מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 30°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 32°c
אשדוד 29°c
ב' תשרי התשפ"ה | 04.10.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 30°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 32°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

אולי כבר שכחנו: האירועים הדרמטיים שקרו בשנה שחלפה | תכלה שנה

משה ויסברג מסכם את השנה שחלפה באירועים משמעותיים ודרמטיים שתפסו כותרות גם בצל המלחמה. הלידה שריגשה את העולם היהודי | המלחמה בגזירת הגיוס | הקמת הקרן, ההכתרה בחסידות | הבחירות לרבנות שהסתיימו בתיקו ועוד כותרות שאולי כבר הספקנו לשכוח

אולי כבר שכחנו: האירועים הדרמטיים שקרו בשנה שחלפה | תכלה שנה
האירועים של השנה החולפת צילום: עיבוד בחדרי חרדים

חודש תשרי

רגע לפני הבחירות המקומיות: פרצה המלחמה 

מלחמת שמחת תורה הנוראית שפרצה בדרום 21 יום לפני מועד הבחירות לרשויות המקומיות שנדחו בהמשך.

התככים שנרשמו בכל מקום ומקום נשכחו במיידי, וכולם נשאו תפילות לשלום הפצועים ותפילות נרגשות להשבת החטופים. מיד בצאת שמחת תורה כלל האירועים במגזר בוטלו במיידי ובהיכלי התורה נרשם חיזוק גדול. 

חודש חשוון

ערבות הדדית במגזר החרדי

מאז פרצה המלחמה אדמו"רים ורבנים עודדו את החסידים והתלמידים לצאת לעזרת הלוחמים והמשפחות בדרום חמלי"ם הוקמו בכל מקום.

האדמו"ר מקרלין סטולין הופיע במסדרונות בית החולים שיבא בתל השומר, לבקר ולעודד את פצועי הטבח המחריד. הפצועים שהתרגשו עד מאוד מהביקורים של הרבי, ביקשו להתברך מאדמו"ר שהתעניין על מצבם וטיפולם הרפואי תוך שמברכם בברכת רפואה שלימה. כמו כן הגיע האדמו"ר מקרלין סטולין הגיע לחזק את החיילים בחזית  ושר 'קה אכסוף' עם הלוחמים.

איתמר כהן
הרבי מקרלין בביקור אצל פצועים | איתמר כהן

כך גם בחצר חסידות ויז'ניץ חסידי ויז'ניץ ממרכז חסידי ויז'ניץ יצאו לדרום לחזק את התושבים בעת המלחמה. בהוראת הרבי פקדו את בתי האבלים והדליקו נרות נשמה. 

מי שנרשם בספרי ההיסטוריה כאיש החסד והמלאך של מלחמת שמחת התורה הוא הרב שי גראוכר מקורבו ותלמידו של מרן הרב חיים קנייבסקי זצ"ל. במשך שנה שלמה מאז פרצה המלחמה הקים מערך שלם תחת ארגון 'כלל ישראל - ביחד ננצח'. גראוכר הפך לפס הקול של המלחמה, סרטונים שלו מבקר פצועים ומשפחות לא הותירו עין אחת יבשה. 

בעקבות הפעילות הוענק לו אות הנשיא להתנדבות על ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג. 

באדיבות המצלם
גראוכר והנשיא הרצוג | באדיבות המצלם

חודש כסלו

ההתבטאות שהסעירה: היחס לחיילים בשדה הקרב

בתחילתו של חודש כסלו בעיצומה של המלחמה, בעוד הטשטוש בין הגבולות של הצבא והחרדים לא היה ברור דלף סרטון משיחה פנימית בשאלות ותשובות עם אברכים שמסר ראש ישיבת נתיב הדעת (קפלן) בירושלים וגאב"ד אשדוד, הגאון רבי ישראל בונים שרייבר ועורר סערה בימי המלחמה.

