מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הרחבת טווח הטילים של חיזבאללה: סקירת ארסנל

יש להניח כי עם התגברות התקיפות ברחבי לבנון יגדל טווח הירי של חיזבאללה לאזורים נוספים מדרום לחיפה

הרחבת טווח הטילים של חיזבאללה: סקירת ארסנל
תקיפה ישראלית בדרום לבנון צילום: David Cohen/Flash90

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, סוקר את ארסנל הטילים שיש בידי חיזבאללה, ברקע ההסלמה והרחבת טווח הירי לעומק ישראל.

הוא כותב: מתקפת הטילים של חיזבאללה בעקבות חיסולם של אבראהים עקיל ומפקדי כוח רדואן התאפיינה בהרחבת טווח הטילים לעמק יזרעאל ולאזור הקריות והכרמל.

עד לתקיפה זו, חיזבאללה תקף מטרות ויישובים בגליל העליון באמצעות כטב"מים מתאבדים, טילי נ"ט - קורנט או אלמאס 3 - ורקטות קצרות טווח עם מטען נפץ של 20 ק"ג בערך. לעתים השתמש הארגון ברקטה בעלת יכולת הרס רבה מדגם בורקאן, בעלת טווח של עד 10 ק"מ עם ראש נפץ בן 500 ק"ג.

בתקיפה האחרונה השתמש ארגון הטרור לראשונה במלחמה זו ברקטות לטווח בינוני בטווחים של 70-100 ק"מ. לפי הודעותיו הרשמיות של הארגון, הוא שיגר רקטות מדגם פאדי 1 ופאדי 2. מדובר ברקטות בעלות טווח בינוני, דומות בביצועים לפאג'ר 3 ופאג'ר 5 או לרקטות מדגם ראא'ד.

לפי המפרט שפרסם הארגון, פאדי 1 היא בעלת קוטר של 220 מ"מ, אורך של 6 מטרים, חומר נפץ במשקל 83 ק"ג, וטווח של 70 ק"מ. רקטת פאדי 2 היא בעלת קוטר של 302 מ"מ, אורך של 6 מטרים, חומר נפץ במשקל 170 ק"ג וטווח של 100 ק"מ. מדובר בטילים בליסטיים המשוגרים ממשגר נייד, לא מדויקים שחלקם הגדול יורט ע"י מערכות כיפת ברזל. על פי מקורות גלויים מספר הטילים בעלי טווח קצר ובינוני נאמד בעשרות אלפים.

יש להניח כי עם התגברות התקיפות של חיל האוויר ברחבי לבנון יגדל טווח הירי של החיזבאללה לאזורים נוספים מדרום לחיפה, ואולי אף למתקנים אסטרטגים. במצב זה יש להניח שהארגון ישתמש בטיל הלא מדויק, הזילזאל, המגיע לטווח של 200 ק"מ והנושא מטען חומר נפץ במשקל של עד 600 ק"ג, או אף בטיל המדויק פאתח 110 (M600) שהוא בעל נתוני טווח ונשיאת חומר נפץ טובים מאשר הזילזאל.

למדינת ישראל מספר שכבות הגנה מהטובות בעולם כנגד רקטות, טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים מסוגים שונים. מעטפת זו נותנת הגנה טובה לתשתיות חיוניות, והשילוב המוקפד על הוראות פיקוד העורף הוא שילוב מציל חיים.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום