מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 26°c
אשדוד 27°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 26°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

ארגוני הטרור עשויים לפגוע בישראלים בחו"ל לקראת 7/10

ארגון דאעש יצא בקריאה נוספת, מטעם הנהגת הארגון (ב-29 באוגוסט) לבצע פיגועים באירופה, זאת לאור המלחמה בעזה, והדגיש את הצורך להתמקד ביעדים נוצרים ויהודים, בהם בתי כנסת. במקביל לאיום הטרור המתגבר, ישנה עליה משמעותית בפשעי השנאה כנגד יהודים וישראלים בעולם

ארגוני הטרור עשויים לפגוע בישראלים בחו"ל לקראת 7/10
ישראלים בחו"ל: אילוסטרציה צילום: שגרירות ישראל בפנמה

המטה לביטחון לאומי (המל"ל) מפרסם עדכון לציבור אודות איומי הטרור כלפי ישראלים בחו"ל לקראת חגי תשרי תשפ"ה - 2024

החל מאוקטובר 2023 (תחילת מלחמת "חרבות ברזל"), מזוהה עלייה חדה במוטיבציה ובמאמצים מצד גורמי טרור לבצע פיגועים כנגד יעדים ישראלים/יהודים בעולם. אלו מלווים בהצהרות, באיומים ובדרבון גורמי טרור.

איראן וחיזבאללה ממשיכים לפעול ולאיים כי יפגעו בישראלים. זאת, בין השאר על רקע האשמת ישראל כעומדת מאחורי סיכולי בכירים "בציר הרשע". במסגרת זו, בלטו מספר איומים חריגים ובהם:

א. מנהיג איראן איים (ב-2 באפריל) בהתייחסו לחיסולו של מפקד בכיר ב"כוח קדס", בסוריה כי "ישראל תתחרט". במקביל, נתלו ברחבי טהראן שלטי ענק עליהם מוצגים בכירי צה"ל והממשלה בישראל, עם סימני מטרה מוצמדים לראשיהם.

ב. מנהיג איראן התבטא (ב-31 ביולי) כי על ישראל "להיענש בחומרה", זאת בהתייחס לחיסולו של בכיר חמאס הנייה, בשטחה של איראן.

ג. בשבועות האחרונים נמשכו הצהרות מצד בכירים איראנים, כולל נשיא איראן הנכנס, כי יבואו בחשבון עם ישראל, על רקע מגוון הפעולות המיוחסות לה.

ד. מנהיג חיזבאללה אף הוא איים על ישראל "בשלב חדש" של תגובות, ולמרות שחיזבאללה הגיב לסיכולו של פואד שוכר, לא ניתן לשלול פעילות נוספת מצד חיזבאללה לפגוע ביעדים ישראלים בחו"ל (יוזכר כי ב-2012, חיזבאללה רצח 5 ישראלים בפיגוע התאבדות, בבורגס שבבולגריה).

לצד אלו, מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" מזוהה עלייה משמעותית במוטיבציה ובפעילות של חמאס לביצוע פיגועים כנגד יהודים וישראלים גם בחו"ל. כך, בדצמבר 2023, נחשפה תשתית רחבה של חמאס במספר מדינות בצפון אירופה, אשר תכננו לפגע ביעדים ישראלים בשוודיה ובגרמניה. המל"ל מעריך כי הארגון ימשיך במאמציו לבצע פיגועים למול יעדים ישראלים/יהודים בחו"ל.

לאחרונה, ארגון דאעש יצא בקריאה נוספת, מטעם הנהגת הארגון (ב-29 באוגוסט) לבצע פיגועים באירופה, זאת לאור המלחמה בעזה, והדגיש את הצורך להתמקד ביעדים נוצרים ויהודים, בהם בתי כנסת. ברקע, נמשכים מאמצי גורמי הג'האד העולמי (במוקד דאעש ואל קאעידה) לבצע פיגועים ביעדים שונים ברחבי העולם.

החרפת האיום ופעילות הטרור כלפי ישראלים ויהודים בחו"ל, באה לידי ביטוי בשנה החולפת בעשרות רבות מאוד של ניסיונות פיגוע כנגד ישראלים ויהודים בחו"ל. בתוך כך דווח בפומבי אודות סיכול כוונות פח"ע איראניות נגד ישראלים בפרו, צרפת, גרמניה ויוון, לצד הצלחה במימוש פיגועים, אשר חלקן גבו חיי אדם.

1. רצח של 4 ישראלים במצרים (בשני אירועים שונים באוקטובר 2023 ובמהלך מאי 2024).

2. מתקפת הטרור בדגסטן כנגד כנסיות ובתי כנסת, בה נהרגו כ-15 בני אדם (ללא ישראלים או יהודים) ונפצעו 26 (יוני 2024).

3. אירועי ירי לעבר מטרות ישראליות/יהודיות במספר מקומות בעולם.

