מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 27°c
חיפה 27°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 30°c
אשדוד 28°c
כ"ט אלול התשפ"ד | 02.10.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 27°c
חיפה 27°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 30°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הם מזדקנים ונהיים חולים: "לא יהיו עוד הרבה הזדמנויות לעזור לניצולי השואה"

27% משורדי השואה נאלצים לוותר על מזון; מחצית מהם מתקשים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית; 36% זקוקים לסיוע ברכישת מצרכי מזון וכרבע מהשורדים נאלצו לוותר על רכישת מוצרי חשמל

הם מזדקנים ונהיים חולים: "לא יהיו עוד הרבה הזדמנויות לעזור לניצולי השואה"
ניצול שואה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, קיימה היום (שלישי) ישיבת מעקב בנושא הצרכים התקציביים לטובת שורדי השואה, זאת ברקע גיבוש תקציב 2025. 

במהלך הדיון הוצג תמצית סקר צרכים שנערך ע"י הקרן לרווחת נפגעי השואה בחודש אפריל האחרון. הסקר קובע כי 36% מניצולי השואה זקוקים מאוד או זקוקים במידה מסוימת לסיוע ברכישת מצרכי מזון לבית, מעבר לסיוע שהם מקבלים כיום. 27% מניצולי השואה נאלצו לוותר על מזון, עקב קושי כלכלי או עקב בעיות ניידות, וכרבע מהשורדים נאלצו לוותר על בדיקות או טיפולים רפואיים.

"כשמסתכלים על תקציב 2024, שתוקן פעמיים בשל המלחמה, יש תחושה של פספוס בהקשר של שורדי השואה שנראה שנותרו בצד ולא ניתן להם מענה", אמרה יו"ר הוועדה בפתח הדיון, "וכראיה לכך, אף לא שקל אחד התווסף לרשות לזכויות לניצולי השואה בתקציבים המתוקנים."

יו"ר הוועדה התייחסה גם לנתוני הסקר שהוצג בדיון: "הנתונים הקשים האלו מדגישים עד כמה מצב שורדי השואה נמצא בשפל. תקציב 2025 יכול להיות הזדמנות לתיקון. עם זאת, נראה שבמקום בשורות לשורדי השואה אנחנו מקבלים בעיקר גזרות. במקום לשמוע על העלאת המענק השנתי, או איגום כספי הרנטות המקוזזים מהתגמול החודשי לטובת תקציב לשורדי השואה, שמענו על קיזוז של קצבאות הזקנה וסכנה לקריסה טוטאלית של הביטוח הסיעודי של קופת חולים כללית. כל אלו ועוד ישפיעו באופן ישיר על אוכלוסיית הקשישים, ואוכלוסיית שורדי השואה בפרט".

אורלי סיון, מנכ"לית עמותת אביב לניצולי שואה אמרה: כיום יש כ-40,000 שורדים המקבלים קצבה שנתית בלבד. נדרש לתת קצבה חודשית מינימלית בגובה של כ- 2600 שקלים וקבועה לניצולי שואה שהיו זכאים לנר"ן אילו עלו ארצה לפני שנת 1953, הזכאים כיום למענק שנתי של 7,000 שקלים. הערכה תקציבית משוערת היא 1.2 מיליארד שקלים לשנת 2025.

שורד השואה אברהם שלו שיתף: "הבעיה שלי קיימת אצל הרבה שורדים. אני מקבל במקביל רנטה ממשרד האוצר ומורידים לי את כל הסכום שאני מקבל מביטוח לאומי מהרנטה שאני מקבל. למה מורידים לי כספים של ביטוח לאומי ששילמתי כחוק במשך עשרות שנים? אמרו לי שכדי לשנות את המצב צריך לשנות את החוק".

רן מלמד, עמותת נקודת מפנה לקידום מדיניות רווחה אמר: "לצערי אין עדיין בארץ דאטה בייס שמרכז את כל הצרכים של שורדי השואה. תקצוב של מתן ארוחות חמות במרכזי היום למשל, עדיפים על כרטיסי קניות. אין ביקור תקופתי של דיאטניות אצל השורדים. בנוסף, צריך לשריין תקציב מיוחד לטובת שימוש במוניות והסעות במקום הנסיעה באוטובוסים שמקשה על השורדים בגילם".

רונית רוזין מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה אמרה: "מצב כלכלי הקשה מצוי בעיקר בקרב אוכלוסיית מקבלי המענק השנתי, וגם להן אנחנו נותנים מגוון של פתרונות. הגשנו מסמך מפורט עם דרישות תקציביות לקראת גיבוש תקציב 2025. למשל סיוע לשורדים שאינם זכאים לפנסיה. הקיצוץ התקציבי השנה הורגש בעיקר בכוח האדם שלנו שקוצץ. סך הקצבאות לשורדי שואה שעתיד להיות מוקפא בתקציב הבא עומד על 120 מיליון שקלים".

אורנה בנצור מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה פירטה אודות התכניות החדשות הצפויות להתחיל בשנת 2025, כגון מודל תעריך למרותקי בית שיסייע בהנגשת השירותים הביתיים. וכן גיוס כוח אדם לטיפול פרטני עם ועידת התביעות המיועד לשורדי שואה, שאינם מוכרים במחלקות לשירותים חברתיים ויכולים ליהנות ולהיתרם משירותי המשרד.  

 רועי בבאי, רפרנט רווחה אגף התקציבים במשרד האוצר: "כלל המשרדים התבקשו להכין מסמך מסודר איך נכון לדעתם להעירך לקראת התקציב המורכב שלפנינו. הקפאת הקצבאות כוללת גם את הקפאת קצבאות של שורדי השואה. 

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן סיכמה את הדיון: "צריך להסתכל על המציאות בעיניים: לא יהיו לנו עוד הרבה הזדמנויות לעזור לשורדי השואה. הם מזדקנים, נהיים חולים יותר וסיעודיים יותר. נייצר מסמך מסכם שמפרט את הצרכים הדחופים שעולים מהשטח ומהרשות לזכויות ניצולי השואה , נתמחר ונתעדף אותם ונעביר אותם ליו"ר וחברי ועדת הכספים".

שורדי שואה ניצולי שואה

art

 צבע אדום