מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 25°c
חיפה 23°c
ירושלים 24°c
בית שמש 27°c
בני ברק 29°c
אשדוד 27°c
ח' תשרי התשפ"ה | 10.10.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 25°c
חיפה 23°c
ירושלים 24°c
בית שמש 27°c
בני ברק 29°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

ראש ה-CIA לשעבר על מתקפת הביפרים: "הישג יוצא דופן, סוס טרויאני על סטרואידים"

ראש ה-CIA לשעבר, הגנרל פטראוס, טען כי מבצע הביפרים הוא "הישג יוצא דופן" | הגנרל המליץ לישראל לאמץ אסטרטגיה בעזה לפיה אין לעזוב את השטח או את ציר פילדלפי עד שיתקיים ביטחון מוחלט

ראש ה-CIA לשעבר על מתקפת הביפרים: "הישג יוצא דופן, סוס טרויאני על סטרואידים"
מתקפת הביפרים על חיזבאללה צילום: שאטרסטוק

גנרל דיוויד פטראוס, לשעבר ראש ה-CIA ומי ששירת קודם לכן כמפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, מפקד הכוח הרב לאומי בעיראק ומפקד כוחות ארה"ב ונאט"ו באפגניסטן, הציג את הערכתו על המצב הנוכחי במזרח התיכון בפודקאסט של המכון למדיניות העם היהודי JPPI. 

הגנרל תיאר את המתקפה המיוחסת לישראל נגד מפקדי חיזבאללה באמצעות פיצוץ הזימוניות ומכשירי הקשר כ"הישג יוצא דופן" שפגע משמעותית ביכולות הפיקוד והשליטה של הארגון. לדבריו, מדובר במבצע חסר תקדים מבחינת התיחכום והיצירתיות שלו: "הסוס הטרויאני על סטרואידים ואפילו הרבה מעבר לכך", כלשונו. עם זאת, הוא הזהיר כי חיזבאללה עדיין מהווה איום משמעותי, עם מאגר גדול של טילים ורקטות.

פטראוס, הידוע בניסיונו הרב בדיכוי טרור בסביבה אורבאנית אזרחית, הדגיש את הצורך באימוץ אסטרטגיה בעזה: אם נכנסים לשטח, משמידים את האויב ופוגעים בתשתיות שלו ואח"כ עוזבים - נוצר באופן בלתי נמנע ואקום, והאויב משתקם. פטראוס הציע לישראל להישאר בשטח ולא לעזוב לפי שעה.

"זוהי הדרך היחידה שאני חושב שתהיה ישימה," אמר פטראוס, תוך שהוא מסביר את עקרונות האסטרטגיה. לדבריו, אסטרטגיית "טהר והחזק בשטח" כוללת שלושה שלבים עיקריים: "ראשית, ניקוי האזור מגורמי טרור; שנית, שמירה על נוכחות צבאית מתמשכת כדי למנוע את חזרתם של גורמים עוינים; ושלישית, השיקום - בניית תשתיות ושירותים לאוכלוסייה המקומית". 

בשיחה עם חוקר המכון נוח סלפקוב, הדגיש פטראוס כי יישום האסטרטגיה בעזה יהיה מאתגר, אך הכרחי. "אתה צריך להבטיח מנגנון ביטחון, ורק ישראל יכולה לעשות זאת," אמר. "ואז בהדרגה, להתחיל בצפון, כנראה לנוע דרומה, ליצור איזורים מתוחמים כל כמה קילומטרים." 

בהתייחסו למתקפת ה-7 באוקטובר, פטראוס תיאר אותה כ"כישלון הגרוע ביותר של מודיעין, מוכנות צבאית והערכה פוליטית ואנליטית בהיסטוריה הישראלית". הוא ציין כי הערכות שגויות לגבי כוונות ויכולות חמאס, לצד תחושת ביטחון מוטעית, תרמו לחוסר המוכנות הקטסטרופלי.

הגנרל התייחס גם לאתגרים העומדים בפני ישראל מול חיזבאללה בצפון, ולשאלת מוסר הלחימה. הגנרל הדגיש כי "חסן נסראללה וארגון החזבאללה הם שאחראים לכל מי שנהרג, כולל אזרחים לא מעורבים, בפעולת החיסול של נסראללה, לאחר שבמשך שנה פגעו באזרחים חפים מפשע בישראל על בסיס יומיומי".

CIA מבצע חיצי הצפון מתקפת הביפרים מלחמת חרבות ברזל

art

 צבע אדום