רוכשים מוצר חשמל חדש? הטיפים שהמוכרים לא רוצים שתדעו

במהלך החגים, כרבע מהישראלים בוחרים לרכוש מוצרי חשמל חדשים. אך המלחמה, הקשיים הכלכליים ועליית המחירים הפכו את כולנו לצרכנים מפוקחים וחסכוניים. אז מה צריך לבדוק לפני שרוכשים מכשיר חדש? ההמלצות המלאות בכתבה

רוכשים מוצר חשמל חדש? הטיפים שהמוכרים לא רוצים שתדעו
חנות מוצרי חשמל צילום: Canva

במהלך החגים, כרבע מהישראלים בוחרים לרכוש מוצרי חשמל חדשים. אך המלחמה, הקשיים הכלכליים ועליית המחירים הפכו את כולנו לצרכנים מפוקחים וחסכוניים. אז מה צריך לבדוק לפני שרוכשים מכשיר חדש? על מה לשים לב בעת הקנייה? איך לבדוק את התאמתו לגודל הבית ולצרכיכם המשתנים? מהם תכונות המוצר והאביזרים הנלווים שכדאי להכיר? ומדוע חשוב לבדוק את האותיות הקטנות - תוקף המוצר, האחריות, הוראות השימוש ותנאי ההובלה? אילן שמה מנהל השירות הטכני של CSB עם מספר המלצות חשובות לרכישת מוצרי חשמל בחגים.

התחילו בהשוואת מחירים:

בשלב הראשון, חפשו באינטרנט מגוון אתרים להשוואות מחירים. גם אם בסוף תחליטו לרכוש בחנות פיזית, עדיין מומלץ לערוך רשימה קצרה של הדגמים אותם אתם מעוניינים לרכוש, ולבצע סביבם מחקר שוק און ליין – שמות המותגים, סוגי הדגמים והמחירים, כדי להגיע לחנות מוכנים, עם תקציב ידוע מראש מבלי לחרוג ממנו. דרך השוואת המחירים תוכלו לקבל אינדיקציה טובה לתקציב שלכם.

כאשר מופיע באתר מחיר זול במיוחד, התקשרו לחנות לפני ההגעה כדי לוודא שהמכשיר אכן קיים ובמחיר המוצג באתר. לעיתים רשתות מוצרי החשמל מספקות מידע מטעה כדי לפתות אתכם להגיע לחנות, ואז לגלות שהמוצר אזל מהמלאי. בנוסף, כאשר הפערים בין המחירים און ליין למחירי החנות גבוהים במיוחד, אל תהססו לציין זאת בפני המוכר, ואף להתמקח על המחיר הסופי. 

התאימו את המכשיר לצרכיכם:

אם אתם משפחה גדולה, צרכיכם שונים מאלו של זוג צעיר או אדם שמתגורר לבדו. למשל, חשוב לבדוק את נפח המכשיר - כאשר מדובר במקרר, בדקו את הקיבולת שלו והאם היא מספיקה לדרישותיכם. בנוסף, האם המקרר מכיל פתח ייעודי לשתייה קלה, המאפשר אחסון נוסף של בקבוקים, אך נוטה לזלול הרבה אנרגיה. גם במכונת הכביסה, בדקו אם תכולת הכביסה מתאימה לכם, או שתיאלצו למלא רק חצי מכונה בכל שימוש, ולבזבז המון חשמל ואנרגיה.

לגבי מייבש הכביסה, חשוב להקדיש תשומת לב לתנאים חריגים בהתאם לצרכיכם: האם קיימת אפשרות להוציא את צינור האוורור מהחלון או שמדובר במכשיר קונדנסור? גם ברכישת מדיח כלים, בדקו האם תוכלו להסתפק במכשיר בעל נפח קטן יותר, כדי לא להפעיל מכונה שלמה עבור מספר כלים בודדים. בנוסף, אל תתביישו לבקש הדרכה קצרה על אופן הפעלת המכשיר - לעיתים ההפעלה הראשונית עלולה להסתבך ולגזול זמן רב.

הימנעו משדרוגים יקרים ומיותרים:

לא תמיד שכלולים טכנולוגיים מצדיקים את המחיר הגבוה, ולרוב כוללים שדרוגים וחידושים שמעבר למחירם הגבוה, יעמיסו עליכם ציוד נלווה, אביזרים מיותרים, ובהמשך גם תיקונים יקרים. נסו להימנע מלהתפתות אחר התיאורים המלהיבים של המוכרים – את רוב החידושים שבמכשיר רובכם לא תנצלו מעולם. לרוב עדיף להסתפק בדגמים קצת יותר ישנים, אך כאלו שכבר הוכיחו את עצמם דרך המלצות און ליין, ובעיקר זולים משמעותית. נסו להגיע ליחס עלות-תועלת המשתלם ביותר, כלומר כמה יעלה לכם לרכוש מותג יקר, ביחס למותג זול המיוצר באותה חברת ייצור ומציע ביצועים כמעט זהים.

