה רציפה, הוריו סיפרו כי הם השקיעו בילד סכום של קרוב למאה חמישים אלף שקלים, בשלל טיפולים שונים, אך לשווא. הילד לא קורא, ההורים כבר לא ידעו מה לעשות., הם החליטו לנסות את אקטיב הד ולאחר שבוע  – חל שינוי של 180 מעלות, הם קיבלו טלפון מבית הספר בפליאה: "מה עשיתם שחל כזה זינוק?", פתאום הילד קרא אחרי שבוע 100 שורות רצופות וכל יום השינוי רק גבר, יש לו חשק ללכת לבית הספר דבר שלא היה בכלל קודם, ב"ה היינו שליחים טובים, לא יאומן".

אני יוצא מהשיחה עם ד"ר דואר נפעם. אם חשבתי שאין פתרון אמיתי למאותגרי הקשב,
 גיליתי עולם שלם שיכול לעזור ולסייע וכל זאת באמצעות משחקי מחשב! מדהים.

עשו צעד קטן לשינוי גדול עבורכם ועבור ילדיכם>>> כל הפרטים

גד דואר קשב וריכוז הבינותי אקטיב הד

 צבע אדום