מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 26°c
ירושלים 24°c
בית שמש 28°c
בני ברק 34°c
אשדוד 26°c
ה' תשרי התשפ"ה | 07.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 26°c
ירושלים 24°c
בית שמש 28°c
בני ברק 34°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

שנה לטבח: 61% מהציבור לא מרגישים בטוחים במדינה

365 יום חלפו מאותו בוקר מחריד בו החיים במדינה השתנו מקצה לקצה | אחרי שנה של מלחמה וכאב, סקר חדש בדק שורת נושאים המשפיעים על חיי היומיום של כולנו | 35% העידו כי האמון שלהם בצה"ל השתפר, 38% מרגישים יותר ישראלים מאז המלחמה. כל הנתונים

שנה לטבח: 61% מהציבור לא מרגישים בטוחים במדינה
גבול עזה ב-7 באוקטובר צילום: Yousef Mohammed/FLASH90

רק 39% מהציבור מרגישים כי תחושת הביטחון האישי שלהם טובה, לעומת 61% - כמעט שני שליש מהציבור – שהעידו כי הם לא מרגישים בטוחים, אחרי שנה של מלחמה.

בקרב תושבי הצפון, הנתונים גבוהים יותר, כאשר 71% מהתושבים העידו על חוסר בביטחון אישי. כך עולה מסקר של כאן חדשות, כאן תרבות ומכון קנטאר בראשות דודי חסיד, שתשאל 653 ישראלים ונתוניו ופורסם אמש.

ביחס לצה"ל והאמון בו בעקבות המלחמה, 35% מהנשאלים ענו כי האמון שלהם בצבא השתפר, אך 41% מרגישים שהאמון שלהם בוצבא נפגע והיתר - לא יודעים. לפיכך, הרוב סומכים פחות על צה"ל מאז מחדל 7 באוקטובר על אף הלחימה ופעילות הצבא בשנה האחרונה. 

לשאלה "האם יש לך רישיון לנשק או שהגשת בקשה לרישיון נשק?" השיבו 88.6% מהנסקרים כי אין ברשותם נשק אישי וכי לא הגישו בקשה לקבלת נשק. 5.4% השיבו כי הגישו בקשה לנשק אחרי 7 באוקטובר אך טרם קיבלו רישיון. 3.8% העידו כי היה ברשותם רישיון נשק עוד לפני 7 באוקטובר, ו-2.2% אמרו כי הוציאו רישיון נשק אחרי 7 באוקטובר. במספרים מוחלטים, כ-110 אלף איש קיבלו רישיון לנשק מתוך מספר מדהים של כ-380 אלף איש שביקשו רישיון.

מקרב מצביעי הקואליציה כמעט 11% הוציאו נשק או ביקשו להוציא נשק בשנה האחרונה, ובאופוזיציה - רק 6%. מהסקר עולה כי באזור המרכז נמצא הריכוז הקטן ביותר של נשק, שם 92.5% מהאוכלוסיה לא נושאים נשק ולא הגישו בקשה.

רוב היהודים יימנעו מכניסה ליישובים ערביים

בקרב המצביעים היהודים נשאלו "מה היחס שלהם לביקור ביישובים ערבים-ישראלים מאז 7 באוקטובר?". כ-30% ציינו כי התנהגותם לא השתנתה, לעומת 53% שענו כי הם נמנעים לחלוטין מלהגיע ליישובים אלו, לצד 8% שהסבירו כי הפחיתו את כמות הביקורים, ו-9% שלא ידעו מה לענות.

גם במקרה זה נרשם פער בין מצביעי קואליציה לאופוזיציה, כאשר בקואליציה כ-69% נמנעו לחלוטין מכניסה ליישובים ערביים, לעומת 42% באופוזיציה. 

בשאלה דומה לאוכלוסייה הערבית כ-40% ענו כי הם מרגישים פחות נוח, לעומת נתון זהה של כ-40% שחשו כי הם לא מרגישים שינוי. כ-16% ענו כי הם לא יודעים, לעומת רק כ-4% שטענו כי מרגישים יותר בנוח להסתובב באזורים יהודיים. 

בנוסף, מצביעי הסקר נשאלו אם הם השתתפו בהפגנות להחזרת החטופים. מהסקר עלה כי מכלל מצביעי הקואליציה והאופוזיציה כ-15% השתתפו, לעומת כ-85% שלא השתתפו. מתוכם כ-73% חילוניים, 89% מסורתיים ו-96% דתיים/חרדים. 

הנתון העיקרי הינו שכ-70% ממצביעי האופוזיציה לא השתתפו בהפגנות, אל מול 30% שכן. בקואליציה הנתונים היו גבוהים יותר עם כ-94% שלא השתתפו לעומת 6% שכן. כמו כן, אזור ירושלים היה עם אחוזי ההצבעה הגבוהים ביותר לאי השתתפות בהפגנות 92%, אזור המרכז עם 79%, אזור הצפון 87%, אזור הדרום 88% ואזור השרון 79.

אחוזי המפגינים העיקריים נרשמו באזור המרכז והשרון עם כ-21% בהן המצביעים סימנו כי הם השתתפו פעם או פעמיים בהפגנה לצד מספר פעמים והשתתפות באופן קבוע. באזור ירושלים סימנו כ-8% כי הם השתתפו בהפגנות, ובאזור הצפון והמרכז עמדו על 12%-13%.

חלק נוסף של הסקר מעלה כי רק 27%, קצת יותר מרבע, חושבים שישראל ניצחה במלחמה מול חמאס ו-35% חושבים שהפסידה, היתר – לא יודעים. התשובה משתנה מעט אם מחלקים את המשיבים למצביעי הקואליציה לעומת מצביעי האופוזיציה. בקרב מצביעי קואליציה בלבד 47%, כמעט חצי, סבורים שישראל ניצחה. שם כנראה יותר אופטימיים. באופוזיציה – המצב הפוך. 48%, כמעט חצי, סבורים שישראל הפסידה במלחמה בעזה.

שאלה נוספת הייתה אם לאחר סיום המלחמה הם יהיו מוכנים לעבור לגור באחד מיישובי עוטף עזה. רק 14% מהנשאלים השיבו שהיו מוכנים לשקול מגורים בעוטף עזה כשתסתיים המלחמה. 86% לא מוכנים. כמעט אין הבדל בתשובות לשאלה זו של אנשים שגרים במקומות שונים בארץ.

 

 

טבח ה-7 באוקטובר עזה מלחמת חרבות ברזל חמאס צה"ל חטופים

art

 צבע אדום