מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 31°c
בני ברק 29°c
אשדוד 26°c
ד' תשרי התשפ"ה | 06.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 31°c
בני ברק 29°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מפתיע: האיראנים בזבזו כ-20% מהטילים שלהם על ישראל

"מאחורי המילים האלה הם מבינים שלישראל יש חוסן, והיא הולכת לתגובה קשה מאוד, משהו שלא נראה בפעם הקודמת"

מפתיע: האיראנים בזבזו כ-20% מהטילים שלהם על ישראל
חמינאי בהלווית ראיסי צילום: משרדו של חמינאי

על רגע התקיפות המשמעותיות בעומק לבנון במהלך החג, נבדקת האפשרות כי מפקד גיס קודס במשמרות המהפכה גנרל אסמאעיל קאאני, שמונה לתפקידו אחרי חיסולו של קאסם סולימאני, נפגע בהפצצת חיל האוויר בביירות. 

בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, התייחס לדברים: "במועצה לביטחון הלאומי האיראנית, שם ההחלטות באות לאישור, אומרים שאם ישראל תגיב יהיה מבצע טילים מספר שלוש. מאחורי המילים האלה הם מבינים שלישראל יש חוסן, והיא הולכת לתגובה קשה מאוד, משהו שלא נראה בפעם הקודמת. יש בעיה עם האיראנים שהם לא מבינים רמזים. כמו חיזבאללה ונסראללה הם נכנסים להיבריס והם אומרים: מה זאת המדינה הזאת שאנחנו פי שמונים ממנה?". 

לדבריו, שני אירועי הירי לישראל הם כישלון מוחץ: "בואו נסתכל על התוצאות המביכות. אז מה אם הם שיגרו? בואו לא נפחד ממה שאין לו תוצאות. תודה לאל המערכות שלנו עובדות, הצבא על הרגליים, יש מודיעין נפלא. בסוף הטילים שלהם לא מגיעים ליעדם". 

עוד אמר כי "האיראנים אוכלים מקופת החיסכון. בין 15-20 אחוז מהטילים שלהם הם בזבזו, והמדינה לא יכולה להישאר בלי טילים לעצמם ליום הסגריר האמיתי. יש להם בעיה קשה של תחזוקת טילים ארוכי טווח. המספרים שלהם הולכים ויורדים, אין להם אפשרות לעמוד בגלים כאלה לאורך זמן. הגל הזה עלה להם 2.3 מיליארד דולר, ה-180 טילים האלה. באיראן זה כמו תקציב של חודש, ואין להם איך למלא את זה".  

מתקני הנפט? "למה להתעסק עם משהו שכושל בכלל?" 

אם כך, מהם היעדים הנכונים לתקיפה באיראן עבור ישראל? סבטי הסביר: "מתקני הנפט האיראניים בני חמישים, ורשת החשמל קורסת מעצמה. למה להתעסק עם משהו שכושל בכלל? אני חושב שיש פה סוג של ערפל, ולמדינה שלנו יש תוכניות אחרות. אני חושב שאנחנו במקום אחר לגמרי. הדגם של בונקר נסראללה שהיה כזה אפקטיבי, הנושא של הנהגה, זה יותר רלוונטי". 

הוא סבור כי יש לפגוע ישירות בהנהגה של משמרות המהפכה: "הם העצם בגרון גם שלנו וגם של העם האיראני. אם יהיה מהלך נגדם, זו הזרוע הצבאית כמו ראשי חיזבאללה. אין באמת זרוע מדינית, אלא יותר צבאיות וטרור, ואם נתנגד להם, ננתק את הפיקוד והשליטה של הטילים ותוכנית הגרעין". 

המומחה מעריך שמפקד משמרות המהפכה לא חוסל: "קאאני כנראה חי, אחרת היינו רואים תגובה חזקה של האיראנים. יכול להיות שהם נכנסו לרומנטיקה של להסתתר. לפי הסימנים של התפקוד, והנשק שנשלח ללבנון וגם הוחזר, הדברים מתפקדים שם. אם הוא לא היה שם, היינו רואים תגובה אחרת". 

על הלך הרוח באיראן סיפר: "יש המון בדיחות וממים באיראן עכשיו. אמרו שלא חיסלנו את יושבי התפילה שם כי השורה הראשונה היא מרגלים של ישראל. אלה דברים שצריכים להיות בליבם. היו סבבים של חקירות ופיטורין. ראש המודיעין של משמרות המהפכה פוטר בגלל כישלון הפיגועים שלהם בטורקיה. כמה שהם יפוטרו ויגיעו במקומם אנשים כושלים, ככה נוביל לעוד החלשה של איראן". 

איראן חיזבאללה בני סבטי

art

 צבע אדום