הגרי"ב שרייבר התייחס לשאלת אברכים מה היחס הנכון לצבא ולחיילים בשדה הקרב, האם הם ההשתדלות שלנו ומגיע להם הכרת הטוב, או שאנחנו בוטחים בקב"ה וזה לא קשור אלינו? הרב שרייבר השיב: אני רוצה לשאול שאלה: מה היחס הנכון של הכרת הטוב והשתדלות לאלו שאוספים את הזבל כל בוקר? זו אותה שאלה בדיוק, ענה ראש הישיבה ודבריו שצוטטו בחלקם לא הובנו כראוי ועוררו סערה גדולה.

הציטוט החלקי שפורסם ברשתות החברתיות עורר סערה גדולה שלא הובנה כראוי מדבריו של ראש הישיבה, וראש הישיבה מרן הגאון רבי משה הלל הירש שהובא לפניו תמלול דבריו של הגרי"ב שרייבר הורה לרב שרייבר להבהיר את הדברים בפני המון העם בזמן שכזה.

ואכן, פורסמה הבהרה מראש הישיבה עם חתימתו: "ציטוט דברי בענין המלחמה כפי שפורסמו בתקשורת, עיוותו את משמעותם ובודאי שלא היתה חלילה כל כונה לפגוע".

באדיבות המצלם
הגרי"ב שרייבר עם תלמידים | באדיבות המצלם

הדיין נרצח בדרכו לבית הדין

הדיין הגאון החסיד רבי אלימלך ווסרמן זצ"ל הי"ד חבר בבית הדין הרבני באשדוד ונו"נ לאדמו"ר בית בעלזא זי"ע נרצח בפיגוע רצחני שאירע בכניסה לעיר ירושלים. הרב היה בן 73 והיה דיין בבית הדין הרבני במשך שנים רבות. הוא היה בדרכו לבית הדין. 

אנשיל בעק
הגאון רבי אלימלך וסרמן הי"ד | אנשיל בעק

חודש טבת

האסיפה הדרמטית שכינס הרבי מויז'ניץ

אלפי חסידים הגיעו בערבו של יום שלישי בשלהי חודש טבת דרוכים ומתוחים לבית המדרש הגדול 'בית ויז'ניץ' בשיכון ויז'ניץ בבני ברק, בכדי לשמוע את דבריו של מרן האדמו"ר מויז'ניץ, שכינס אסיפה עליה הודיע כבר בצאת השבת.

האסיפה נחשבה למסתורית עד לרגע שבו החל הרבי את דבריו בפני קהל החסידים, שהגיעו מכל רחבי הארץ. הדברים הועברו בשידור חי לכלל החסידים ברחבי העולם. 

הרבי דיבר זמן רב ופתר את החידה לגבי חרושת השמועות על תוכן דבריו. הרבי ביקש לסגור את החובות הרובצים על כתפיו מבית המדרש הגדול ואמר: בחודשים האחרונים עשיתי המון צעדים על מנת שנוכל לסגור את החובות הפתוחים, שלא יצטרכו להגיע לציבור. אני פועל בנדון, אך אנו חייבים גם את סיוע הציבור. במצב הזה אני מבקש מהציבור היקר של אנשי שלומנו בארץ ישראל להיות שותפים בהשלמת בית המדרש, בארץ סך של 4,000 ש"ח ובחו"ל בסך 2,000 דולר. העול מוטל עלי. גם אם לא אני חתום על השיקים איני דורש מאומה לעצמי, כל זה נעשה לטובת הכלל, שיוכלו לעבוד את השי"ת ושיהיה מקום לעובדי ה'".

