מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

היסטריה בציינג'ים: התנפלות על שטרות של 100 - מחסור בדולרים

במגזר החרדי ולא רק, נכנסו להיסטריה של ממש: אלו שמחזיקים קצת מזומן בביתם רוצים להחליף לדולרים או לשטרות של 100 בעקבות האיום על ביטול שטרות ה- 200. בעל צ'יינג': "לא ראיתי מעולם דבר כזה, אנשים היו מוכנים לשלם גם 4.2 לדולר בעוד השער היציג הוא 3.8"

היסטריה בציינג'ים: התנפלות על שטרות של 100 - מחסור בדולרים
צילום: לואיס פישר ונתי שוחט, פלאש 90. עיבוד: מורן כהן צילום: ציינג'

מאז ההודעה של ועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, כי ייכנסו דיון נפרד לבחינת סוגיית ביטול שטר 200 שקלים כחלק מהמאבק בהון השחור, נרשמו התנפלויות של ממש על הצ'יינג'ים. 

על פי הדיווחים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' מצ'יינג'ים רבים במגזר החרדי וכן מחנויות להמרות מטבע חוץ באזורים חילוניים, רבים מבקשים להחליף את שטרות ה 200 שקלים שברשותם לשטרות של 100, או לקנות באמצעותם דולרים. 

מחסור חמור בדולרים נרשם בכל הצ'יינג'ים במגזר ואף היו כאלו שנותר אצלם כסף מזומן שהיו מוכנים לשלם נכון לאתמול גם 4.2 לדולר בעוד שהשער היציג או 3.8. 

אחד מבעלי הצ'יינג'ים במגזר אומר ל'בחדרי חרדים': "כזה דבר עוד לא ראינו שנים רבות, אנשים נכנסו להיסטריה, הגענו למצב שאין לי כרגע אפילו 1000 דולר אם בנאדם רוצה לקנות. אנשים נכנסו לבהלת שווא ולך תסביר להם שעד שיקרה הדבר כבר יוציאו שטר של 500. גם צ'יינג'ים מהציבור החילוני בתל אביב ובאזורים לא חרדיים בירושלים ביקשו מאיתנו לרכוש דולרים, הם נמצאים גם במחסור". 

בעל צ'יינג' נוסף וותיק בתחומו אומר ל'בחדרי חרדים' "יש אנשים ששמרו וחסכו כסף מזומן, למרות שהיום במגזר החרדי כבר מתנהלים באמצעות אשראי והכל בלבן, אך נותרו עוד אנשים שעדיין יש להם קצת מזומן ומפחדים שיום אחד זה ייפסק, זה היה נראה לאנשים שזה כבר מעבר לפינה, והנה אוטוטו מבטלים את השטרות".  

גם באתר ynet, דווח על ישראלי שטס לתאילנד שהגיע השבוע לשני צ'יינג'ים כדי לקנות דולרים גילה שיש מחסור ‏בשטרות. בשני המקומות הוא קיבל את אותה תשובה: המחסור, כך אמרו לו, קשור ישירות לכוונה של שר האוצר וראש הממשלה להוציא את שטרות ה-200 שקל מהמחזור, כחלק המאבק בהון השחור.‏

מבדיקת ‏ynet‏ בצ'יינגים ברמת גן ובתל אביב עולה כי אכן יש לחץ להמרת שטרות של 200 שקל למט"ח. "אנשים שרוצים לשמור על ‏מזומן מעוניינים בכמה שפחות שטרות, אז עוברים לדולרים", אמרו לנו באחת מנקודות ‏ההמרה. במקום נוסף אישרו: "יש לי עכשיו הרבה שטרות של סכומים קטנים של אירו וליש"ט, ‏אבל אין סכומים גדולים. יש גם מחסור בשטרות של דולרים, כי ממירים אצלי הרבה שטרות של 200 ‏שקל".‏

לפי שעה בבנק ישראל מתנגדים למהלך של ביטול שטרות ה - 200. "בנק ישראל יציג את עמדתו המקצועית בנוגע למהלך כזה, ככל ‏שיעלה לדיון. הסמכות לביטול שטרות על פי חוק היא של נגיד הבנק. עד כה, לא הוצג צידוק ‏מקצועי מבוסס דיו לביטול שטר כזה או אחר", נמסר מבנק ישראל.

באדיבות המצלם
צ'יינג' במגזר בימים אלו | באדיבות המצלם

ציינג' ציינג'ים

art

 צבע אדום