מדידת לחץ דם בצורה לא נכונה, מובילה לתוצאות שגויות

במחקר נבדקו כ-130 מטופלים, ותוצאות המדידות הושוו בין תנוחות שונות של היד במהלך הבדיקה. המטרה הייתה לבדוק כיצד תנוחות שונות של היד משפיעות על תוצאות המדידה. החוקרים מצאו כי כאשר היד לא מונחת בצורה נכונה בגובה הלב, הערכים יכולים להשתנות

מדידת לחץ דם בצורה לא נכונה, מובילה לתוצאות שגויות
אילוסטרציה צילום: Unsplash

מדידת לחץ דם היא בדיקה נפוצה ופשוטה יחסית, אך מחקר חדש שפורסם לאחרונה על ידי חוקרים מ-Johns Hopkins University School of Medicine חושף שמיקום היד בזמן המדידה יכול להשפיע באופן משמעותי על תוצאות הבדיקה. המחקר מעלה שאלות חשובות בנוגע לדיוק של מדידות רבות שבוצעו עד היום, ומציע הנחיות ברורות לשיפור התהליך.

אם אתם חווים ערכים גבוהים או נמוכים של לחץ דם, ייתכן שהגורם לכך הוא פשוט כמו מנח היד הלא נכון. ביקשנו ממומחה מאסותא מרכזים רפואיים הסבר.

מה גילה המחקר?

במחקר נבדקו כ-130 מטופלים, ותוצאות המדידות הושוו בין תנוחות שונות של היד במהלך הבדיקה. המטרה הייתה לבדוק כיצד תנוחות שונות של היד משפיעות על תוצאות המדידה. החוקרים מצאו כי כאשר היד לא מונחת בצורה נכונה בגובה הלב, הערכים יכולים להשתנות באופן ניכר, לעיתים בכ-10-15 מ"מ עבור הלחץ הסיסטולי.

המחקר הצביע במיוחד על כך שמדידות שנעשו כאשר היד שמוטה לצידי הגוף הובילו לרוב לתוצאות גבוהות יותר. תוצאה זו עלולה להוביל לאבחון יתר של יתר לחץ דם, מצב רפואי שמחייב טיפול ממושך ותרופתי. 

ד"ר אמיתי אלקיים, מומחה לרפואה פנימית ולחץ דם מהיחידה לבירור מהיר באסותא מרכזים רפואיים, מסביר כי תוצאות לא מדויקות של מדידת לחץ דם עלולות להוביל להחלטות רפואיות שגויות: "לחץ דם הוא מדד פיזיקלי שנועד להראות ערכים המעידים בין היתר על פעילות הלב וכלי הדם", הוא אומר. "ערכים גבוהים או נמוכים מדי עלולים להיות ביטוי למחלה. אם אנחנו חורגים מנוהל הבדיקה הנכון, נקבל מידע שגוי שישפיע על ההחלטות הרפואיות".

לדברי ד"ר אלקיים, המנח הנכון של היד בזמן מדידת לחץ הדם הוא קריטי. "במחקר מדברים על כך שהיד צריכה להיות מונחת בצורה רפויה, ללא מאמץ, על שולחן או משענת כורסה, ולא שמוטה לצד הגוף", הוא מדגיש. "הקפדה על הנחיות אלו תאפשר תוצאות מדויקות יותר".

כיצד לבצע את המדידה בצורה נכונה?

ד"ר אלקיים מדגיש כי ישנם כמה פרמטרים חשובים שיש להקפיד עליהם בעת ביצוע מדידת לחץ דם. "הבדיקה צריכה להתבצע לאחר מנוחה של לפחות עשר דקות, בישיבה על כיסא עם משענת לגב ולידיים. הרגליים צריכות להיות מונחות בצורה ישרה על הרצפה ולא משוכלות", הוא מסביר.

עוד פרמטר חשוב הוא להימנע משתיית קפה או עישון בחצי שעה שלפני הבדיקה. במהלך הבדיקה חשוב שלא לדבר או לזוז, כדי לא להשפיע על התוצאה. יש לוודא שהשרוול (המנז'טה) מותאם לגודל הזרוע, ולא לבצע את המדידה על חולצה.

לדברי ד"ר אלקיים, המדידה הראשונה אינה תמיד המדויקת ביותר, ולכן יש לבצע לפחות שתי מדידות נוספות במרווח של 2-3 דקות. "יש להתייחס לתוצאות שמתקבלות בבדיקה השנייה או השלישית, ולא להתבסס רק על התוצאה הראשונה", הוא מוסיף.

ד"ר אלקיים מסכם: "מדידת לחץ דם היא בדיקה פשוטה לכאורה, אך היא דורשת הקפדה על הפרטים הקטנים כדי להבטיח שהמדידה תהיה מדויקת ותספק לרופאים את המידע הנכון לצורך קבלת החלטות טיפוליות".

אסותא לחץ דם

 צבע אדום