מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

המחירים מזנקים: הירדנים "נעלבו" ומסרבים לייצא עגבניות לישראל

הירדנים דוחים את חידוש ייצוא העגבניות לישראל למרות אישור משרד הבריאות | המחסור בעגבניות בארץ החריף, ומחירי העגבניות מזנקים לאור הביקושים העולמיים

המחירים מזנקים: הירדנים "נעלבו" ומסרבים לייצא עגבניות לישראל
עגבניות מוברחות מטורקיה שנתפסו צילום: משרד החקלאות

הסירוב הירדני לחדש את ייצוא העגבניות לישראל גורם למחסור ולעליית מחירים זאת למרות שמשרד הבריאות כבר אישר את הייבוא תחת תנאים מסוימים. באוגוסט השנה, הודיע משרד הבריאות על איסור זמני על יבוא עגבניות מירדן, בעקבות בדיקות מעבדה שהעלו חשש לזיהום במי הירמוך, המקור העיקרי להשקיה בירדן. בבדיקות אלו נמצאו דגימות חיוביות לחיידק הכולרה באזור הניקוז של המים. המשרד פנה לירדנים לקבלת פרטים נוספים על מקורות המים המשמשים לחקלאות, אך התגובה הירדנית לא איחרה להגיע.

על פי מקורות במשרד החקלאות, הסירוב הירדני לחידוש הייצוא קשור לא רק לחשש הבריאותי אלא גם לפגיעה בכבודם בעקבות ההודעה החד-צדדית של משרד הבריאות הישראלי. "הירדנים מצפים להתנצלות רשמית מצד משרד הבריאות על דרך ההתנהלות, ואולי אף רואים בכך הזדמנות להגיב להתנהלות הישראלית בסכסוכים האזוריים, כולל בעזה ובלבנון", אומרים גורמים במשרד.

בזמן שהירדנים מחזיקים את הייצוא, הביקושים העולמיים לעגבניות גואים בשל מחסור עולמי חמור, דבר המאפשר לחקלאי ירדן למצוא שווקים חלופיים בקלות יחסית.

המצוקה הנוכחית בעגבניות מורגשת היטב בישראל. יבוא העגבניות מירדן שימש כתחליף ליבוא מטורקיה, שהופסק בעקבות החרם שהכריז נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, על ישראל. כתוצאה מכך, משרד החקלאות וביטחון המזון הודיע היום על פתיחת מכסת יבוא נוספת של 5,000 טון עגבניות, בפטור ממכס, במטרה לייצב את המחירים. מכסה זו תהיה בתוקף עד סוף דצמבר, בעוד מכסה קודמת שאושרה באוגוסט אפשרה ייבוא של 2,500 טון עגבניות בלבד, רובן מפולין.

למרות הצעדים הללו, מחירי העגבניות נותרו גבוהים. מחיר העגבנייה הרגילה עומד על כ-15 שקל לק"ג, כשברשתות רבות המחיר נע סביב 12 שקל לק"ג. עגבניות תמר באשכולות נמכרות במחירים גבוהים במיוחד, הנעים בין 25 ל-45 שקל לק"ג. 

המחסור בעגבניות בארץ נובע בעיקר מירידה ביבול המקומי עקב תנאי מזג האוויר הקשים בקיץ, בנוסף לחרם הטורקי וההפסקה ביבוא מירדן. הצריכה הממוצעת של עגבניות בישראל עומדת על כ-14 אלף טון בחודש, ובמצב רגיל רוב הצריכה מסופקת על ידי הייצור המקומי, אך השנה המצב שונה לגמרי, כשהייבוא הפך לחלק משמעותי בהשלמת הפערים בשוק.

 

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום