מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 26°c
אשדוד 27°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 26°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון ראשון בהצעת חוק יסוד: שירות מילואים

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין קיימה דיון ראשון בהכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק-יסוד: שירות מילואים. חה"כ טל: "בשנה האחרונה אין קבוצה שהאמירה הזו מתאימה לה יותר מאשר משרתי ומשרתות המילואים ששמו הכל בצד"

ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון ראשון בהצעת חוק יסוד: שירות מילואים
ח"כ אהד טל צילום: ערוץ כנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין קיימה דיון ראשון בהכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק-יסוד: שירות מילואים, של ח"כ אוהד טל וקבוצת חברי כנסת.  

מוצע לקבוע בחוק-יסוד את תפקידו של צבא ההגנה לישראל כצבאה של המדינה וכאמון על ההגנה עליה ועל אזרחיה. בנוסף, מוצע לקבוע את מעמדו של מערך המילואים כנדבך מרכזי במדינה ואת חשיבות תרומת משרתי המילואים. בתוך כך, מוצע לקבוע כי הממשלה תפעל לתגמול מערך המילואים ולהוקרתו, תוך מתן עדיפות למשרתיו במגוון תחומים. זאת, מבלי שהדבר יחשב כהפליה אסורה. בנוסף, מוצע לקבוע יום הוקרה למערך המילואים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במשך 76 שנותיה מדינת ישראל לא השכילה להעלות על נס את משרתי המילואים ולתת להם העדפה מיוחדת. מלחמת חרבות ברזל חידדה את נחיצותו של מערך המילואים לביטחון הלאומי של המדינה, כתנאי מובהק לניצחון מוחלט. מטרת הצעת החוק להביא לשינוי בסדר העדיפויות הלאומי – להוקיר את משרתי המילואים באמצעות מתן עדיפויות משמעותיות ויוצאת דופן למשרתי המילואים. 

ברקע הצעת החוק, ההבנה כי משרתי המילואים הם חוד החנית של צה"ל. בעוד הם מסכנים את חייהם, הם ובני משפחתם משלמים מחירים כבדים מאוד, הן מחירים משפחתיים, והן מחירים כלכליים ובריאותיים.

לפיכך מוצע להוקיר את שירות המילואים ולעגן אותו כערך יסוד ולתת למשרתי המילואים עדיפות בפעולות מול רשויות המדינה במספר תחומים, כגון במכרזי מקרקעין של רשות מקרקעי ישראל, מתן הנחות ברכישת קרקע, קבלה לעבודה בשירות המדינה, קבלה לאוניברסיטה, קבלה למעונות יום וכן במכרזי רכש של המדינה."

יוזם ההצעה, ח"כ אוהד טל: ״צ'רצ'יל אמר "מעולם לא חבו רבים כל כך, הרבה כל כך למעטים כל כך". בשנה האחרונה אין קבוצה שהאמירה הזו מתאימה לה יותר מאשר משרתי ומשרתות המילואים ששמו הכל בצד, את העבודה, המשפחה, החיים, בריאות הנפש, למען הביטחון של כולנו. החוק הזה נועד לקחת את התרומה שלהם ולהוקיר אותה. החוק הזה נולד מיוזמה של משפחתו של יוסי הרשקוביץ ז"ל. 44 חברי כנסת כמעט מכל סיעות הבית הצטרפו להצעת החוק הזו וזה בהחלט מעיד על חשיבותה."

פזית תדהר, משרד הביטחון: "משרד הביטחון בוודאי תומך בכל צעד להוקרת משרתי המילואים ופועל בנושא לפני המלחמה ותוך כדי המלחמה. כיום, חוק שירות המילואים מסדיר את נושא המילואים כולל ההיבט של תגמול והוקרה. מנגנון נוסף הוא סמכת ועדת שרים למילואים להביא הצעות החלטה של הטבות, תגמולים וזכויות נוספות והדבר אכן נעשה. זו השיטה שבה הממשלה עובדת. לכן עולה השאלה האם נכון שהדבר יהיה גם במעמד של חוק יסוד, או בתיקון חוק המילואים."

ח"כ שרון ניר: ״יש בהצעה גם היבט הצהרתי, במיוחד אחרי ה7.10. שירות המילואים הוא חלק מרכזי בביטחון הלאומי שלנו, וחשוב שאנחנו ככנסת ישראל נכניס את זה לחוק יסוד.״

גל עזריאל משרד המשפטים: ״עמדתנו היא שנושא לא מתאים לחוק יסוד אלא לחקיקה רגילה. נצטרך לראות כיצד לקדם את הנושא באופן שלא מתנגש עם הזכות לשוויון.״

אריאל היימן, לשעבר קצין מילואים ראשי: "אני יזמתי את חוק המילואים ומאוד גאה בחוק הזה, הרבה מהנושאים שעלו כאן מופיעים בחוק, והוא צריך לעבור שינויים מעת לעת. לכן צריך להשאיר את החוק הנוכחי כחוק דקלרטיבי."  

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין סיכם: "אין מישהו שאמר שאין מקום בספר החוקים להצעת החוק הזו או שיש התנגדות עקרונית להצעה, יש ניואנסים. השאלה הראשונה היא האם נכון לחוקק אותו כחוק יסוד או בחקיקה רגילה, יש טיעונים לכאן ולכאן ונצטרך להחליט בנושא. 

גם אם החוק לא יפתור את כל הבעיות, יש לו בעייני חשיבות גם משפטית וגם ציבורית, והוא סוג של גב לפתרון מעשי לכל מיני דברים. 

סביר להניח שהחוק יעבור ברוב מוחץ בכנסת וייתן פלטפורמה לכל מיני שינויים נדרשים, כמובן באופן מידתי. הייעוץ המשפטי של הוועדה ישב עם המציעים ומשרדי הממשלה ויגיעו כמה שיותר מהר לנוסח מוסכם כדי שנוכל להעלות אותו למליאה לקראת פתיחת המושב" 

חוק יסוד המילואים צה"ל ועדת חוץ וביטחון אוהד טל

art

 צבע אדום