מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 19°c
בית שמש 19°c
בני ברק 26°c
אשדוד 24°c
ז' תשרי התשפ"ה | 09.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 19°c
בית שמש 19°c
בני ברק 26°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

חשוב לדעת: הטעויות הנפוצות שיגרמו לכם לצום קשה

צום הוא לא עניין פשוט לגוף ולנפש, אבל אם תכינו את גופכם כמו שצריך, תוכלו לעבור אותו בצורה קלה יותר | דפנה זיו בוסאני, מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה בשניידר, עם המלצות כיצד לעבור את צום יום הכיפורים

חשוב לדעת: הטעויות הנפוצות שיגרמו לכם לצום קשה
אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

יום הכיפורים, היום הקדוש לעם היהודי, מתקרב בצעדי ענק. בשישי לפנות ערב נאכל את הסעודה המפסקת ועמך בית ישראל יצעדו לבתי הכנסת. מאותו רגע ועד מוצאי היום הקדוש, נצום כולנו ללא אוכל ושתייה.

 ימים בודדים טרם היכנסו של היום הקדוש ותחילתו של הצום, דפנה זיו בוסאני, מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה בשניידר, עם המלצות כיצד לעבור נכון את צום יום הכיפורים.

• מומלץ לאכול כ 3–5 ארוחות קטנות ביום הצום, מהבוקר ועד לארוחה המפסקת, כך שכל ארוחה תכיל פחמימות מורכבות כמו לחם, קרקרים, אורז ופסטה. מטרתן של פחמימות מורכבות אלו היא למלא את מאגר הפחמימות (גליקוגן) שהולך ומתדלדל בשעות הראשונות של הצום. במקביל לפחמימות, יש לשלב מנות חלבוניות כמו גבינה או יוגורט.  

• חשוב לשתות מים במהלך היום שלפני צום יום כיפור, על מנת להרוות את הגוף בנוזלים. לא מומלץ לשתות שתיה מתוקה שהיא מרווה פחות ויכולה להגביר את תחושת הצמא. מומלץ להפחית בהדרגה בשתיית משקאות המכילים קפאין לקראת הצום. את ההפחתה כדאי להתחיל כשלושה ימים לפני הצום. 

• על הארוחה המפסקת להיות ארוחה משביעה, אך לא כבדה יתר על המידה. אכילה מוגזמת בארוחה זו תכביד, תגרום לעייפות ולא תשפיע כלל על תחושת הרעב לקראת סוף הצום. לכן מוטב לאכול ארוחה רגילה, או מעט גדולה מהרגיל. מומלץ שהארוחה תכלול מרק ירקות או עוף או סלט בתוספת כפית שמן , מנת בשר, דג או חלבון מהצומח (קטניות או סויה), תוספת פחמימה (כמו אורז או אטריות) ירקות מבושלים וחיים. 

• מומלץ להימנע מאכילת חטיפים או מזונות מלוחים יתר על המידה בערב יום הכיפורים. הורים שצמים, רצוי שיכינו לילדים את המזון במנות קטנות ונגישות כמו מוצרי חלב, לחם פרוס וכו' על מנת להקל על הגשת המזון ולמנוע התעסקות מרובה עם המזון במהלך יום הכיפורים. 

• במידה וילד או נער מחליט לצום, יש לתכנן את הארוחות כך שיהיו ארוחות קטנות מהבוקר ועד לתחילת הצום. לילדים ובני נוער הצמים במהלך יום כיפור ואינם חשים בטוב, מומלץ לשתות משקה ממותק ולהפסיק את הצום.

• את הצום מומלץ לשבור באכילת פרוסת לחם מרוחה בממרח מתוק או בפרוסת עוגה ושתיה חמה כמו תה ירוק בלגימות קטנות. עיכול מזון דורש מהגוף מאמץ ולכן יש לתת לו את הזמן להסתגל לתנאים החדשים ורק לאחר הארוחה הקטנה, מומלץ לאכול ארוחה נוספת בכמות גדולה יותר. בארוחת שבירת הצום מומלץ לאכול מנה חלבונית כמו עוף או דג ותוספת פחמימה כמו אורז או תפוחי אדמה. מומלץ לאכול לאט וללוות את האוכל בשתייה.

צום יום כיפור תזונה נכונה

art

 צבע אדום