באדיבות המצלם
כינוס החירום בויז'ניץ | באדיבות המצלם

חודש שבט

התקנות בגור

בחצר חסידות גור פרסמו בחודש שבט שורת תקנות על הסכנות שבפגעי הטכנולוגיה בימי השובבי"ם בעקבות כך יצא לאור חוברת לילדי החסידות בשם 'הגיבורים' - החוברת הופיעה לעילוי נשמת החייל דוד שוורץ הי"ד שנפל בקרב ברצועת עזה בחוברת שורת תקנות לילדים והסברים מלווים בציורים כיצד ילדי חסידות גור - החסידות הגדולה בישראל מתנזרים מטכנולוגיה על פי הוראת רבני החסידות.

בשורת התקנות מובא כי הטכנולוגיה היא כמו כלב נושך ונחש ארסי מהם צריך להתרחק, ולהתנזר מכל נגיעה במסך בחנויות או במרפאות, כולל מחשבים בחנויות של פיתוח תמונות, עמדות להתרמה בבתי כנסת, או עמדת להטענת שיעורים.

גם שמדובר במכשיר 'דלתא' (חברת הסינון של גור) לא מסתכלים ולא מצטלמים וגם אם מדובר במכשיר 'וויז' של הרכב, גם אם מישהו מתיישב באוטובוס עם מכשיר ליד הילד מיד לעבור מקום.

בהמשך נכתב כי לא להביא לחיידר שום דפים מעבודות שנעשו במחשב, לא כרטיסי ברכה ולא שום ידיעות שהגיעו ממחשב.

בנוסף נכתב כי תלמיד בחסידות גור לא יוצא עם מכשיר פלאפון מחוץ לבית, אסור לתלמיד להחזיק נגן פרטי, ובאם מדובר בנגן משפחתי כשר אסור לשמוע באוזניות מותר לשמוע רק ברמקול בבית.

חודש אדר א'

דבריו הנחרצים של הראשון לציון

בשלהי חודש אדר א' סערה גדולה בעקבות דברים ברורים והנחרצים של מרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף הערב בשיעורו השבועי לנוכח ההסתה הגדולה שיש בתקשורת כנגד בני הישיבות ובצל סערת חוק הגיוס עוררו תגובות רבות במערכת הפוליטית.

הראשון לציון שאמר את הדברים הברורים על בחורי הישיבות שלא צריכים להתגייס בשום מצב ובאם ירצו לגייס נצטרך לרדת מהארץ ביטאו את הלך הרוח בציבור החרדי בנושא הגיוס מימים ימימה. הראש"ל אמר בדבריו: "אם יכריחו ללכת לצבא ניסע כולנו לחוץ לארץ, נקנה כרטיסים ונהיה בסוכטשוב, נהיה באונגוואר (הרב המקדים באותו השבוע היה האדמו"ר מאונגוואר מודיעין עילית), הם צריכים להבין את זה, כל החילונים האלה שלא מבינים, הם צריכים להבין שבלי התורה הכוללים והישיבות לא היה הצלחה לצבא. מה שהם מצליחים הצבא, זה רק בזכות בני התורה".

שוקי לרר
הראשון לציון אצל רבינו ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן | שוקי לרר

הראש"ל קיבל חיזוק מכל חוגי הקשת ואף עלה למעונו של רבינו ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן שאמר לראש"ל: ה"אמת הדברים שאמרת אמר את זה מו"ח הראש ישיבה הרב שך זצ"ל, בשנת תשמ"ח, בפתיחה של הירחי כלה בפוניבז', הוא אמר שאם תהיה גזירה על בני הישיבות, אני ירים את ידי לשמים ואני יגיד "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" ואנחנו ניקח את המזוודות ולנסוע מכאן. ממש בלשון הזה, נצטרך להגיד "אם אשכך ירושלים תשכח ימיני" אין לנו ברירה, אלא לקחת את המזוודות ולעזוב את הארץ".

והמשיך ראש הישיבה: "הם רוצים להגיד שזה פוליטיקה. הם צריכים לדעת שאצלנו זה לא פוליטיקה. התורה זה לא פוליטיקה".

