מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

נשיא אירלנד זועם: שגרירות ישראל הדליפה מכתב שנשלח לאיראן

ברשתות החברתיות פורסמו פרטים על אודות "מכתב נימוסין" של נשיא אירלנד לנשיא איראן, הנשיא האירי האשים כי שגרירות ישראל בארצו עומדת מאחורי המהלך. הנשיא האירי ציין כי אינו יודע כיצד ישראל שמה את ידיה על המכתב

נשיא אירלנד זועם: שגרירות ישראל הדליפה מכתב שנשלח לאיראן
דגל אירלנד / ישראל צילום: שאטרסטוק

משבר דיפלומטי בין ישראל לאירלנד. נשיא אירלנד מייקל היגינס האשים את שגרירות ישראל בארצו בהדלפת מכתב שבו שלח את ברכתו לנשיא איראן החדש. היגינס אמר את הדברים אתמול בניו יורק, שם הוא נאם בפסגת העתיד של האו"ם במטה הארגון.

לאחר הנאום, נשאל היגינס בשיחה עם עיתונאים על הביקורת שהשמיעה שגרירות ישראל באירלנד בנוגע ל"מכתב הנימוסין" ששלח למסעוד פזשכיאן, שהפך לנשיא איראן אחרי שקודמו איברהים ראיסי נהרג במאי בהתרסקות מסוק. 

במכתב לנשיא איראן, שהודלף ברשת בחודש שעבר, הדגיש נשיא אירלנד את השלום במזרח התיכון ואת חשיבות הדיפלומטיה. שגרירות ישראל בדבלין מתחה אז ביקורת על המכתב, ואמרה שהוא מעביר "מסר שגוי לעם האיראני שחי בפחד תחת המשטר האכזרי הזה". 

כשנשאל על המכתב השיב היגינס: "למה אתה לא שואל מאיפה זה בא? מאיפה באה הביקורת וכיצד הופץ המכתב ועל-ידי מי ולאיזו מטרה?". איתמר אייכנר דיווח בווינט, כי כשנשאל שוב בנושא, היגינס ענה: "המכתב הופץ משגרירות ישראל". 

הנשיא האירי הוסיף כי אינו יודע כיצד הרשויות הישראליות השיגו את המכתב, וציין כי שגרירת ישראל בדבלין אינה נמצאת באירלנד כדי לזמן אותה להתייעצות.

אך דב גיל-הר מדווח בכאן חדשות, כי למרבה המבוכה התברר כי לא ישראל, לא המוסד, ולא השגרירות הישראלית בדבלין מאחורי הפרסום. המכתב פשוט פורסם בציוץ ברשת X של שגרירות איראן באירלנד, כשהיא מודה לנשיא היגינס על מילות הברכה החמות שלו לנשיא פזשכיאן.

בציוץ המקורי של האיראנים, שבינתיים נמחק כנראה כדי שלא להביך את נשיא אירלנד, כתבו בשגרירות: "הנשיא היגינס בירך את פזשכיאן על ניצחונו בבחירות והביע תנחומים על מותו של הנשיא הקודם"

הציוץ של שגרירות איראן שנמחק | צילום: צילום מסך

כזכור השגרירה בדבלין דנה ארליך הוחזרה לארץ במאי בתגובה להכרה של אירלנד במדינה פלסטינית. בשגרירות ישראל טענו אז כי ההחלטה בעניינה של ארליך התקבלה בעקבות "העלייה המטרידה בשיח האנטי-ישראלי באירלנד". עוד טענה אז השגרירות כי ההאשמות נגד ישראל "חצו את הגבול לכדי השמצה, הסתה והשמצות".

שגרירות ישראל בדבלין דחתה את ההאשמות של הנשיא האירי: "למרבה הצער באירלנד, מאז פלישת חמאס ב-7 באוקטובר והטבח בישראל, שגרמו למלחמה הנוראה הזו, ישראל הייתה נתונה לרמה גבוהה של אמירות והאשמות זדוניות שהתבטאו לעתים קרובות כהסתה לשנאה. האשמה חסרת בסיס זו היא בגדר השמצה, והשגרירות דוחה אותה לחלוטין".

בשגרירות המשיכו: "העובדה היא שהמכתב אכן נכתב ולכן על המחבר להגן על תוכנו, שלא הזכיר את האיום שמציבה איראן באזור, שהיא קוראת להשמדתה של ישראל, שהיא מחמשת ומממנת ארגוני טרור כמו חמאס. וחיזבאללה, שלא לדבר על הפרות זכויות האדם נגד אזרחיה שלה".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום