מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 18°c
בית שמש 19°c
בני ברק 25°c
אשדוד 24°c
ו' תשרי התשפ"ה | 08.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 18°c
בית שמש 19°c
בני ברק 25°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מינוי רשמי - לא באופק: השופט עמית נכנס לתפקיד מ"מ נשיא העליון

השופט יצחק עמית נכנס לתפקיד ממלא מקום נשיא בית המשפט וכתב באיגרת לשופטים: "בתקופה זו, שבה המדינה שלנו עומדת בפני אתגרים יוצאי דופן, תפקידה של הרשות השופטת מקבל משנה תוקף וחשיבות"

מינוי רשמי - לא באופק: השופט עמית נכנס לתפקיד מ"מ נשיא העליון
השופט יצחק עמית צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השופט יצחק עמית נכנס היום (שני) לתפקיד ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עם פרישתו של השופט עוזי פוגלמן מכס השיפוט, לאחר שכיהן במשך כשנה אף הוא כממלא מקום הנשיא באופן אוטומטי, מאז פרישתה של הנשיאה אסתר חיות ועל רקע המחלוקת בין שר המשפטים יריב לוין לשופטים על זהות נשיא בית המשפט.

עמית הוא השופט הוותיק ביותר המכהן כיום בבית המשפט, עובדה המקנה לו את סמכויות נשיא בית המשפט באופן אוטומטי על פי החוק.

עם כניסתו לתפקיד, כתב היום השופט עמית איגרת לכלל השופטים: "בתקופה זו, שבה המדינה שלנו עומדת בפני אתגרים יוצאי דופן, תפקידה של הרשות השופטת מקבל משנה תוקף וחשיבות. אנו במערכת בתי המשפט מחויבים להמשיך ולהניע את גלגלי המשפט והצדק, גם בימים הקשים ביותר; לספק שירות משפטי נגיש, הוגן ויעיל לכל אזרחי המדינה ותושביה; ולמלא את חלקנו בשמירה על שלטון החוק וזכויות האדם בישראל. כל זאת, תוך עמידה מתמדת בעקרונות העצמאות ואי- התלות שמנחים את דרכנו מאז קום המדינה".

עמית התייחס לפרישתו של פוגלמן וכתב: "השופט פוגלמן ניווט את ספינת הרשות השופטת במים סוערים, אולי הסוערים ביותר שידענו, והוא ראוי לתודה גדולה על עשייתו הענפה בשירות הציבור בישראל.

"בהתאם להוראות חוק בתי המשפט, משלא נבחר נשיא לבית המשפט העליון במינוי של קבע, החל מהיום אכהן אני כממלא מקום נשיא בית המשפט העליון. קיבלתי על עצמי את התפקיד ביראת כבוד, ואני מצפה להמשך העשייה המשותפת עמכם – השופטים, הרשמים והעובדים המסורים שלנו. אני רואה בכולכם שותפים מלאים למילוי תפקידה של הרשות השופטת במארג הדמוקרטיה הישראלית".

לסיום הוא כתב: "בימים מורכבים אלה שבין כסה לעשור, נשוב ונביע את תקוותנו לימים טובים יותר. מי ייתן ותהיה זו שנה של התחלות חדשות, שבה 101 החטופים ישובו לשלום ובמהרה, ושבה כל המפונים יוכלו לחזור לבתיהם. נייחל גם להחלמתם המהירה של הפצועים בגוף ובנפש, ולשובם לשלום של כל אנשי כוחות הביטחון. מי ייתן ומדינת ישראל כולה תוכל לחזור בקרוב לשגרה מבורכת, ולהתמקד בבנייה, בשיקום ובאחדות".

נזכיר כי על תפקיד נשיא בית המשפט העליון במינוי קבע, מתמודדים שניים: השופט יצחק עמית, שטוען לכתר בהתאם לשיטת הסניוריטי (השופט הוותיק ביותר כאמור) והשופט יוסף אלרון, שלראשונה בתולדות בית המשפט קרא תיגר על השיטה והודיע על מועמדותו לתפקיד מול עמית. בעבר דיווח אבישי גרינצייג בגלובס כי הרקע למועמדותו של אלרון היא עמדתו שעמית אינו ראוי לתפקיד. 

למרות פסיקת בית המשפט שחייבה את שר המשפטים לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולמנות נשיא לבית המשפט, בינתיים לוין מצליח לדחות את הקץ שוב ושוב ובשלב זה טרם נקבע מועד לכינוס הוועדה.

יצחק עמית בית המשפט העליון עוזי פוגלמן

art

 צבע אדום