אלמוג בוקר: שוב: הדי הפיצוצים שנשמעים ברחבי הארץ - פעילות תקינה וחשובה של צהל ברצועת עזה. אם להיות יותר ספציפיים: גדוד צבר של גבעתי.
פקק בלתי נגמר: עשרות אלפי תיקים פתוחים בביהמ"ש לתעבורה
87,579 תיקי נמצאים במלאי בתי המשפט לתעבורה (ממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלך הטיפול המשפטי) בסיכום שנת 2023, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק
87,579 תיקי נמצאים במלאי בתי המשפט לתעבורה ממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלך הטיפול המשפטי בסיכום שנת 2023, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק.
מנתוני בתי המשפט עולה כי 164,342 תיקי נפתחו בבתי המשפט לתעבורה בשנת 2023 כאשר רק 134,385 תיקי תעבורה נסגרו באותה שנה – פער של כ-30 אלף תיקים שנמצאים במלאי בתי המשפט. "הגיבנת" שסוחבים איתם בבתי המשפט לתעבורה הלכה וגדלה בשנת 2023. בסוף שנת 2022 נמצאו כ-60 אלף תיקים במלאי בבתי המשפט לתעבורה (המתינו לטיפול או שהיו המהלכו). לא רק שבבתי המשפט לתעבורה לא הצליחו להוריד את "הגיבנת" הזו, התווספו עוד כ-30 אלף תיקים. כאשר בוחנים את שאר הפעילויות הנמצאות תחת בתי המשפט השלום ניתן לראות כי בתי המשפט לתעבורה מייצרים את המלאי הגדול ביותר של תיקים ועומס ובפער ניכר משאר פעילויות בית המשפט.
המלאי הגדול ביותר – בית המשפט במחוז חיפה:
50,467 תיקי תעבורה נפתחו במחוז חיפה בשנת 2023 כאשר נסגרו 38,224 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-33,642 (39% מכלל התיקים במלאי).
21,069 תיקי תעבורה נפתחו במחוז צפון בשנת 2023 כאשר נסגרו 17,306 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-13,956, (16% מכלל התיקים במלאי).
25,818 תיקי תעבורה נפתחו במחוז מרכז בשנת 2023 כאשר נסגרו 23,505 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-11,286, (13% מכלל התיקים במלאי).
והפתרון של המדינה? בית דין לתעבורה
ב-5 באוגוסט 2024, אושרה הצעת חוק הפרות תעבורה מנהליות. בהתאם לחוק, עבירת תעבורה מסוג "ברירת משפט" (עבירות קנס) יטופלו במישור המנהלי במסגרת בית דין מנהלי וייעודי שיוקם תחת משרד המשפטים, אשר נקרא: בית דין לתעבורה. החוק נועד לשפר את האכיפה בתחום התעבורה על ידי הפחתת העומס הקיים בתי המשפט לענייני תעבורה, כך שתיקי עבירות הקנס יועברו למסלול מנהלי יעיל ומהיר יותר ויידונו בפני בית דין מנהלי לתעבורה. בשונה מבית משפט, ככלל יתנהל הדיון בבית דין זה ללא צדדים, על בסיס מסמכים שיובאו בפני בית הדין, וכך יקוצרו ההליכים. החוק נועד לשפר את האכיפה בתחום התעבורה ע"י הפחתת העומס הקיים בתי המשפט לענייני תעבורה, כך שתיקי עבירות הקנס יועברו למסלול מנהלי יעיל ומהיר יותר ויידונו בפני בית דין מנהלי לתעבורה.
הגדרת עבירות אלה כ"הפרות תעבורה", שיטופלו במישור המינהלי, תהלום את מידת חומרתן. התנהגויות חמורות ראוי שייאסרו בעבירה פלילית. באופן זה, מקווים כי יופחת העומס מבתי המשפט לענייני תעבורה, אשר ידונו בתיקי תעבורה חמורים והעבירות הקלות יותר שיש בגינן קנס יידונו בפני בית דין מנהלי לתעבורה במסלול מהיר יותר.
החוק ייכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומו ברשומות באופן הדרגתי. פרק הזמן של 15 חודשים עד אשר החוק ייכנס לתוקף נועד להשלים את ההיערכות לקראת יישום החוק, לרבות: הקמת בית דין לתעבורה, מינוי חברי בית דין, קביעת תקנות וסדרי מנהל לבית הדין.
בנוסף, במסגרת פרק זמן יש להשלים את התיקון לשיטת הניקוד הקבועה כיום בפקודת התעבורה, כך ששיטת הניקוד תחול גם על הפרות תעבורה שיתבררו במסלול המנהלי.