מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 19°c
בית שמש 19°c
בני ברק 26°c
אשדוד 26°c
ד' תשרי התשפ"ה | 06.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 19°c
בית שמש 19°c
בני ברק 26°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

"איש מפחיד, שמסוגל להרוג אדם בלי למצמץ": הכירו את מספר 2 של צמרת חמאס בעזה

מאז חיסולם של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס – בהם מוחמד דף ומרואן עיסא, מוחמד סינוואר אחיו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, הפך הלכה למעשה למספר 2 בצמרת ארגון הטרור בעזה | מיהו מוחמד סינוואר ומדוע תואר כ"החוזר מהמתים"? הפרופיל המלא

"איש מפחיד, שמסוגל להרוג אדם בלי למצמץ": הכירו את מספר 2 של צמרת חמאס בעזה
מחבלי חמאס בכלא צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מאז חיסולם של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס – בהם מוחמד דף ומרואן עיסא, מוחמד סינוואר אחיו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, הפך הלכה למעשה למספר 2 בצמרת ארגון הטרור בעזה, והתקדם מעלה גם באמצעות תמיכה עיוורת מצד אחיו.

ע"פ הדיווח בynet, מוחמד סינוואר, נחשב לאיש הסוד של מנהיג חמאס, ולאחד מבין בודדים שיודעים איפה הוא נמצא ומסייעים לו לנווט את דרכו למחבואים לאורך כמעט שנה של מלחמה. אין כל ספק שהייחוס המשפחתי העניק לו קרדיט על פני אחרים. בארגון לא חשדו או העזו לחשוב שישתף פעולה עם ישראל - ודרכו לצמרת הייתה חלקה. כך למעשה התברג בזרוע הצבאית, והצליח לפגוש את בכירי חמאס - ובראשם מוחמד דף.

מוחמד סינוואר, בן 49, הוא הבן הקטן במשפחה. הוא נולד בחאן יונס, היה מראשוני המצטרפים לחמאס ולקח חלק בפעילות טרור במסגרת האינתיפאדה הראשונה. באותה תקופה הוא נכלא במשך תשעה חודשים בישראל, ובמהלך שנותיו העביר גם שלוש שנים בכלא של הרשות הפלסטינית – עד שנת 2000, אז ברח ממנו. גורם בעזה סיפר כי הוא גדל תחת האידיאולוגיה של עבד אל-עזיז א-רנתיסי, ממייסדי חמאס. 

אחת מהפעולות הגדולות שעליהן חתום מוחמד סינוואר היא חטיפתו של החייל גלעד שליט, והמאמצים בעסקה לשחרורו – שבה שוחרר מהכלא אחיו יחיא שלימים הפך למנהיג חמאס.

בynet נכתב כי בישראל ניסו להתנקש בחייו של סינוואר האח שוב ושוב לאורך השנים. ב-2012, במבצע "עמוד ענן", הופצץ ביתו – וכך גם בשנת 2014, במבצע "צוק איתן", אבל הוא לא היה שם. בעיצומו של אותו מבצע, נפוצו תמונות ודיווחים לפיהם סינוואר כן נהרג. לפרסומים, שבראשם גם עמוד פייסבוק שלא זכה לתהודה רבה, צורפה תמונה שבה הוא נראה מת לכאורה. מאז ועד חודש מאי בשנת 2022, שמו של מוחמד סינוואר כמעט ולא עלה – וברשת "אל-ג'זירה" אף נטען שהוא לא הגיע להלוויית אביו בינואר 2022. בחלק מהרשתות הערביות הוא תואר כ"החוזר מהמתים".

סינוואר, שכונה כאמור "החוזר מהמתים", הספיק להטיל אימה לא אחת על תושבים בעזה. ברצועה מספרים על דמות כריזמטית, אבל קשוחה מאוד ומאיימת. "הוא ידוע כאדם שרוחשים לו הרבה כבוד. המשפחה הזו נחשבת לבעלת מזג חם, ובמיוחד מוחמד - איש מפחיד, שמסוגל להרוג אדם בלי למצמץ", סיפר גורם ברצועה. 

אחרי שהאח יחיא שוחרר מהכלא בעסקת שליט, מוחמד זכה ליותר ויותר מעמד. "יחיא סינוואר מבין רק בכוח. זו המורשת שלו וכך גם מוחמד. הוא השתתף בלא מעט הוצאות להורג (של משת"פים, כמו אחיו - ע"ח), התעללויות ואכזריות בבתי הכלא של חמאס", אמר הגורם על הימים שלפני המלחמה. "מוחמד הגיע למצב שאם הוא גוער במישהו - הוא מת מפחד. הוא מהלך אימים על כולם. אף אחד לא מתעסק איתו ברצועה".

לפי שעה, כשגורלו של אחיו מוצג בסימן שאלה על-ידי צה"ל, גם גורלו של מוחמד סינוואר - שהלכה למעשה נמנה עם המעגל הקרוב ביותר של אחיו וכנראה גם יודע את מיקומו, אינו בהכרח ברור. הרמטכ"ל הרצי הלוי לא סימן אותו ברשימת הבכירים שלו, אבל בתחילת החודש שעבר, בביקור בציר נצרים, שר הביטחון יואב גלנט סימן אותו - אפילו לפני אחיו, מנהיג חמאס. "נחסל את חמאס, וגם נגיע למוחמד סינוואר וגם ליחיא סינוואר. לכל האנשים האלה, המחבלים הארורים האלה, אנחנו נגיע", אמר גלנט.

יחיא סינוואר עזה ארגון חמאס

art

 צבע אדום