מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 30°c
חיפה 28°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 35°c
אשדוד 28°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 30°c
חיפה 28°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 35°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

תמרון יבשתי של צה”ל עשוי לשנות את שיקולי חזבאללה

חזבאללה עלול גם לנסות לפגוע שוב ביעדים בגוש דן בתגובה להמשך הסיכולים הממוקדים נגד בכירים בארגון. עם זאת, חזבאללה, כמו איראן, עדיין אינו מעוניין לפתוח במלחמה כוללת נגד ישראל

תמרון יבשתי של צה”ל עשוי לשנות את שיקולי חזבאללה
מלחמת חרבות ברזל צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ב-23 בספטמבר 2024, פתח צה”ל במבצע “חיצי הצפון” נגד יעדי חזבאללה בלבנון. הותקפו מהאוויר אלפי מטרות באזורים שונים במדינה, בעיקר מטרות שהכילו אמצעי לחימה שהוסתרו במבנים ובתשתיות אזרחיות. כמו כן, בוצעו תקיפות ממוקדות נגד מפקדים בכירים בחזבאללה.

חזבאללה ביצע עשרות תקיפות נגד יעדים אזרחיים וצבאיים בישראל תוך הרחבת טווח האש ושימוש באמצעי לחימה חדשים, תוך שהוא מצדיק לראשונה את הירי גם כהגנה על לבנון, במקביל להמשך התמיכה ברצועת עזה, כפי שעשה מאז תחילת הלחימה.

לראשונה תקף חזבאללה את אזור תל אביב באמצעות טיל בליסטי שיורט בהצלחה. חזבאללה הודיע על שבעה מאנשיו שנהרגו מאז תחילת המבצע, בהם אבראהים קביסי, ראש מערך הטילים והרקטות של חזבאללה. המיליציות הפרו-איראניות בעיראק תקפו גם הן את ישראל.

הרשויות בלבנון דיווחו על מאות הרוגים בתקיפות. כמו כן, נמסר על מאות אלפי תושבים שעזבו את בתיהם בדרום לבנון ובבקעת הלבנון בשל איומי צה”ל לפגוע במבנים שבהם מאוכסנים אמצעי לחימה של חזבאללה. ברשתות החברתיות מתחו ביקורת על חזבאללה והאשימו אותו בהרס לבנון.

במערכת הבינלאומית מנסים לפעול להשגת הפסקת אש. ראש ממשלת לבנון המשיך במאמצים דיפלומטיים במסגרת כינוס עצרת האו”ם בניו יורק במטרה לקדם הפסקת אש ויישום של החלטה 1701.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, כל עוד לא הושגה הפסקת אש, צפוי חזבאללה להמשיך במאמציו להפעלת לחץ על ישראל לעצור את התקיפות בלבנון באמצעות תקיפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים, גם בטווחים מרוחקים מהגבול. כמו כן נחוש הארגון להמשיך בהתשה נגד ישראל כל עוד לא הושגה הפסקת אש ברצועת עזה.

הארגון עלול גם לנסות לפגוע שוב ביעדים בגוש דן בתגובה להמשך הסיכולים הממוקדים נגד בכירים בארגון. עם זאת, חזבאללה, כמו גם איראן, עדיין אינו מעוניין לפתוח במלחמה כוללת נגד ישראל, ואיראן אף פועלת בערוצים דיפלומטיים להביא להפסקת הלחימה בלבנון. עם זאת, פתיחת תמרון יבשתי של צה”ל עשויה לשנות את שיקולי חזבאללה ולהסלים את התגובות שלו, כמו גם של שאר חברי “ציר ההתנגדות”.

מתחילת מבצע “חיצי הצפון”, קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 37 תקיפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בעיקר בצפון ישראל (נכון ל-26 בספטמבר 2024, בשעה 14:00). התקיפות בוצעו באמצעות מאות רקטות, כטב”מים, ולראשונה גם באמצעות טיל קרקע-קרקע.

