מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 20°c
בית שמש 20°c
בני ברק 28°c
אשדוד 26°c
ז' תשרי התשפ"ה | 09.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 20°c
בית שמש 20°c
בני ברק 28°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

העליון פסק: תפילות יום כיפור בתל אביב יתקיימו בהפרדה מלאה בגן מאיר

בית המשפט הורה לעיריית תל אביב לאפשר לעמותה לקיים תפילה בהפרדה ביום הכיפורים, אך בגן מאיר במקום בכיכר דיזינגוף. בדיון שהתקיים היום בבית המשפט העליון, התנגדה עיריית תל אביב בנחרצות גם להצעת הפשרה של השופטים

העליון פסק: תפילות יום כיפור בתל אביב יתקיימו בהפרדה מלאה בגן מאיר
בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90

בית המשפט העליון קיבל את הערעור שהגישה עמותת ראש יהודי ומספר נשים והורה לעיריית תל אביב לאפשר לעמותה לקיים תפילה בהפרדה ביום הכיפורים, אך בגן מאיר במקום בכיכר דיזינגוף - הצעה שאותה הציע הארגון לעיריית תל אביב במסגרת חילופי המכתבים ביניהם ובית המשפט הציע היום לצדדים לאמץ כפשרה. בהרכב השופטים ישבו דוד מינץ, עופר גרוסקופף ויחיאל כשר.

ביהמ"ש
פסק הדין | ביהמ"ש

בדיון שהתקיים היום בבית המשפט העליון, התנגדה עיריית תל אביב בנחרצות גם להצעת הפשרה של השופטים. בא כוח העירייה, עו"ד שמואל זינגר, הודיע נחרצות: "אנחנו מתנגדים להפרדה מגדרית במרחב הציבורי ודוחים את הצעת השופטים". השופטים מינץ וגרוסקופף תהו: "זו תפילה שמקובלת ברוב הקהילות, מה קרה?! מה קרה?!".

השופט גרוסקופף הוסיף במהלך הדיון: "אני לא מבין, עירייה לא יכולה לאפשר במרחב הציבורי תפילה על פי מנהגים מקובלים?! אתם אומרים: כשהמקום סגור, בבית כנסת, אפשר הפרדה מגדרית – ואילו תחת כיפת השמיים במרחב, אז אסור? מי שרוצה תפילה אורתודקסית ילך לשם ומי שלא, שלא ילך. למה עירייה צריכה למנוע תפילה?".

השופטים הטיחו בעיריית תל אביב: "מה שעולה הוא שעירייה במדינת ישראל מבקשת להפלות מתפללים אורתודוקסים". נציג העייריה אמר: "לא מפלים", והשופטים השיבו: "בוודאי שכן". השופט גרוסקופף הוסיף: "עיריית תל אביב תקבע איזו תפילה היא לגיטימית? את זה הציבור יחליט בעצמו".

השופט כשר אמר לנציג העירייה: "עיריית תל אביב אומרת – 'אורתודוקסי לא, כל השאר כן', בעוד יש 'שונות רלוונטית' שמאפשרת הפרדה מגדרית בתפילה. אדוני אומר: 'אני לא נגד התפילה, רק נגד המחיצה' – זה כמו שתגיד, 'יש לי רק בעיה עם הכיפה'".

תגובת העותרות וארגון ראש יהודי להחלטת בית המשפט: "ראש יהודי מברכת את החלטת בית המשפט העליון לאפשר תפילה בהפרדה עם מחיצה במרחב הציבורי. תל אביב היא חלק מהמדינה היהודית וגם בה מי שחפץ להתפלל בהפרדה עם מחיצה יוכל לעשות זאת.

"שמחים שבית המשפט אישר לנו להתפלל בדרכנו, על פי אמונתנו ועל פי מסורת ישראל. היהדות חזקה יותר מכל תקנה עירונית ויותר מהחלטתה האומללה של עיריית תל אביב להדיר מהמרחב הציבורי את הציבור המסורתי, ואת היהדות עצמה. יום הכיפורים הוא יום קדוש עבור כל העם היהודי ואנו מקווים שהתפילות יעברו בשלום ובאחדות בין כל חלקי העם".

בית המשפט העליון ראש יהודי תל אביב

art

 צבע אדום