מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 27°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 31°c
אשדוד 28°c
כ"ח אלול התשפ"ד | 01.10.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 27°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 31°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

החל טקס פרישתו של השופט פוגלמן; היועמ"שית בנאום תקיף

עם פרישתו של פוגלמן, צפוי השופט יצחק עמית להיכנס באופן אוטומטי לנעליו של פוגלמן, כממלא מקום. היועמ"שית: "המשמעות של בית משפט עליון מוחלש או מותש בשל דילולו היא שלטון ללא בקרה"

החל טקס פרישתו של השופט פוגלמן; היועמ"שית בנאום תקיף
השופטים פוגלמן ועמית בטקס צילום: יוסי זמיר, דוברות בתי המשפט

בשעה זו מתקיים טקס פרישת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, בהשתתפות צמרת מערכת המשפט בישראל. שר המשפטים יריב לוין החליט לבסוף להשתתף בטקס, אך לא ישא דברים.

עם פרישתו של פוגלמן, צפוי השופט יצחק עמית להיכנס באופן אוטומטי בנעליו של פוגלמן, כממלא מקום. 

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, נשאה נאום תקיף ביחס להתנהלות השר לוין: "יש הכרח למנות נשיא קבוע לבית המשפט העליון״.

לדבריה: "המשמעות של בית משפט עליון מוחלש או מותש בשל דילולו היא שלטון ללא בקרה. פגיעה בזכויות אדם בהכרח; והתעצמותן של תופעות מסוכנות – כמו קידום מקורבים על בסיס קשרים ולא על בסיס כישורים; אי-שוויון בהשתתפות בנטל המלחמה, מחד, ובהנאה ממשאבי המדינה, מאידך;  ושחיתות שלטונית. תופעות שתוצאתן המתחייבת היא פגיעה באזרחי המדינה ובחוסנה של המדינה.

"האמת צריכה להיאמר –  נשיא בית המשפט העליון הוא לא עוד מינוי בכיר בשירות הציבורי. הוא ראש הרשות השופטת, אחד מסמלי השלטון במדינה. מצב שבו הרשות השופטת פועלת בלי ראש קבוע במשך כשנה הוא בלתי נסבל מבחינה משטרית.

"הנזקים הנגרמים כתוצאה מהחלשת המערכת המשפטית ומפגיעה בעצמאותה אינם נעצרים בכותלי האולמות הללו. מדובר בפגיעה בכל תחומי החיים והחברה – בתחום הכלכלי, בתחום החברתי והשוויון בחלוקת הנטל והמשאבים, בתחום המדיני והבין-לאומי, ועוד ועוד.

"החוסן הלאומי, המדיני והכלכלי של המדינה חשובים מאי פעם בתקופה זו של מלחמה. הפגיעה ברשות השופטת בעת הזו מזיקה במיוחד, אינה אחראית ומנוגדת לאינטרס הלאומי. ייצוב מערכת המשפט והקפדה על עצמאותה הם צו השעה".

עו״ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין נאם בטקס: "בעת האחרונה אנו מוצאים את עצמנו יותר מידי פעמים בהתמודדות מול תופעות של מעין משפטי שדה לשופטים או לבית המשפט כמוסד. החובה להילחם נגד תופעות אלו אינה אחריותו ונחלתו של בית המשפט עצמו או של השופטים המוצאים עצמם בעין הסערה, אלא של כלל הציבור. 

"אנו בלשכת עורכי הדין לא נחדול מאמירת האמת ומהדיפת השקר. לא נחדול מלומר לעם ישראל, שביקורת היא חיונית והכרחית, אך דלגיטמיציה, הסתה ולפרקים דמוניצזציה של בית המשפט או מי משופטיו היא הרס מדינת ישראל כפי שאנו מכירים ואוהבים. וכחלק מהשמירה על חוסנו ומעמדו של בית המשפט העליון, אני מקווה שבקרוב מאוד יבחר גם נשיא קבוע לבית משפט נכבד זה. 

"העובדה שאין עדיין נשיא קבע היא מצב אין להשלים עמו. לשכת עורכי הדין, ואני, כמי שמחוייבים באופן בלתי מסוייג לפעול למען מקצועיותו, מעמדו ועצמאותו המוחלטת של בית המשפט בישראל, נעשה כל שלאל ידנו, כדי שבתוך זמן קצר ביותר, יושלם הליך בחירת הנשיא לבית המשפט העליון".

ממלא מקום נשיא העליון הנכנס, השופט יצחק עמית: "כמו חברי וקודמי בתפקיד, אף לנגד עיניי ניצבת המשימה הנכבדה של שמירה על עצמאותה של מערכת בתי המשפט. משימה זו עומדת בלב תפקידה של הרשות השופטת מאז קום המדינה, הן בזמני שגרה והן בזמני חירום. דווקא בימים אלה של מלחמה, יש לשמור מכל משמר על העצמאות ואי-התלות של בתי המשפט, ולמעשה של מערכת המשפט כולה – אשר מאז ומתמיד שימשה ככיפת ברזל משפטית נגד ניסיונות להחליש את הלגיטימציה המשפטית והבינלאומית של המדינה.

"מערכת האיזונים והבלמים בדמוקרטיה הישראלית חסרה מנגנונים רבים שקיימים בדמוקרטיות אחרות בעולם. בהינתן מצב זה, מערכת בתי המשפט בישראל היא שומר סף עיקרי כנגד החשש מהפעלת כוח שלטוני ללא מעצורים; והיא אחת הערבויות החשובות לשמירה על שלטון החוק, הפרדת הרשויות, והמשטר הדמוקרטי כולו.

יוסי זמיר, דוברות בתי המשפט
השופטים פוגלמן ועמית בטקס | יוסי זמיר, דוברות בתי המשפט

"עצמאות מערכת בתי המשפט, היא יסוד גרעיני בכל מדינה דמוקרטית. ועצמאות זו משמעה, בין היתר, בתי משפט שאינם כפופים חלילה למרוּת פוליטית; שהשופטים בה אינם נציגים של גורמים שלטוניים; והחשוב מכל – שהשופטים היושבים בדין מטעמה, חופשיים לדון ולפסוק ללא התערבות חיצונית או חשש לפגיעה בהם, במעמדם ובקידומם עקב פסיקתם".

עוזי פוגלמן בית המשפט העליון

art

 צבע אדום