4. זריקת רימונים (רובם סרק) לעבר נציגויות ישראל במספר מדינות בעולם.

5. שריפה/ניסיונות הצתה של בתי כנסת/עסקים ישראלים במספר מדינות.

במקביל לאיום הטרור המתגבר, ישנה עליה משמעותית בפשעי השנאה כנגד יהודים וישראלים בעולם. בתוך כך, במהלך 2024, אירעו ברחבי העולם עשרות רבות של אירועי תקיפות אלימות של יהודים/ישראלים, כולל אירועי תקיפה עם נשק קר וניסיונות דריסה.

במטה לביטחון לאומי מעריכים כי ה-"7 באוקטובר" (יום השנה למלחמת "חרבות ברזל") צפוי להוות נקודת ציון משמעותית עבור ארגוני הטרור (בדגש לחמאס וגורמי ג'האד עולמי). המל"ל מעריך כי סביב מועד זה צפויה הגברה במאמצים למימוש פיגועים נגד יעדים ישראלים/יהודים בחו"ל, הן באמצעות פעולה מתוכננת והן באמצעות יוזמות מקומיות/מפגעים בודדים.

בנוסף, חצי האי סיני ממשיך להוות יעד מאוים מצד גורמי טרור – בעיקר לאור זיהויו ככזה אשר ממשיך עדיין להוות יעד תיירות לישראלים המגיעים לנפוש בחופי סיני, זאת למרות פוטנציאל האיום הגבוה מצד גורמי טרור במרחב. יוזכר כי על סיני מוחלת אזהרת המסע ברמה 4 – איום גבוה ויש להימנע מהגעה למרחב.

לסיכום, המוטיבציה הגבוהה של גורמי הטרור השונים (איראן, חיזבאללה, חמאס, ג'האד עולמי) לצד "אווירת השנאה" כנגד ישראלים ויהודים, בעקבות המלחמה, במדינות רבות בעולם, מגבירות משמעותית את הסיכון למימוש פיגועים מצד מפגעים בודדים/תשתיות עצמאיות ו/או פח"ע מאורגן כנגד ישראלים/יהודים בחו"ל.

המלצות המטה לביטחון לאומי:

לקראת החגים, בהם מאות אלפי ישראלים צפויים לצאת לחו"ל, המל"ל מבקש להעלות את מודעות הציבור למגוון איומי הפח"ע בחו"ל ולמלא אחר ההמלצות המפורסמות באתר המטה לביטחון לאומי. 

המל"ל מחדד ביתר שאת, את הסיכון בפרסום/שיתוף תכנים באופן נרחב, ברשתות חברתיות (פייסבוק, טלגרם, ווטסאפ, אינסטגרם, טיק טוק וכו') המעידים על שייכות/פעילות בכוחות הביטחון של ישראל (סדיר, מילואים, קבע וכו'). פעילות זו מגבירה את הסיכון כי הגורם שפירסם את התוכן או לחלופין מופיע בו, יסומן על ידי גורמים שונים כיעד לפגיעה. לכן, ממליץ המל"ל שלא להעלות לרשתות חברתיות, בשום צורה, תכנים המעידים על שירות בכוחות הביטחון, פעילות מבצעית או תכנים דומים.

כמו כן, במל"ל מחדדים בפני הציבור את הסכנות במתווי שיטוי וחטיפה, מבקשים לגלות ערנות כלפי פניות חדשות מצד גורמים שאינם מוכרים, בדגש על התווך הרשתי ואנשי עסקים שעיקר פעילותם בחו"ל.

בנוסף, המל"ל מחדד את החשיבות הרבה של הימנעות מהגעה למדינות הבאות, זאת לאור סכנת חיים ממשית לישראלים השוהים במדינות אלו:

1. עיראק – כולל החבל הכורדי (הגעה אסורה על פי חוק).
2. תימן (הגעה אסורה על פי חוק).
3. איראן (הגעה אסורה על פי חוק).
4. סוריה (הגעה אסורה על פי חוק).
5. לבנון (הגעה אסורה על פי חוק).
6. ערב הסעודית (הגעה מוגבלת על פי החוק).
7. בנגלדש.
8. סומליה.
9. פקיסטן.
10. אפגניסטן.
11. לוב.
12. אלג'יריה.
13. ירדן.
14. מצרים – כולל חצי האי סיני.
15. טורקיה.

במל"ל מבהירים כי למען הסר ספק, באם קיים חשש שנחשפתם לאיום מצד גורמי טרור במדינה בחו"ל, עליכם לעדכן בראש ובראשונה את שירותי הביטחון המקומיים של המדינה בה אתם שוהים ולאחר מכן את מוקד אזהרות המסע של 'המטה לביטחון לאומי' (פועל 24/7) בטלפון 026667444.

המל"ל איראן לבנון מלחמת חרבות ברזל

art

 צבע אדום