מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 18°c
בית שמש 19°c
בני ברק 25°c
אשדוד 24°c
ו' תשרי התשפ"ה | 08.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 18°c
בית שמש 19°c
בני ברק 25°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

גרמניה מציינת שנה לטבח ומציגה סולידריות איתנה עם ישראל

לציון יום השנה לטבח, התקיימו עשרות אירועים ברחבי גרמניה שנועדו לשדר מסר אחד: "אנחנו איתכם". שנה חלפה וגרמניה מזכירה לנו שהיא עודנה הניצבת במקום הנכון. בשגרירות גרמניה בישראל הדליקו נרות זיכרון. שגריר ישראל בגרמניה: "לא נעמוד מנגד אל מול שנאת יהודים - על כל צורותיה"

גרמניה מציינת שנה לטבח ומציגה סולידריות איתנה עם ישראל
הדלקת נרות זכרון בשגרירות גרמניה בישראל/ שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור בטקס בגרמניה צילום: שגרירויות ישראל וגרמניה

מיד לאחר הטבח בשנה שעברה, גרמניה מיהרה להתייצב לצד ישראל. הקנצלר שולץ נאם בבונדסטאג ואמר כי "לגרמניה יש רק מקום אחד- והוא לצד ישראל". לאורך השנה ביקרו בישראל הקנצלר, הנשיא, נשיאת הבונדסטאג ושרים נוספים. גרמניה גם הטילה את כובד משקלה הדיפלומטי בסוגיית החטופים וממשיכה לפעול בנושא. 

לצד תמונות הזוועה של חלוקת ממתקים ברובע נויקלן, הידוע באוכלוסייתו האנטי-ישראלית, רבים בברלין מזדהים ותומכים בישראל, לצד מאבקם באנטישמיות הגואה בכל רחבי גרמניה.

לציון יום השנה לטבח ה-7/10, התקיימו עשרות אירועים ברחבי גרמניה שנועדו לשדר מסר אחד: "אנחנו איתכם". שנה חלפה, וחרף מהמורות וחילוקי דעות, גרמניה מזכירה לנו שהיא עודנה הניצבת במקום הנכון.

אתמול, התקיימו בברלין ובמינכן עצרות תמיכה בהשתתפות 10,000 מפגינים. באירוע במינכן השתתפו ראשי הקהילה היהודית וראש ממשלת בוואריה, אשר קראו לתמיכה וסולידריות ישראל ולהגנה על החיים היהודיים בגרמניה.

באירוע, אמר השגריר פרושאור: "כולנו עומדים כאן במסר חד וברור - השבת החטופים והגנה על החיים היהודים בגרמניה. לא נעמוד מנגד אל מול שנאת יהודים - על כל צורותיה, אנטישמיות מימין, משמאל וזו האיסלטאמיסטית".

שגרירות ישראל בגרמניה
השגריר רון פרושאור בנאום אמש במינכן | שגרירות ישראל בגרמניה

הבוקר הונף דגל ישראל מעל בניין הפרלמנט של מחוז ברלין, במעמד נשיאת הבית. השגריר פרושאור נשא דברים והודה למחוז ברלין על התמיכה והסולידריות עם מדינת ישראל ועמד על החשיבות של התמיכה האקטיבית של זכותה של ישראל להגן על עצמה- ״המאבק על קיומנו מתקיים גם בשטח וגם בזירה הבינלאומית״.

היום תפתח יו"ר הבונדסטאג ברבל באס את מושב הפרלמנט בנאום לזכר הנרצחים. כן תתקיים בבונדסטאג תערוכה על החטופים תוך ציון 101 שעדיין בשבי חמאס.

במינכן, התקיים אירוע הדלקת נרות זיכרון והקראת שמות הקורבנות בדומה להראה ביד ושם, של התקפת הטרור ב-7 באוקטובר בכיכר המרכזית של העיר ליד בניין העירייה.

גם סצנת התרבות, שבאופן מסורתי בגרמניה מזדהה עם הפלסטינים, קיימה שורת אירועים לציון יום השנה: מועדון About Blank בברלין קיימו סדרת אירועי סולידריות לניצולי הנובה ובכלל זה מיצג אמנותי, הקרנת הסרט על הנובה, הקראת עדויות שורדים עם דיג׳יים ישראלים וגרמנים יחד.

בדיסלדורף נפתחה היום תערוכה Humans of Oct.7 של האמן הישראלי ארז כגנוביץ בהשתתפות ראש ממשלת NRW. עוד בדיסלדורף, תוצג תערוכה באירוח יו"ר הפרלמנט, Works from Kibbuz Be'eri בה יוצגו עבודות של אסנת בן דב שהציגה בגלריה בבארי בזמן שנהרסה במתקפה לצד עבודותיה של מנהלת הגלריה - סופי ברזון מקאי. בברלין יתקיים בעוד יומיים קונצרט סולידריות עם הפסנתרן הגרמני איגור לויט.

