מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 23°c
ירושלים 20°c
בית שמש 20°c
בני ברק 28°c
אשדוד 25°c
י' תשרי התשפ"ה | 12.10.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 23°c
ירושלים 20°c
בית שמש 20°c
בני ברק 28°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

איראן לחוצה מהתקיפה המתוכננת וביקשה סיוע ממדינות באזור

החרדה של איראן נובעת מאי ודאות אם ארה"ב יכולה לשכנע את ישראל לא לפגוע באתרי גרעין ומתקני נפט איראניים, ומהעובדה שחיזבאללה כבר נחלש משמעותית | תפול עליהם אימתה ופחד

איראן לחוצה מהתקיפה המתוכננת וביקשה סיוע ממדינות באזור
מטוס חיל האוויר צילום: דובר צה"ל

איראן מוטרדת ולחוצה והיא עוסקת במאמצים דיפלומטיים עם מדינות במזרח התיכון כדי לאמוד אם הן יכולות לצמצם את היקף התגובה של ישראל למתקפת הטילים שלה מוקדם יותר החודש, ואם זה ייכשל - לסייע בהגנה על טהראן, כך אמרו מקורות הבקיאים בשיחות ל-CNN.

החרדה של איראן נובעת מאי ודאות אם ארה"ב יכולה לשכנע את ישראל לא לפגוע באתרי גרעין ומתקני נפט איראניים, ומהעובדה שחיזבאללה, נחלש משמעותית על ידי הפעולות הצבאיות הישראליות בשבועות האחרונים, כך אמרו מקורות לרשת CNN.

ארה"ב בדקה עם ישראל כיצד ישראל מתכננת להגיב למתקפה של איראן ב-1 באוקטובר, ובכירים אמריקאים הבהירו שהם לא רוצים שישראל תתקוף אתרי גרעין או שדות נפט איראניים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח ביום רביעי עם נתניהו, השיחה הראשונה שלהם מזה כמעט חודשיים, ואמר לו שהתגובה של ישראל צריכה להיות "פרופורציונלית".

בעלות בריתה של ארה"ב במפרץ, כולל איחוד האמירויות הערביות, בחריין וקטאר, הביעו גם הן דאגה בפני ארה"ב לגבי תקיפה אפשרית על מתקני נפט איראניים, שעלולה ליצור השפעות כלכליות וסביבתיות שליליות לאזור כולו.

ממשל ביידן חושש מאוד שהעימות המתמשך בין איראן וישראל, עלול להתפתח למלחמה אזורית גדולה שתמשוך את ארה"ב פנימה.

חלק עיקרי מהחששות הוא שהשפעתה של ארה"ב על ישראל הולכת ופוחתת בהתמדה במהלך השנה האחרונה. בדומה לפעילות בעזה, ישראל התעלמה יותר ויותר מהקריאות של ארה"ב ליותר איפוק בלבנון.

ישראל גם לא התייעצה עם ארה"ב לפני מתקפת הביפרים בחודש שעבר, או לפני חיסול נסראללה בביירות. הקבינט הביטחוני עדיין לא הגיע להחלטה כיצד להגיב, אמר גורם ישראלי ל-CNN ביום שישי. ובעוד שהפער בין עמדות ארה"ב לישראל מצטמצם, ייתכן שהוא לא יישאר כך, אמר גורם אמריקאי.

"אנחנו למעשה לא יכולים לדעת אם הם הצביעו או לא", אמר בכיר בממשל על דיוני הקבינט. נכון לשבוע שעבר, ישראל לא נתנה שום הבטחה שהיא לא תתקוף מתקני הגרעין של איראן.

ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וקטאר אמרו לארה"ב ולאיראן כי הן לא יאפשרו לישראל להשתמש במרחב האווירי שלהן כדי לפגוע באיראן, כך אמרו ל-CNN דיפלומט ערבי ומקור אחר שמכירים את הנושא. "ירדן גם תגן על המרחב האווירי שלה מכל חדירה בלתי מורשית, ללא קשר למקור", אמר בכיר ירדני. ארה"ב עדיין הפצירה בטהראן דרך צד שלישי, לכייל את תגובתה אם ישראל תתקוף.

בתוך כך מספר חיילים שנלחמים כעת בלבנון אמרו ל-CNN כי השטח הפתוח וההררי שבו שוהה אויבם בבית מקשה על המבצע.

חייל אחד, שנלחם בעזה מאוקטובר עד מרץ וביולי ואוגוסט, ונלחם כעת בדרום לבנון, אמר כי המלחמה בגבול הצפון שונה מאוד ממה שחווה בעזה.

"האתגר הוא לא שחיזבאללה מצויד יותר או שעשה יותר אימונים. האתגר הוא המעבר בראש מחודשים של לחימה בשטח עירוני מול לחימה בשטח פתוח", אמר והוסיף כי גם התמרונים הבסיסיים ביותר - כולל האופן שבו חיילים מסתובבים בטור - שונים לחלוטין.

רשת CNN מציינת כי מאחר וכוחות צה"ל אינם רשאים לדבר עם התקשורת ללא אישור רשמי, CNN לא מפרסמת את שמו של החייל.

עוד דווח כי "על הנייר, צה"ל עדיף בהרבה על לוחמי חיזבאללה. יש לצה"ל כלי נשק מתקדמים ומשוכללים יותר, מספר גבוה משמעותית של חיילים, מודיעין טוב יותר ובעלי ברית חזקים יותר".

אבל החייל ששוחח עם CNN אמר שהיתרונות האלה לא משמעותיים בסוג הלחימה שמתרחשת בגבעות דרום לבנון, שם נשק מעולה פחות אפקטיבי.

נראה שחיילי צה"ל בשטח מוכנים למלחמה ארוכה. "הלוואי שלא נצטרך להרחיב את היקף החדירה הקרקעית. אבל אם נצטרך להילחם כדי שהילדים יוכלו ללכת לגן ולא לפחד מפגיעת טילים, נעשה גם את זה", אמר החייל ששוחח עם CNN והוסיף כי הוא וחבריו הלוחמים "חזקים מתמיד, מוכנים ונחושים".

חיזבאללה מבצע חיצי הצפון מלחמת חרבות ברזל איראן ארצות הברית

art

 צבע אדום