מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הפשיטה הנועזת בסוריה: המסוקים טסו באפלה ובגובה נמוך

הפשיטה על מעבדת נשק סודית בסוריה הייתה אחת הפעולות הישראליות הנועזות ביותר נגד חיזבאללה מזה שנים. למודיעין הישראלי היה מידע על מיקום עמדות השמירה ועל פנים המתקן

הפשיטה הנועזת בסוריה: המסוקים טסו באפלה ובגובה נמוך
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: שאטרסטוק

חיילי הקומנדו הישראלים הגיעו במסוקים, בלילה כמעט נטול ירח. השומרים מחוץ למעבדת הנשק הסודית בצפון-מערב סוריה חוסלו קודם לכן בסדרה של תקיפות אוויריות.

תחילה התקיפה ב-8 בספטמבר נראתה כמו תקיפות רבות אחרות שבוצעו על ידי ישראל. המתקן המדובר היה על הכוונת זמן רב. גורמים ישראלים סברו כי איראן וחיזבאללה מתכננים לייצר שם דור חדש של טילים מדויקים.

אבל זה היה סוג אחר של מבצע. המסוקים טסו נמוך, ללא אורות. עד מהרה עשרות חיילי קומנדו השתלשלו בחבלים ומיהרו לתוך המתחם, כך על פי גורמים אמריקאים, אירופאים וישראלים ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

למודיעין הישראלי היה מידע על מיקום עמדות השמירה ועל פנים המתקן. לאחר שהשומרים נהרגו באותו לילה, התאפשר לכמאה לוחמי קומנדו ישראלים להיכנס למקום ללא התנגדות.

באמצעות מפות גנובות, חיילי הקומנדו התפצלו לצוותים. על כל אחד מהם הוטל להרוס חלק אחר של המתקן. הפשיטה נמשכה כ-15 דקות.

המפעל, שנמצא בסמוך לעיר מסיאף בצפון מערב סוריה, ידוע רשמית בשם המרכז למחקרים מדעיים של סוריה. אבל בעוד שהמקום נשלט רשמית על ידי משרד ההגנה הסורי, גורמים במערב אומרים שחיזבאללה ואיראן השתלטו על המקום וניהלו אותו.

הוא נמצא במרחק של כ-50 קילומטרים בלבד מגבול לבנון, ולכן, אומרים גורמים ישראלים ואמריקאים, חיזבאללה מייצר נשק שם במקום באיראן. העברת טילים ונשק מאיראן ללבנון היא לא פשוטה עם יותר מ-1,700 קילומטרים מרחק.

המידע הגיע כאשר יחידת 8200, השיגה תוכניות מפורטות של המתקן באמצעות פריצת מחשב. ליחידה נודע גם מיקומם של השומרים בכניסות למתקן התת-קרקעי. כתוצאה מכך, חיילו הקומנדו נעו במהירות וסיימו מהר את המבצע וחזרו למסוקים תוך דקות.

חומרי הנפץ שהוכנסו על ידי החיילים החלו להתפוצץ לאחר עזיבת החיילים, והביאו לנסיגה אדירה לסוריה, לאיראן ולחיזבאללה בכל הנוגע לפרויקט הטילים של חיזבאללה.

סוריה חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל מבצע חיצי הצפון מבצע סדר חדש

art

 צבע אדום