הקדישו תשומת לב לדירוג האנרגטי:

דירוג זה מגדיר את יכולת המוצר לנצל אנרגיה באופן אופטימלי ולחסוך בחשמל. השתדלו לרכוש מכשירים בעלי דירוג אנרטי A, שהינם ירוקים וחסכוניים באופן משמעותי, ביחס לדירוג G המופיע במוצרים זוללי חשמל. ייתכן ומחירי המוצרים בעלי דירוג אנרגטי גבוה יהיו מעט יקרים יותר, אך לטווח הארוך החיסכון בחשמל יחזיר עבורכם את ההשקעה, בנוסף לתרומתכם החשובה לאיכות הסביבה. 

שימו לב לפרטים הקטנים:

נסו להבין מהו המכשיר המתאים ביותר לצרכיכם. למשל, האם אתם זקוקים למקרר עם קיוסק, או שתעדיפו מכשיר בעל תא פריזר ההופך למקרר. בנוסף, לפני הגעתכם לחנות, מדדו את החלל בו ימוקם המכשיר, כדי לוודא שהוא בגודל המתאים. לעיתים גם טעות של כמה סנטימטרים בודדים, תאלץ אתכם להתחיל את כל תהליך הרכישה מהתחלה. 

בדקו מה כוללת תעודת האחריות:

אל תשכחו לוודא שהמוצר החשמלי שרכשתם מגיע עם אחריות של שנה לפחות, ומה האחריות מכסה בדיוק. ברוב המקרים תוכלו לשלם תוספת עבור ביטוח מקיף יותר, אך חשוב לשים לב לאותיות הקטנות כדי להחליט אם התוספת אכן משלמת. לדוגמא, רוב תעודות האחריות אינן מכסות ביקור של טכנאי, ובמקררים האחריות כוללת לרוב רק תיקון של אביזרי הקירור ללא תיקון האביזרים הנלווים.

ולא פחות חשוב, אל תשכחו לוודא שמדובר במשווק מוכר ומורשה לאותו מותג, מה שיבטיח שבמקרה של תקלה היא תכלל בתנאי האחריות. ופרט טכני אבל חשוב – שמרו את תעודת האחריות במקום זכיר, כולל מספר הטלפון ואופן הפנייה לחברה, כדי שתוכלו לממשה במקרה הצורך.

 וודאו שהרכישה כוללת הובלה ובאילו תנאים:

משום שההובלה מתבצעת לרוב ע"י חברה חיצונית, סגרו מראש מול המוכר את תנאי ההובלה עוד לפני התשלום. כולל פרטי ההובלה, אופן התשלום, תאריך ושעת ההובלה המדוייקת, והאם יש צורך בתשלום נוסף בתנאים חריגים כמו קומות גבוהות או בניין ללא מעלית. שאלות והבהרות שעשויות לחסוך לכם עצבים ותסכולים רבים. בנוסף חשוב שתדעו שהמוביל מחוייב על פי חוק לפנות את המוצר הישן שברשותכם ללא עלות.

גם המראה קובע:

מעבר ליכולות, לביצועים ולאיכות, מוצרי החשמל הכבדים הפכו לאורך השנים למרכיב חשוב בנראות הבית ובשפה העיצובית השולטת בו. גודל, צבע וסגנון המוצרים מהווים נתונים חשובים שעליכם לקחת בחשבון. לדוגמא, אם הצבע הדומיננטי בבית הוא בהיר, רכשו מוצרים חשמליים בגוונים דומים, המתכתבים עם שאר פריטי העיצוב והחפצים.

רכשו רק מוצרים של ספקים ויבואנים רשמיים:

אל תוותרו על בדיקה מיהו היבואן הרשמי של המוצר, מאיזה מדינה הוא מגיע ומי ספק השירות בישראל. בנוסף, בדקו מה נכלל בתוך האחריות המורחבת, וקראו גם את האותיות הקטנות (שהן לעיתים הכי חשובות). כמו כן, וודאו שהמכשיר עדיין מיוצר במפעל הפעיל בהווה – קיימים יותר ויותר מוצרי חשמל חדשים של יצרנים שפשטו את הרגל וכבר אינם פעילים. לכן אל תהססו לבדוק האם מעניק האחריות הינו הספק הרשמי והרשום של המוצר. וחשוב לא פחות - אל תרכשו מוצרי חשמל מחברה שאינכם מכירים את שמה, אלא רק מחברה ידועה ומוכרת בעלת ותק ומוניטין בענף. 

מוצרי חשמל קנייה רכישה באינטרנט

 צבע אדום