מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

‎לקראת ראש השנה: הקהילה היהודית בטהראן חגגה חנוכת בית הכנסת

‎הקהילה היהודית בטהראן בראשות רבה הראשי של איראן הרב יהודה גראמי, חגגה אתמול חנוכת בית הכנסת 'אברישמי' אחרי שנה וחצי של שיפוצים. המבנה הוא קומפלקס המורכב מבית כנסת, בית מדרש מקווה, בית ספר יהודי יסודי וחטיבת ביניים ומסעדה כשרה

‎לקראת ראש השנה: הקהילה היהודית בטהראן חגגה חנוכת בית הכנסת
הרב גראמי וחכם חמאמי מראשי הקהילה, בריקוד עם ספר תורה בחנוכת בית הכנסת צילום: באדיבות המצלם

‎יהודי איראן הם הקהילה היהודית העתיקה ביותר שעוד קיימת היום, בעלת היסטוריה שמתחילה לפני יותר מ-2,700 שנה מזמן גלות אשור. בימי האימפריה הפרסית, יהודים חיו בשטחים השייכים לאיראן המודרנית. הקהילה היהודית באיראן עברה תהפוכות רבות במהלך ההיסטוריה, אך גם תקופות של פריחה ושגשוג.

באדיבות המצלם
תלמידים באיראן עם הרב גראמי | באדיבות המצלם

‎בשנים האחרונות תחת הנהגתו של הרב יהודה גראמי, רבה הראשי של איראן, הקהילה היהודית בטהראן משגשגת כולל בערים נוספות, אתמול התקיימה חגיגת חנוכת בית הכנסת 'אברישמי' אחרי שנה וחצי של שיפוצים. המבנה הוא קומפלקס המורכב מבית כנסת עם 600 מקומות (500 לפני השיפוץ), בית מדרש מקווה לגברים ונשים, בית ספר יסודי וחטיבת ביניים ומסעדה כשרה.

‎בתקופת שלטון השאה, יהודי איראן חיו יחסית בשקט וניהלו חיי קהילה פעילים. עם זאת, לאחר המהפכה האיסלאמית ב-1979, חלה הידרדרות במצבם של יהודי איראן. רבים עזבו את המדינה בעקבות החשש מרדיפות דתיות ואנטישמיות, אך במהלך השנים הקהילה התייצבה והיא נהנית היום מחופש דת.

‎בחודש שעבר רבה הראשי של איראן, חגג עם תלמידיו, סיום מסכת ברכות בעיר איספהאן. הרב גם מסר שיחת חיזוק לתלמידי הישיבה בראשה הוא עומד, והתלמידים הפגינו בקיאות רבה בחומר הנלמד.

באדיבות המצלם
טקס הענקת תעודות בראשות הרב יהודה גראמי שליט"א | באדיבות המצלם

‎בטקס חגיגי ורב רושם הוענקו  על ידי הרב גראמי בחודש שעבר תעודות סמיכה, ושחיטה, וסופרות סת"ם למספר צעירים מהקהילה היהודית באיראן, לצד מינוי רבנים חדשים, כאשר שני צעירים מהקהילה היהודית בטהראן הוסמכו לרבנים, ורב אחר נוסף הוסמך לרבנות בעיר איספהאן. כאשר בסה"כ 15 תלמידי ישיבת הרב מטהראן, איספהאן ושיראז קיבלו תעודות שוחט וסופרי סת"ם.

‎באירוע החגיגי צוין גם סיום הש"ס, ובו השתתפו כ-300 מאנשי הקהילה היהודית שהתרגשו לראות את הקהילה היהודית פורחת תחת הנהגת רבה הראשי של איראן הרב יהודה גראמי שהעניק את התעודות לתלמידים המאושרים.

‎הרב גראמי סיפר בעבר כי "קצב הגידול שלנו רק עולה. כמעט בכל שבוע יש לנו חופות, בריתות וכדו'. רוב היהודים באיראן הם צעירים. רוב היהודים באיראן הינם שומרי מסורת. יש להם יראת שמיים גדולה. להרבה מהם לא היו כל כך ידיעות בנושאי יהדות, כיוון שלא היו לנו את מוסדות הלימוד שישנם היום, אבל הם מאמינים בתורה ובמסורת היהודית".

‎עוד אמר הרב גראמי: "ב"ה, כיום ילדים אצלנו בגיל 7-8 כבר מתחילים ללמוד משניות ויש הרבה ילדים שלומדים גמרא. זה דבר שלא היה, היהודים באיראן מרגישים קשר עם יהדות העולם, היהודים אצלנו הם חלק מהיהדות בכל העולם".

‎בימינו, הקהילה היהודית באיראן מונה כ-20.000 איש המתגוררים במספר ערים בעיקר בטהראן. הם חופשיים לקיים מצוות, אך חיים תחת מגבלות מסוימות. על אף הקשיים, יהודים רבים באיראן שואפים לשמר את התרבות והזהות היהודית שלהם.

‎באופן כללי, יהודי איראן מהווים דוגמה לקהילה עם היסטוריה עשירה ולעיתים מורכבת, שהצליחה לשמור על מורשתה למרות אתגרים רבים.

‎בית הכנסת אברישמי נוסד לפני 60 שנה על ידי אגאג'אן אברישמי, אחד האישים הנדיבים של הקהילה. הוא קנה ותרם מגרש בשטח של 1000 מטר מרובע הממוקם ברחוב פלסטין, ובשיתוף ובסיוע של אגודת התרבות 'צדק' ונדיבים נוספים, הקים את אחד ממתחמי התרבות הגדולים ביותר של הקהילה היהודית בטהראן.

באדיבות המצלם
הראשון לציון מרן הרב הרב עובדיה יוסף זצ"ל בכינוס | באדיבות המצלם

‎בארכיטקטורה של בית הכנסת אין תבנית קבועה ודומה המקובלת בבתי הכנסת הישנים, בדומה לבתי הכנסת שנבנו בעידן העכשווי, יש לו סגנון מודרני. בשל העובדה שבית כנסת זה ממוקם באזור יהודי, במקום מתקיימים מדי יום תפילות במנין במהלך השבוע, במיוחד בשבתות ובימים טובים. בבית הכנסת ביקר לפני המהפכה האסלאמית, מי שהיה אז הראשון לציון, מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

הרב גראמי איראן טהראן חנוכת בית כנסת

art

 צבע אדום