חודש אדר ב'

הלידה לבנו הראשון של ראש הישיבה בן ה- 88

הגאון רבי צבי קושלבסקי ראש ישיבת 'היכל התורה' בן ה- 88 ריגש את העולם היהודי בהולדת בנו הבכור אחרי עשרות שנות ציפייה.

שמחת הברית נערכה בהיכל בית המדרש של הישיבה, כשאלפים רבים צובאים על דלתות ההיכל ומסכים מעבירים את השמחה בשידור חי למבואות הישיבה.  בתחילת האירוע נאמרו פסוקי הודיה כבקשת ראש הישיבה ופסוקי 'אבינו מלכנו' עם ארון קודש פתוח בשירת 'תהא השעה זאת שעת רחמים ועת רצון מלפניך' ושירי התעוררות קודם מעמד הברית.

מאז הברית ראש הישיבה ורעייתו הרבנית היו ברחבי העולם ומסרו הרצאות ושיחות חיזוק בכל מקום ומקום.

חיים גולדברג\\פלאש90
הברית לבן הגר"צ קושלבסקי | חיים גולדברג\\פלאש90

חודש ניסן

הנס הגדול בשכונת רוממה

תושבי אזור רוממה וקרית בעלזא נכנסו לחג הפסח האחרון בהודיה לקב"ה לאחר שנמנע בחסדי שמים פיגוע גדול שיכל להסתיים בטבח נוראי

גבאי בית הכנסת המרכזי 'נחלת עקיבא' בגני גאולה הסמוך לפיגוע סיפר אז שהם מרגישים שהנס הבוקר קרה בזכות ישיבת בית הזמנים שמתקיימת במקום. השנה הם לומדים סדר א' סדר ב' וגם בלילה. מאות לומדים גדשו את בתי הכנסת, וזה היה גם באשכנזי וגם בחסידי כולם היו מפוצצים בלומדים ותורה מגנא ומצלא.

בערב החג, האדמו"ר רבי יצחק מאיר מורגנשטרן מ'תורת חכם' ירד לשרוף את החמץ במקום הפיגוע שם פרצו החסידים והתושבים בשירי הודיה להודות על הניסים.

מוטי שימון
הודיה על הנס בפיגוע ברוממה | מוטי שימון

הבחור אריאל יהושע יוסקוביץ ז"ל

בערב חג הפסח טרגדיה קשה בבני ברק עם פטירתו של הבחור אריאל יהושע יוסקוביץ ז"ל בן ה-18 מבחירי ישיבת 'בית מתתיהו', תפסה את כל מכרי וידידי המשפחה וחבריו בהלם ובאבל כבד לאחר שנפגע בעת משחק עם חבריו אושפז במצב אנוש בבית החולים שיבא בתל השומר, בעולם היהודי קרעו שערי שמים בתפילה. חברו הטוב ששיחק עמו מרגיש רגשי אשם שבגללו קרה הגרוע מכל, והדבר לא נותן מנוח לנפשו

לפני צאת מסע הלוויה, אמו של אריאל ז"ל, הגב' תמי יוסקוביץ שתחי' מנשות החסד של ארגון 'עזר מציון' ובתו של המשגיח הגאון הצדיק רבי יונתן אבר משגיח ישיבת 'היכל יצחק' - לנדא, שוחחה עם חברו בדברי חיזוק בתעצומות נפש של אמא ששיכלה את בנה מחמדה, מילים שלא הותירו עין אחת יבשה.

ברגע המצמרר לפני הלוויה החבר ממרר בבכי ואמו של אריאל מחזקת אותו ואומרת: "לפני שהגענו לעולם הקב"ה עשה איתנו חוזה כמו כל שותף שחותם חוזה עם שותפו, ובחוזה היה כתוב חוזה ל - 18 שנה מז' אדר תשס"ו ועד י"ג ניסן תשפ"ד, אנחנו חתמנו עליו. אבא שלו ואמא שלו והקב"ה חתמנו על החוזה, ואף אחד לא יכול להפר את החוזה הזה רק השותפים".

