מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הפרופסור הישראלי שנפגש עם נשיא איראן: "יש פנים חדשות בטהרן"

סטרנפלד אמר שלדעתו יש כרגע פנים חדשות לאיראן, עם ההנהגה של פזשכיאן. "זה לא המשך של המשטר של ראיסי מבחינת מדיניות חוץ", אמר הפרופסור. "הנשיא אמר שהתפקיד שלו זה לחדש את הדיאלוג עם המערב"

הפרופסור הישראלי שנפגש עם נשיא איראן: "יש פנים חדשות בטהרן"
מסעוד פזשכיאן צילום: צילום מסך

פרופסור ישראלי-אמריקאי נפגש עם נשיאה החדש של איראן, מסעוד פזשכיאן וטוען שפניו לשלום במזרח התיכון ולהתקרבות למערב. 

ליאור סטרנפלד, פרופסור להיסטוריה איראנית ולימודים יהודיים באוניברסיטת פן סטייט, נכח היום (שלישי) במפגש עם נשיא איראן במהלך אירוע בשולי העצרת הכללית של האו"ם. סטרנפלד קיבל הזמנה רשמית מהנשיא האיראני להגיע מפגש והעיד בשיחה עם ערוץ רלוונט שהנשיא "רוצה לשפר את היחסים עם המערב".

המפגש היה עם כמה רבנים ואנשי דת נוצרים ומוסלמים ומטרתו הייתה לקיים דיאלוג דתי לבניית שלום במזרח התיכון. גורמים רשמיים בישראל אישרו לסטרנפלד להגיע למפגש, לאחר שביקש את אישורים על מנת שלא להסתבך בעבירה של מגע עם סוכן זר.

סטרנפלד סיפר שהדיאלוג במפגש היה מגוון והמלחמה בעזה הייתה אחד הנושאים שעלו הכי הרבה במהלך המפגש. "בשיחה נאמר שהשלום במזרח התיכון חייב לכלול את ישראל בתוכו", סיפר המרצה. "נאמר שהקורבנות של המלחמה הזו הם בלתי נסבלים משום צד".

הוא המשיך וסיפר על הנושאים שעלו בשיחה: "דיברנו על צעדים שניתן לעשות על מנת לבנות קואליציות עבודה ולא רק דיאלוג. דובר גם על החטופים, ונאמר שזה מצב הומניטרי שחייבים לפתור, לצד כל הזוועות של המלחמה הזו".

הפרופסור ציין שפזשכיאן לא דיבר באופן ישיר על נושא החטופים אבל הוא דיבר על כך ששיח דתי צריך להיות בין אבני היסוד של פתרון צודק. "ביקשתי ממנו לחזור על העמדה הרשמית של איראן שהרבה מקודמיו בתפקיד חזרו עליה שברגע שישראל והפלסטינים יגיעו להסכם על סיום הסכסוך שמקובל על רוב העם בפלסטיני, איראן לא תישא את דגל המאבק הפלסטיני", העיד סטרנפלד.

עוד לטענת סטרנפלד, הנשיא דיבר במפגש על המלחמה בעזה וגם על הלחימה מול חיזבאללה בלבנון ועל כך שמדובר ב"מלחמה נוראית שחייבת להיפסק". בהתייחס לחיסול הנייה, אמר פזשכיאן כי "איראן לא הגיבה לפרובוקציות האחרונות".

סטרנפלד אמר שלדעתו יש כרגע פנים חדשות לאיראן, עם ההנהגה של פזשכיאן. "זה לא המשך של המשטר של ראיסי מבחינת מדיניות חוץ", אמר הפרופסור. "הנשיא אמר שהתפקיד שלו זה לחדש את הדיאלוג עם המערב".

סטרנפלד הבהיר כי הנשיא האיראני ידע שבחדר נוכח ישראלי. "למען הסר ספק עדכנתי את הנציגות האיראנית באו"ם שאני אזרח ישראלי בשביל למנוע מבוכה וזה לא ביטל את ההזמנה שלי לפגישה", הוא העיד. "הרגשתי מוזר. זה היה מעניין וקשה, אבל מכובד. אני לא רוצה להיות נאיבי מדי, אבל אני מקווה שיהיה אפשר לראות בפגישה הזו פגישה של רצון טוב. הייתה בחדר הרבה כנות".

איראן ארה"ב האו"ם

art

 צבע אדום