מבזקים +
תל אביב 30°c
באר שבע 30°c
חיפה 30°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 30°c
אשדוד 30°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 30°c
באר שבע 30°c
חיפה 30°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 30°c
אשדוד 30°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מבצעי קומנדו ומערך סייבר: כך ישראל בנתה מודיעין על חיזבאללה

ישראל החלה לעבוד במרץ על מערך המודיעין בלבנון מיד אחרי מלחמת לבנון השנייה, בין היתר באמצעות מבצעי קומנדו חשאיים בשטח לבנון. יחידה 8200 בנתה מערכות חדישות שיפרצו הטלפונים ותקשורת נוספת של חיזבאללה

מבצעי קומנדו ומערך סייבר: כך ישראל בנתה מודיעין על חיזבאללה
אילוסטרציה צילום: pixabay

הניו יורק טיימס חושף פרטים על חיסולו של רב המרצחים חסן נסראללה. על פי העיתון, המודיעין הישראלי איתר את מיקומו של נסראללה וחדר למעגל הפנימי של חיזבאללה.  

העיתון מציין כי תוך שבועות ספורים, ישראל חיסלה את הדרגים הבכירים והבינוניים של חיזבאללה והשאירה את הארגון מבולבל.

הצלחה זו, נכתב, היא תוצאה ישירה של החלטת ישראל להשקיע מאמץ רב במודיעין בחיזבאללה לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006. המלחמה בת 34 ימים הסתיימה בהפסקת אש בתיווך האו"ם ואיפשר לחיזבאללה, למרות הפסדים כבדים, להתארגן מחדש ולהתכונן למלחמה הבאה עם ישראל.

יחידה 8200, בנתה מערכות סייבר חדישים ליירט בצורה טובה יותר את הטלפונים הסלולריים ותקשורת נוספת של חיזבאללה, והקימה צוותים חדשים בשורות הלחימה כדי להבטיח שמידע יקר ערך יועבר במהירות לחיל האוויר.

ישראל גם החלה להטיס יותר מל"טים ושיגרה לוויין מתקדם ביותר מעל לבנון כדי לצלם את מעוזי חיזבאללה ולתעד אפילו את השינויים הקטנים ביותר במבנים שעלולים, למשל, לחשוף מחסן נשק - עבודה שאחד מאנשי המודיעין הישראלי לשעבר כינה "סיזיפית".  בשבוע האחרון, חיל האוויר של ישראל פגע ברבות מהמטרות הללו.

בנוסף, יחידה 8200 ומקבילתה האמריקאית, הסוכנות לביטחון לאומי, יצרו קשרים חזקים יותר, מה שהרחיב את המידע של ממשלת ישראל על יריבים משותפים כמו איראן וחיזבאללה. ישראל ניצלה את קרבתה של לבנון כדי להכניס כוחות קומנדו סמויים לעומק המדינה לביצוע משימות מודיעין רגישות.

ההשקעה של ישראל באיסוף מודיעין לאחר הכישלון בלבנון ב-2006, השתלמה לראשונה ב-2008, כך אמרו גורמים אמריקאים וישראלים. המוסד עבד עם ה-CIA לחסל בכיר חיזבאללה, את עימאד מורניה.

בינואר 2020. ישראל צפתה בתנועות של בגנרל קאסם סולימאני, שעמד בראש כוח קודס של איראן, הוא טס לדמשק ונסע בשיירה לביירות לפגוש את נסראללה. ישראל החליטה שלא לנסות להרוג את נסראללה באותה עת מחשש לפתיחת מלחמה, אך העבירה את המידע לארצות הברית, שחיסלה את סולימאני בתקיפת מל"ט בנמל התעופה הבינלאומי של בגדאד.

מלחמת חרבות ברזל לבנון חיזבאללה מבצע חיצי הצפון מבצע סדר חדש יחידת 8200

art

 צבע אדום