מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 21°c
בית שמש 20°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
ו' תשרי התשפ"ה | 08.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 21°c
בית שמש 20°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

ועדת הכנסת אישרה את התיקון לכללי חסינות חברי הכנסת

ועדת הכנסת אישרה את התיקון לכללי חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם המתייחס להשתתפות בהוצאות משפטיות

ועדת הכנסת אישרה את התיקון לכללי חסינות חברי הכנסת
משכן הכנסת צילום: הדס פרוש / פלאש 90

ועדת הכנסת, בראשות ח"כ אופיר כץ, אישרה היום (שלישי) תיקון לסעיף 6(ג) לכללי חסינות חברי הכנסת המתייחס להשתתפות בהוצאות משפטיות בסכום הגבוה מהסכום שנקבע בתעריף הנהוג במקרים חריגים ובנסיבות מיוחדות.

כללי חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם קובעים את תנאי הזכאות להשתתפות בהוצאות משפטיות, סייגים לזכאות, וכן הוראות לעניין תשלום סכום ההשתתפות , ובכלל זה הוראות לעניין נסיבות שבהן ישולם סכום גבוה מהסכום שנקבע בתעריף הנוהג.

כיום, בהתאם לסעיף 6(ג), הוועדה הציבורית רשאית לאשר במקרים חריגים, בהם לדעתה המקרה מורכב במיוחד, השתתפות בהוצאות המשפטיות בסכום הגבוה מ-50% מהסכום שנקבע בתעריף הנוהג, ובתנאי שהיקף שכר הטרחה אושרו מראשית ההליך ע"י הוועדה כסבירים בנסיבות המקרה. בהתאם לנוהל, במקרים אלו תועבר לוועדה הציבורית חוות דעתה של היועצת המשפטית לכנסת.

הוועדה הציבורית העלתה את הקושי הקיים בנוסח סעיף 6(ג), שכן מחד, לא תמיד ניתן לנבא בשלב הראשוני של ההליך את האופן שבו יתנהל התהליך, מורכבותו או משכו, אף שזהו השלב שע"פ הכללים יש לאשר את פרטי שכר הטרחה ולקבוע כי הוא סביר בנסיבות העניין. ומאידך, כשהוועדה מוצאת כי מדובר במקרה מורכב וחריג, או שהתקיימו נסיבות מיוחדות המצדיקות השתתפות בסכום גבוה מהתעריף הנהוג, אין זה מסמכותה לאשר את הסכום אם לא אושר מראש.

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק: התיקון נועד להשוות את כללי חברי הכנסת להחלטת הממשלה בעניין "נוהל הגנה משפטית והשתתפות בהוצאות משפטיות לנושאי משרה ולעובדי מדינה", שעניינה השתתפות בהוצאות משפטיות, אז נקבעה הוראה המאפשרת לוועדה ציבורית שהוקמה במשרד המשפטים לאשר סכום השתתפות גבוה גם אם היקף ופרטי שכר הטרחה לא אושרו מראש. קשה מאוד לאמוד את ההשתתפות בהוצאות משפטיות מראש. התיקון הוא מאוד נקודתי ונכון".

היא הוסיפה: "על כן אישרה ועדת הכנסת להסמיך את הוועדה הציבורית לאשר סכום הוצאות גבוה יותר, גם אם שכר הטרחה ופרטיו לא אושרו מראש על ידה, במקרים חריגים שתמצא לנכון, "ובכלל זה אם תוך ניהול ההליך התגלו עובדות או נסיבות המצדיקות סיוע מיוחד או אם תוצאות ההליך המשפטי מצדיקות סיוע מיוחד".

הבקשה אושרה פה אחד.

אופיר כץ ועדת הכנסת משכן הכנסת

art

 צבע אדום