מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 18°c
בית שמש 19°c
בני ברק 25°c
אשדוד 24°c
ו' תשרי התשפ"ה | 08.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 18°c
בית שמש 19°c
בני ברק 25°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

שנה לטבח - עדיין לא הוגש אף כתב אישום נגד מחבלי הנוחבה

בדיון בכנסת שביקש לבחון את התקדמות החקירה נגד מחבלי הנוחבה והעמדתם לדין התקשתה נציגת הפרקליטות להסביר מדוע שנה אחרי הטבח לא הוגש אפילו כתב אישום אחד: "הדברים נעשים בקפידה"

שנה לטבח - עדיין לא הוגש אף כתב אישום נגד מחבלי הנוחבה
מחבלי חמאס בכלא צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שנה לטבח: הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה היום (שני) דיון מיוחד לציון שנה לטבח ה-7 באוקטובר. בדיון ביקשה הוועדה לבחון את התקדמות החקירות והעמדה לדין של מחבלי הנוחבה בגין פשעים נגד האנושות. 

הבוקר פרסם העיתונאי אבישי גרינצייג כי למרות שחלפה שנה מפרוץ המלחמה וממועד תפיסת המחבלים, היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה טרם גיבשו טיוטה סופית של תזכיר חוק לצורך העמדה לדין של מחבלי החמאס שביצעו את הטבח בעוטף עזה.

‏ההבנה אצל כל הנוגעים בדבר היא שהחוק הקיים, אם לא ייערכו בו שינויים ותיקונים, לא יאפשר ניהול פלילי נגד המחבלים.

יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה שפתחה את הדיון בדקת דומייה אמרה: "שנה מאותו בוקר זוועות, התכנסנו כאן הבוקר לציין את הטבח והאסון של השביעי באוקטובר ולהעמיק בהתקדמות איסוף העדויות, איסוף הראיות וקידום משפט צדק והעמדה לדין של מחבלי הנוחבה המתועבים, בגין הפשעים שהם ביצעו. זוהי החובה שלנו, לא לשכוח ולא לעצור, עד שישלמו על פשעיהם".

טלי בינר שורדת הטבח בנובה הגיעה לוועדה וסיפרה בדמעות: "מאז השביעי לא חזרתי לחיים הקודמים שלי ואני מדברת פה היום בשם אלו שלא חזרו הביתה. במשך 7 שעות שהייתי בקרוואן שמעתי כל מה שאתם יכולים להעלות על דעתכם. הפחד היה שלא רק שירצחו אותי אלה שירצחו לי את הנפש". בגרון חנוק אמרה בינר: "לא רציתי להתפרסם ואני לא יכולה לשבת פה גם בשנה הבאה. אני גם יכולתי להיות תמונה. אמא שלי יכלה להיות זאת ששוברת את כל העולם כדי להחזיר אותי הביתה ואין מי ששומע. הוועדה הזאת נותנת אור של תקווה".

דקל ליפשיץ נכדו של החטוף עודד ליפשיץ: "השביעי באוקטובר הזכיר לנו מה הגדולה שלנו כעם ואומה. קצוות שונים בחברה עומדים יחד נגד ארגון שרצה לחסל אותנו בגלל מי שאנחנו. איבדנו אבדות קשות מאוד ובניהם נחטפו 250 אנשים ובהם סבי וסבתי. סבי בן 84, איש שכל חייו עשה למען המדינה ונתן את נשמתו למדינה. אני פונה לחברי הכנסת הרבים כאן, 'תקחו את הזכות שלכם ותביאו את החטופים הביתה. תעצרו את הפיצול המטורף שאנחנו מגיעים אליו ללא סיבה'".

דגנית כהן ויליאמס ממונה במחלקה פלילית של פרקליטות המדינה: "החקירה מתבצעת ויש צוות ייעודי בפרקליטות מחוז דרום שעוקב ומנתח את החומרים. הדברים נעשים בקפידה". 

חברות הכנסת שטרית ותמנו שטה שאלו: "אם מחבלים הודו למה אין כתבי אישום? וכהן השיבה: "זמנים ומועדים זה לא מידע שאני יכולה לתת. הדברים יותר מורכבים במשפט פלילי". היו"ר: "לטיימינג יש משמעות". כהן אמרה: "זה במעקב צמוד של פרקליט המדינה".

בשלב זה של הדיון זעמו חברות הכנסת על אי מתן התשובות - ח"כ שרון ניר: "את נותנת תשובות בשוויון נפש. אין פה שום קריטריונים". ח"כ שטרית: "בינתיים מוגשים לבג"צ בקשות לשפר את התנאים שלהם". ח"כ לימור סון הר מלך: "אנחנו נדרוש את הדין. כרגע החוק הנוכחי לא מאפשר לכם להגיש כתבי אישום על אירועים שבהם אין קורבן. אם כרגע החוק הנוכחי לא מאפשר לכם את זה אז נשנה את החוק. ח"כ מירון: "האם יש שיתוף פעולה בין הארגונים האזרחיים לבינכם כדי להביא את הפושעים הללו לדין?".

נציגת הפרקליטות הדגישה: "בהודאה של חשוד לא צריך קורבן  – זה לא חסם בפני עצמו, זה קושי שאין קורבן ואם יש ראיות אחרות אז אפשר להתגבר על הקושי". 

סנ"צ עדי אדרי ראש מחלקת חקירות: "מה-7 לאוקטובר להב 433 החלה לחקור. כל יחידה חוקרת זירה. אנחנו חוקרים ואין אבן שאנחנו לא הופכים. החקירות אצלנו בלהב, אנחנו משתפים את הפרקליטות בכל פרטי החקירה. היא לא הסתיימה. מי שרצה למסור עדות יכול. זאת חקירה רגישה והיא לוקחת זמן".

ח"כ שטרית שאלה את כהן: "מתי נפגשתם עם פרקליט המדינה? מתי כלל גורמי החקירה נפגשו איתו על הסוגיה הזאת?". כהן לא ידעה להשיב. 

ח"כ סון הר מלך: "יש מסר שעובר בזה שאנחנו שנה אחרי ואין כתב אישום אחד ואין הליך סדור לטפל בדבר הזה. זאת מציאות שסותרת את כל ההיגיון האנושי והיא עוול שזועק".

ח"כ מירב בן ארי: "חייב להתקיים דיון חסוי עם גורמי המשטרה, השב"כ, שב"ס כדי לקבל תוצאות. היום אנו מציינים את ה-7 באוקטובר. ככה לא היה צריך להתנהל היום המיוחד הזה. מליאת הכנסת לא מתכנסת ולא כל המדינה מורידה את הדגלים וכן הייתי מצפה שהכנסת והממשלה יתנהלו בצורה אחרת". 

ח"כ אביחי בוארון: "יש פה בעיה מטורפת – צריך פה חידוש משפטי והגשנו הצעת חוק אפויה וגורמי מקצוע לא רוצים להעביר את החוק הזה ולכן נצטרך אתכן חברות הכנסת של הוועדה שתסייעו לנו עם החוק הזה". 

ח"כ מיכל וולדיגר: "ככל הנראה יש פה לקונה משפטית ואם צריך תיקון חקיקה נעשה את זה יחד. מדובר במפלצות שאי אפשר לתאר אותן במילים וכולם שם שותפים לפשע הזה".

השבעה באוקטובר מלחמת חרבות ברזל הכנסת מחבלי הנוח'בה

art

 צבע אדום