מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 26°c
אשדוד 27°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 26°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

"מבוכה ובלבול": עמדת איראן נוכח ההתפתחויות בזירה הצפונית

ההסלמה בלבנון פוגשת את הצמרת האיראנית בעיתוי בעייתי, תוך כדי ביקורו של הנשיא ושר החוץ שלו בניו-יורק | בשלב זה סביר שטהראן תימנע ממעורבות ישירה אותה היא עשויה לשקול רק בתרחיש חמור במיוחד עבור חיזבאללה

"מבוכה ובלבול": עמדת איראן נוכח ההתפתחויות בזירה הצפונית
נשיא איראן הנבחר, מסעוד פ’זשכיאן צילום: סוכנות תסנים

סימה שיין, מנהלת תוכנית המחקר "איראן והציר השיעי" במכון למחקרי ביטחון לאומי ובכירה במוסד לשעבר, מסבירה את השיקולים של המשטר האיראני מול ההסלמה הדרמטית מול הפרוקסי המרכזי שלה בלבנון.

היא כותבת: הסלמה בלחימה בצפון ביממות האחרונות, בהמשך לפגיעה הקשה באנשי חיזבאללה באירועי הביפרים והחיסולים של הבכירים ובראשם אברהים עקיל, גררו תגובות חריפות באיראן. סגן נשיא איראן, מוחמד ג'וואד זריף, פרסם את מכתב התנחומים ששלח לנסראללה וקרא לקהילה הבינלאומית להביא לסיום "הפשעים של המשטר הציוני". במקביל, נמשכות ההצהרות של גורמי משמרות המהפכה לגבי התגובה לחיסול הנייה שתגיע בהמשך.

ואולם, התגובות של הגורמים הבכירים, בדגש על שר החוץ והנשיא, משקפים מבוכה ובלבול. מצד אחד, שר החוץ, עראקצ'י, האשים את ישראל בניסיון לגרור את ארה"ב ואיראן למלחמה, והבהיר כי איראן "לא תיפול לפח של ישראל". במשתמע - הרחיק את טהראן מהצטרפות ללחימה. בהתבטאות אחרת שלו הדגיש ש"איראן לא תישאר אדישה לנוכח התקיפה האחרונה של המשטר הציוני בלבנון", אך מבלי שהתחייב קונקרטית למעורבות ישירה. נשיא איראן מצידו אמר שארצו אמנם אינה מעוניינת בערעור היציבות באזור, אך תפעל נגד אלו שפוגעים בבעלות בריתה. בנוסף הוא מיהר להדגיש כי מלחמה במזה"ת לא תועיל ויהיו לה השלכות בלתי הפיכות.

ההסלמה בלבנון פוגשת את הצמרת האיראנית בעיתוי בעייתי, תוך כדי ביקורו של הנשיא, מסעוד פזשכיאן, ושר החוץ שלו בניו-יורק לכינוס מליאת עצרת האו"ם. זהו אירוע בינלאומי ראשון של הנשיא החדש והזדמנות חשובה עבורו להיפגש עם ראשי מדינות, עיתונאים ומשפיענים.

ערב הביקור השמיעו הנשיא וגם שר החוץ אמירות ברורות לגבי הרצון העקרוני לחדש את שיחות הגרעין ולהביא להסרת הסנקציות מעל איראן. על הרקע הזה, אכן התקיים מפגש בין סגן שר החוץ האיראני לסגנו של הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופאי, אנריקה מורה, שהיה אמון על שיחות הגרעין בשנים 2021-2022. בהודעות שהוציאו האיראנים מהפגישה הודגש כי הן עסקו "בהסרת סנקציות הגרעין מעל איראן" כחלק מהנכונות של איראן להתייחס לדאגות של הקהילה הבינלאומית.

אין ספק שבין איראן לחיזבאללה מתקיימות התייעצויות אינטנסיביות בניסיון לגבש את הצעדים הבאים. המטרה שהנחתה את השניים עד כה הייתה מניעת מלחמה כוללת ושימור כוחו של חיזבאללה הן מול ישראל לעתיד והן כגורם מפתח ביחסים מול המיליציות האחרות בעיראק ובתימן.

ההחלטה על אופן ההמשך בעימות בלבנון נתונה לנסראללה. אם יחליט על המשך הלחימה יש לקחת בחשבון גיוס איראני של מיליציות מעיראק ואפגניסטאן כדי לאפשר את המשך הלחימה והפגיעה בישראל גם אם האינטרס האיראני הוא בסיום ההסלמה. בשלב זה סביר שטהראן תימנע ממעורבות ישירה אותה היא עשויה לשקול רק בתרחיש חמור במיוחד עבור חיזבאללה.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום