מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 21°c
בית שמש 20°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
ו' תשרי התשפ"ה | 08.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 21°c
בית שמש 20°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

כך תתכוננו לצום יום כיפור: תזונה נכונה ללא קפאין ומשקאות מוגזים

מומלץ להימנע ממזון מתוק ומלוח שיגבירו את תחושת הצמא במהלך הצום. בשנה האחרונה, בעקבות המלחמה והעלייה במקרי המתח הנפשי, אנשים רבים נאלצים להיעזר בתרופות קבועות כדי להתמודד עם מצבם

כך תתכוננו לצום יום כיפור: תזונה נכונה ללא קפאין ומשקאות מוגזים
אילוסטרציה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ימי צום הם אתגר בריאותי בכל שנה, אך השנה, על רקע המלחמה והמצב הנפשי המורכב, האתגר גדל במיוחד עבור אלו הנוטלים תרופות קבועות. הלחץ הנפשי הגובר בתקופה האחרונה גרם לאנשים רבים להתחיל בטיפולים תרופתיים, כולל תרופות להרגעה ושינה, שהן חלק משגרת היום שלהם. דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, מציע עצות מעשיות כיצד לשמור על שגרת הטיפול התרופתי ביום כיפור, לצד טיפים להיערכות נכונה ולהתמודדות עם השפעות הצום בתקופה של מתח ולחץ. 
הכנה לשתייה

מומלץ להרבות בשתיית מים בימים שלפני הצום, ולהימנע משתיית קפאין ומשקאות מוגזים, כדי לשמור על מאזן נוזלים תקין ולהפחית את הסיכוי להתייבשות.

תכנון תרופתי

מי שנוטלים תרופות באופן קבוע, כמו חולי סוכרת, חולי לב, ואנשים הסובלים מבעיות לחץ דם, צריכים להיוועץ עם רופא טרם הצום. ייעוץ רפואי יכול לכלול התאמת זמני נטילת התרופות כדי למנוע פגיעה ביעילותן או תופעות לוואי במהלך הצום. יש להימנע מהפסקה פתאומית של טיפול תרופתי, העלולה לגרום לסיכון בריאותי.

תזונה נכונה לפני הצום

חשוב להקפיד על ארוחה מפסקת מאוזנת הכוללת פחמימות מורכבות, חלבונים, ושומנים בריאים. שילוב של מזונות כגון אורז מלא, בשר רזה, ירקות ותפוחים יכול לספק אנרגיה ושובע לאורך זמן. כמו כן, מומלץ להימנע ממזון מתוק ומלוח שיגבירו את תחושת הצמא במהלך הצום.

התאמה לסוכרתיים

חולי סוכרת צריכים להיות מודעים לכך שהצום יכול לגרום לתנודות ברמות הסוכר בדם. מומלץ להיערך מראש עם תרופות הנדרשות וציוד לניטור רמות הסוכר, וכן להיות בקשר עם הרופא המטפל. לאנשים שהצום עשוי לסכן את בריאותם, עדיף לשקול להימנע מצום מלא ולהיוועץ ברופא לגבי דרכים חלופיות לציין את היום.

שינה ומנוחה

יש להקפיד על מנוחה מספקת בלילה שלפני הצום ולנסות להימנע ממאמצים פיזיים במהלך הצום, במיוחד בימים חמים. מנוחה יכולה לעזור להקל על תחושת הרעב והצמא ולהפחית את רמות המתח בגוף.

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, מדגיש כי ההיערכות המוקדמת והמודעות לבריאות הפרט הם חיוניים כדי לעבור את הצום בשלום. בשנה האחרונה, בעקבות המלחמה והעלייה במקרי המתח הנפשי, אנשים רבים נאלצים להיעזר בתרופות קבועות כדי להתמודד עם מצבם. חשוב להבין את ההשפעות של הצום על הגוף ולהיערך בהתאם, כדי להבטיח את הבריאות ולא לפגוע בשגרת הטיפול התרופתי.

יום כיפור דוד פפו צום

art

 צבע אדום