לשכת הקנצלר הגרמני
קנצלר גרמניה פרסם את סמל החטופים בבונדסטאג הגרמני | לשכת הקנצלר הגרמני

שטפן זייברט שגריר גרמניה בישראל כתב בחשבון ה-X שלו לצד תמונה של חיילים גרמנים מדליקים נרות זכרון לזכר הנרצחים: "שנה אחרי אותו יום שחור. בשגרירות התכנסנו בעצב ובדממה, חושבים על כל ההרוגים בטרור החמאס ובמלחמה. להתחייב מחדש לעבוד למען החזרת החטופים, היא חובה עליונה שלנו".

פרידריך מרץ פוליטיקאי גרמני, המכהן מאז ינואר 2022 כמנהיג האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU) וכמנהיג הקבוצה הפרלמנטרית של האיחוד, וראש האופוזיציה בבונדסטאג כתב: "גם שנה אחת לאחר הפיגועים הנוראיים של חמאס, אנחנו נשארים איתן בצד של ישראל. אסור שהטרור של חמאס וחיזבאללה יקבע עוד את חיי היומיום של אנשים בישראל. אנחנו חושבים על החטופים שעדיין נמצאים בידי המחבלים. גם יום השנה לפיגועי הטרור הוא יום קשה, ולא רק לישראל".

המפלגה הדמוקרטית החופשית פרסמה הודעה תמיכה: "היום אנחנו חושבים על כל קורבנות הטרור וכל החטופים שעדיין נמצאים בידי חמאס. מחובתנו להגן על זכותה של ישראל להגנה עצמית, ללא כל אם או אבל, להבטיח את ביטחון ישראל והגנה על החיים היהודיים".

מושל סקסוניה, מיכאל קרצ'מר כתב: "פצעי הפיגוע הזה עדיין מורגשים בישראל וחטופים נותרו בידי חמאס. אנחנו עומדים עם ישראל במלוא הסולידריות, אסור לקבל אלימות וטרור. היום הזה מראה לנו את הצורך הדחוף להילחם בצורה נחרצת בטרור ברחבי העולם כדי להבטיח שלום ויציבות במזרח התיכון ומחוצה לו. כיום, מדינת סקסוניה החופשית זוכרת את קורבנות המתקפה האכזרית הזו ומגנה את כל צורות הטרור. ההגנה על ישראל והקהילה היהודית בגרמניה היא חלק מהותי מהמדינה שלנו. בגלל פשעי הנציונל-סוציאליזם, במיוחד לנו הגרמנים מוטלת אחריות מיוחדת להתמודד בצורה נחרצת עם קיצוניות רדיקלית, המגולמת על ידי ארגונים כמו חמאס, חיזבאללה ואחרים".

שר המשפטים הגרמני ד"ר מרקו בושמן כתב: "אנחנו מגנים על החיים היהודיים. אנחנו עושים זאת כי שלטון החוק מגן על כל אזרחיו, וזה בדיוק מה שהם יהודי גרמניה. אנחנו עומדים לצד ישראל ולצד היהודים בגרמניה".

רוברט האבק, סגן קנצלר גרמניה כתב: "ביום הזה, שנה לאחר מתקפת הטרור של חמאס על ישראל, מחשבותיי יוצאות אל כל האנשים שנרצחו או נחטפו אז ולכל מי שחבריהם מאז נמצאים בפחד ואימה".

סגן הקנצלר הסביר בסרטון חודש אחרי הטבח מדוע חשוב שגרמניה תתייצב לצד ישראל בשעתה הקשה: "המשפט 'ביטחונה של ישראל הוא חלק מהאתוס הלאומי של גרמניה' מעולם לא היה אמירה ריקה, ואסור לו להפוך לכזו. ביטחון ישראל נחוץ לנו בתור מדינה. הקשר המיוחד עם ישראל נובע מאחריותנו ההיסטורית. הדור של סבא וסבתא שלי הוא דור שביקש להשמיד את החיים היהודיים בגרמניה ובאירופה. הקמת מדינת ישראל אחרי השואה הייתה ההבטחה להגנה על היהודים - וגרמניה מחויבת לסייע לכך שניתן יהיה לקיים את ההבטחה הזו".

על האנטישמיות המתפשטת באירופה הוסיף: "האחריות הנובעת מההיסטוריה שלנו פירושה גם שיהודים יוכלו לחיות בגרמניה בחירות ובביטחון. שהם לעולם לא ייאלצו לפחד להראות בגלוי את דתם או תרבותם. אולם, דווקא עכשיו, הפחד הזה חזר. כאן, היום בגרמניה, כמעט 80 שנה אחרי השואה. צריך להגיד בבהירות - אסור לסבול אנטישמיות בשום צורה. בשום צורה שהיא".

גרמניה מינכן מלחמת חרבות ברזל שטפן זייברט רון פרושאור

art

 צבע אדום