להלן התפתחויות בולטות:

שימוש ראשון בטיל קרקע-קרקע: ב-25 בספטמבר 2024, שוגר לראשונה טיל קרקע-קרקע של חזבאללה לעבר ישראל. צה”ל הודיע כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו באמצעות מערכת “קלע דוד” טיל קרקע-קרקע ששוגר משטח לבנון לעבר אזור גוש דן.

חזבאללה קיבל אחריות על שיגור טיל בליסטי מסוג קאדר-1 לעבר “מטה מפקדת המוסד” בפרברי תל אביב. לפי חזבאללה, מדובר בטיל קרקע-קרקע טקטי במשקל 2,870 ק”ג שמגיע לטווח של 190 ק”מ ונושא ראש נפץ במשקל 500 ק”ג.

הכנסה לשימוש של רקטות חדשות: חזבאללה החל לתקוף באמצעות רקטות חדשות מדגם פאדי-3. ב-24 בספטמבר 2024, בוצעה תקיפה נגד בסיס “שמשון”, וב-25 בספטמבר 2024 שוגר מטח לעבר מפעל לחומרי נפץ באזור זיכרון יעקב. חזבאללה לא סיפק פרטים על הרקטה, אולם היא משתייכת לסדרה של רקטות פאדי 1 ופאדי 2 שבהן נעשה שימוש ראשון ב-22 בספטמבר 2024.

חשבון X של Simay Azadi
שרידי טיל מדגם פאתח-110 איראני של חזבאללה | חשבון X של Simay Azadi

הרחבת טווח הירי: בתגובה לתקיפות חיל האוויר שכללו יעדים גם בעומק לבנון, הגיב חזבאללה בהרחבת התקיפות לעבר יעדים חדשים ולטווחים רחוקים יותר בעומק ישראל, כולל שיגורים לאזור חיפה והקריות, עמק יזרעאל, דרום הכרמל (זיכרון יעקב ועתלית) ותקיפה ראשונה אי פעם של הארגון לעבר תל אביב.

ההשלכות

אסמהאן שקיר סיפרה כי הם עזבו את אלנבטיה כפרמאן בדרום לבנון ביום שני. הם ניסו לשכור בית בהרי הלבנון, אולם התבקשו לשלם שכירות של 3,000-2,500 דולר, כאשר בחלק מהמקרים הם נדרשו לשלם חצי שנה מראש. כמו כן, היא ציינה כי המתווכים ביקשו סכומים של 600-500 דולר. בסופו של דבר, המשפחה שכרה שני חדרי שינה בטברחה, צפונית לבירות, תמורת 1,200 דולר לחודש.

פעילים חברתיים ותושבים בלבנון העלו ברשתות החברתיות פוסטים, בהם הביעו ביקורת נגד חזבאללה שכללו האשמות כי חזבאללה גורר את לבנון למלחמה ואחראי להרס הנרחב לצד גיחוך על הפגיעה ביכולות הצבאיות של הארגון.

להלן דוגמאות בולטות:

ריימונד חכים, פעיל למען יישום החלטה 1701, פרסם ברשת X (כ-105 אלף עוקבים) כרזה שבה האשים כי חזבאללה “הורס את המדינה שלי כדי לבנות את המדינה של אדוניו (איראן)”.

באדיבות המצלם
קריקטורה בה נראה נסראללה נס על נפשו עם המטלטלין שלו | באדיבות המצלם

סאמי אלמרשד, סעודי ששימש בעבר כחוקר וסופר בתחום היחסים הבינלאומיים ומתנגד לחזבאללה, פרסם בחשבון X שלו (כ-34.9 אלף עוקבים) קריקטורה (שהוכנה ככל הנראה באמצעות AI), בה נראה נסראללה נס על נפשו עם המטלטלין שלו. באיור נכתב: “נצר השטן בורח משדה [המערכה]”.

ריטה ק., לבנונית-נוצרייה המתנגדת לאיראן ולחזבאללה, פרסמה בחשבון X שלה (כ-2,182 עוקבים) כרזה, בה נראה נסראללה מחייך ומתחתיו הכיתוב: “אמר “אשרוף את ישראל” ובסוף שרף את לבנון”.

חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל מבצע חיצי הצפון חסן נסראללה

art

 צבע אדום