"הקב"ה שם לנו אותו בדיוק עד לתאריך הזה אך אחד לא יכל לקחת אותו קודם ואף אחד לא. אני מאמינה שכל התפילות שעשית בשבילו אני בטוחה שיעמדו לך ולכולם, אין לנו שום צל צילו של מחשבה אחת וגם לא היה לנו קודם איך זה קרה, כי אנחנו לא חושבים בכלל שזה משנה איך זה קרה, זה יכל לקרות בתאונת דרכים, זה יכל לקרות מחיידק אלים, הרופאים שאלו אותנו בבית החולים איך זה קרה אמרנו להם זה בכלל לא משנה".

"אנחנו מאמינים באמונה שלמה שאין שום אפשרות להזיק לאף אחד בעולם, אנחנו לא יכולים להזיק לאף אחד בעולם. הקב"ה נתן לנו אותו ל-18 שנה וזה היה הזכויות שלנו לקבל אותו ל 18 שנה".

יצחק ורדי
הלווית הבחור אריאל יהושע יוסקוביץ ז"ל | יצחק ורדי

חודש אייר

הבן הרביעי: הכתרת 'ממשיך' אחד בביאלא

ביום שישי ערב שבת קודש פרשת קדושים עם תחילת חודש אייר וסמוך ונראה ליום היארצייט של הרבי ר' ישעיה'לה מקרעסטיר ירד אבל כבד ירד על עולם התורה והחסידות עם הסתלקותו לשמי רום של כבוד קדושת האדמו"ר הגאון הצדיק רבי בצלאל שמחה מנחם בן ציון רבינוביץ, האדמו"ר מביאלא זצ"ל, בעל ה'מבשר טוב' וזקן חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל שהשיב את נשמתו ליוצרה בגיל 89.

במלאת השבעה להסתלקותו התכנסו בבית המדרש של החסידות למעמ  סיום השבעה וקיום הצוואה של הרבי זצ"ל.

הבן הגדול הרה"צ רבי חיים יהודה לייביש רבינוביץ רב בית המדרש שערי מרדכי במנצ'סטר הכתיר באורח היסטורי ונדיר את אחיו הרביעי הרה"צ רבי יצחק יוסף דוב רבינוביץ לאדמו"ר החדש כפי הצוואה שכתב הרבי זצ"ל.

הצוואה שדלפה בתוך השבועה ופורסמה לראשונה ב'בחדרי חרדים' נחשפו דברים ברורים שכתב הרבי שהיו להפתעה בעולם החסידות: "בענין ההנהגה. הנה הודות להשם יתברך בני היקרים שליט"א כולם אהובים כולם ברורים ברוכי ה', וכולם שווים לפני לטובה. – אבל למינוי ההנהגה צריך ענינים מיוחדים הנצרכים לנהל עדת ישורון. וגם יש בזה עבדות קשה ולא שררה, כמו שמפורש בגמרא בהוריות כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם עבדות אני נותן לכם, ובזה ממנה אני את בני מוהר"ר יצחק יוסף דוב שליט"א להנהיג העדה הקדושה, לאורך ימים ושנים טובות".

שוקי לרר
מעמד ההכתרה בביאלא | שוקי לרר

במקום במירון: רבבות חגגו בציון שמעון הצדיק

חודש אייר ול"ג בעומר תשפ"ד ייזכר בעצבות גדולה לאחר שלא ניתן היה לעלות למירון אך לצד זאת מנהג ותיק ומוכר בירושלים לחגוג את הילולת רשב"י, עבור אלו שלא היו יכולים לעלות עד לאתרא קדישא מירון נשמר. מדובר הוא על קברו של שמעון הצדיק. השנה, כאשר העלייה מירונה אינה התאפשרה על ידי פיקוד העורף – החליטו במשרד ירושלים ומסורת ישראל, לחזק את המנהג.

