מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 31°c
בני ברק 29°c
אשדוד 26°c
ד' תשרי התשפ"ה | 06.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 31°c
בני ברק 29°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הקונספציה, האימה וחשבון הנפש: הכתבים הצבאיים מדברים על הכל

הכתבים הצבאיים המובילים בישראל התיישבו לשיחת עומק במלאות שנה לטבח. יוסי יהושוע: "גם לנו יש אחריות למה שקרה כאן". אור הלר: "היו לי הרבה מחשבות האם גם אני צריך להתפטר". אמיר בר שלום: "הייתי צריך להציב יותר סימני שאלה"

הקונספציה, האימה וחשבון הנפש: הכתבים הצבאיים מדברים על הכל
קיבוץ כפר עזה צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

במלאות שנה לטבח שבעה באוקטובר, חמישה מהכתבים הצבאיים המובילים בישראל מספרים על מה שהוביל למחדל, על הרגעים הראשונים שבהם שמעו על המתקפה ועל חשבון הנפש. החמישה, אמיר בר-שלום, אור הלר, דורון קדוש, יוסי יהושוע ונועם אמיר אמרו את הדברים בשיחה עם גלי צה"ל.

נועם אמיר, פרשן ערוץ 14: "הסתובבתי בחודשים הראשונים עם אמירה מאוד ברורה שאני לא ממשיך בתפקיד הזה. לא נשאר כתב צבאי".

אמיר סיפר: "אני מגיע לשבעה באוקטובר עם ידיעה חודש לפני כן שמכחישים לי אותה מכל כיוון אפשרי, שחמאס מתכנן אירוע גדול בחגים שיגרור למלחמה". על הרגעים הראשונים: "הציוץ הראשון שלי היה או שיש כאן תקלה מטורפת או שאנחנו במלחמה חסרת תקדים". וחשבון הנפש: "איך יכול להיות שהשרנו בציבור הישראלי שהדבר הזה הרמטי, לא חדיר".

אמיר בר שלום, פרשן גלי צה"ל: "הייתי צריך להציב יותר סימני שאלה ולא הצבתי". על הרגעים הראשונים: "ברור לי לגמרי מה זה, תוך חצי שעה אני הבנתי ישר שזה ה… מה שלא היה לי ברור זה כמה זמן לוקח לכוחות להיכנס? לא יכול להיות שעשר שעות…"

אור הלר, חדשות 13: "אתה שואל את עצמך האם עשיתי את את העבודה שלי כמו שצריך? אנחנו עוברים את ראש השנה ויום כיפור ויש תהלוכות אלימות על הגדר. העננים מתקדרים, אנחנו רואים הכל ולא רואים כלום".

על הרגעים הראשונים: "בשש וחצי בבוקר מתקשר אלי סמנכ"ל ההפקה של 13 ומעיר אותי קום יש רקטות. בשניות הראשונות אני רוצה להאמין שזה עוד אירוע של רקטות מעזה, כיפת ברזל תיירט ונחזור לישון".

בהמשך, סיפר: "אני נוהג ומשדר מקיבוץ שמיר ליד קרית שמונה ועד לזיקים בעוטף עזה. ואז אני מבין שנהגתי משמיר לזיקים והגעתי לפני הצבא. היו לי הרבה מחשבות האם גם אני צריך להתפטר".

דורון קדוש, גלי צה"ל: "היה נכון להטיל יותר ספק. לשאול יותר שאלות". הוא סיפר: "כמה ימים קודם ביום רביעי שלפני השבת ההיא אני רואה בטלפון אזעקה בעוטף ואמרו לנו שזו אזעקת שווא, אימון של הג'יהאד האיסלאמי. כשאני משחזר לאחור את הרגע הזה אני אומר לעצמי איך הרגענו את עצמנו שזה רק אימון? האמנתי למה שאמרו לי גורמי הביטחון. אנחנו מתבססים הרבה על מה שאומרת לנו המערכת כי אין לנו גופי מודיעין משלנו".

יוסי יהושוע, ידיעות אחרונות וערוץ 24: "התמקדתי בעיקר בצפון, במוכנות, בקריאות לסרבנות". על יום הטבח: "אחת הבעיות זה שלא היה פיקוד ושליטה גם לצבא. נשענו על עדויות ודיווחים של אזרחים". ועל הקונספציה: "אתה אומר המודיעין יתן לי התראה, אבל המודיעין פישל. גם לנו יש אחריות למה שקרה כאן".

צה"ל כתבים צבאיים השבעה באוקטובר מלחמת חרבות ברזל

art

 צבע אדום