בשנים האחרונות התקיימו מעמדי הדלקה ביום ל"ג בעומר במתחם הקבר, לצד חלאקה לילדים, שירה וריקודים. השנה, הקימו במקום מתחם מיוחד, 'חצר ההילולא', שם התקיימו מעמדי הדלקה מרכזיים.

אדמו"רים ורבנים העלו את להבת האש לכבוד התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי, בחצר ההילולא ליד קברו של התנא שמעון הצדיק, משיירי אנשי כנסת הגדולה.

שלומי כהן
החוגגים בציון שמעון הצדיק | שלומי כהן

חודש סיון

הקמת קרן עולם התורה ומסעות גדולי ישראל

בעקבות הפסקת התקציבים למחויבי גיוס יצאו מרנן ורבנן גדולי ומאורי הדור מכל העדות והחוגים למסע היסטורי בארה"ב שיחקק בדברי הימים של עם ישראל להצלת עולם התורה. במסגרת המסע מרנן ורבנן גדולי ישראל מגייסים את הסכום החסר לעולם הישיבות והכוללים המוערך בכ- 107 מליון דולר לשנה.

מאז ארה"ב המריאו גדולי ישראל בראשות מנהיג עולם הישיבות רבינו ראש הישיבה הגרמ"ה הירש, ללונדון, דרום אמריקה וצרפת במטרה אחת להשיב את הכסף.

בשבוע שעבר השבוע קרן עולם התורה ביצעה את ההעברה השלישית מאז היווסדה ובכך יצרה בסיס חזק להמשך העמדת הישיבות והכוללים בארץ ישראל. ראשי ישיבות וראשי כוללים רבים מספרים כי לאחר ביטול התקצוב מהמדינה הם נותרו עם שוקת שבורה שכן בסיס התקציב של כל מוסד היה תקציב המדינה שהופקד בכל חודש באופן קבוע ועליו הוסיפו ראשי המוסדות והתרימו נגידי עם לצורך החזקת התורה בישיבות ובכוללים. וכעת שקרן עולם התורה השיבה את התקציב, מוסדות התורה יודעים כי יש להם בסיס איתן להחזקת מוסדות התורה ומשם יוכלו להמשיך הלאה ולהתפתח ולהרחיב עוד את מוסדותיהם לבל תמוט התורה.

באדיבות המצלם
רבינו ראש הישיבה במסעות קרן עולם התורה | באדיבות המצלם

חודש תמוז

לא להתייצב בלשכות הגיוס

על רקע משבר חוק הגיוס והחלטת שר הביטחון יואב גלנט לשלוח צווי גיוס לכ - 3000 חרדים, גדולי ישראל מכלל החוגים והעדות בהוראה דרמטית שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס ובכך מצטרפים לפלג הירושלמי ולחוגי העדה החרדית.

גדולי ישראל ליטאים, ספרדים וחסידים קוראים אף למסור נפש בעקבות כוונת השלטונות לחבל בישיבות הקדושות שהם יסוד קיומנו ורוח אפינו, בנסותם למעט את לומדי התורה בני הישיבות ה"י, הרי שחובה על כולנו להשיב לעצמנו ולהכריז כי 'העולה על רוחם היה לא תהיה', ולחזק את עצמנו בזה, שיהיה מה שיהיה, ועם ה' לא יעזבו את התורה הקדושה בשום פנים ואופן.

הציבור החרדי לא מתפשר לנוכח צווי הגיוס וכפי שפרסנמו לראשונה ב'בחדרי חרדים' מנהיג עולם הישיבות הגרמ"ה הירש הורה שלא להתייצב ואף קרא בשיחותיו למסור נפש, כך גם לאחר מכן ראש הישיבה הגר"ד לנדו במכתב קרא שלא להתייצב לאף צו מהצבא. 

זקן חברי מועצת גדולי התורה רבינו ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן אף התבטא בחריפות על שר הביטחון ששולח צווים: "כל אחד יודע, שאפילו יום אחד שבחור יהיה בצבא אז זה ממש שמד! כל המלחמה עכשיו זה מלחמה עבור המלך, עבור הקב"ה. עכשיו צריך לדעת שאסור לשתף פעולה איתם. "בא טיפש אחד ושולח צווים בשביל הגיוס. דיברנו כבר כמה פעמים שמחויבים למסור את הנפש על זה".

יונתן זינדל, פלאש 90
לשכת הגיוס בירושלים | יונתן זינדל, פלאש 90

חודש אב

גדולי ישראל ממשיכים לחדד את איסור העלייה להר הבית

בעקבות עלייתו של השר איתמר בן גביר להר הבית כותבים גדולי ישראל מכל החוגים והעדות כי אין לעלות להר הבית.

פוסקי ההלכה העבירו מסר ברור בנוגע לסוגיית העליה להר הבית. כך למשל, הגר"ד כהן ראש ישיבת חברון התבטא: "אנשים שכביכול מתעטפים באיצטלא (בחזות) של יראת שמיים שכל כולו חילול המקדש, חילול שם שמיים שאין כדוגמתו והולכים וגורמים לכך ללבות את היצרים ולגרום לכך שיתנכלו ויזיקו ליהודים אחרים, וחייבים למחות בהם מחאה נמרצת להתרחק מהם ולדעת שזה פסול וזה טרף".

מנהלת הר הבית
בן גביר בהר הבית | מנהלת הר הבית

חודש אלול

האדמו"רים מסאטמר חתמו לראשונה על מכתב אחד

חדות לא צפויה בארה"ב, אך לנוכח סכנת גזירת הגיוס בארץ הקודש התאחדו פלגי סאטמר לעצרת משותפת תחת הכותרת 'זעקת הגולה להצלת אחב"י מגזירות הגיוס'.

האחים האדמו"רים מסאטמר מהר"א ומהרי"י חתמו על מכתב בקול קורא לעצרת ענק שהייתה אמורה להתקיים בחודש אלול  אך נדחתה עקב שלא נמצא מקום ומתאים ובסופו של דבר נערכה עצרת רק לליטאים בלייקווד.

גם גדולי ישראל הליטאים מהארץ חתמו על מכתבים בקריאה להשתתף בעצרת באורח נדיר.

נבחר ראשון לציון, רב ראשי אשכנזי בתיקו

לאחר שנה שלמה של חוסר וודאות, סוף סוף התקיימו הבחירות לרבנים הראשיים לישראל. כצפוי נבחר לרב הספרדי ולראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף. 

בתחילת השבוע בזמן שוועדת הבחירות סיימה את ספירת הקולות לרב הראשי האשכנזי התברר כי יש תיקו 40-40 בין שני המועמדים, הגאון רבי קלמן בר והגאון רבי מיכה הלוי.

אך עם כניסת ראש השנה אין רב אשכנזי למדינת ישראל לאחר תיקו בין הרבנים הגאון קלמן בר לגאון רבי מיכה הלוי. לאחר ספירת הקלפי של הרב הראשי הספרדי נמצא פתק נוסף לטובת הגאון רבי מיכה הלוי ועלתה השאלה האם יכשירו את הקול ויימנעו מסיבוב שני או שהפתק פסול והמשמעות היא כי יש תיקו ונדרש סיבוב שני.

כעת, אין החלטה עדיין לגבי הכשרת הקול שייפסל ככל הנראה על ידי הייעוץ המשפטי מה שיביא לבחירות חוזרות. 

פלאש 90
השר מלכיאלי מוביל את הבחירות לרבנות הראשית | פלאש 90

סיכום שנה

art

 צבע אדום