מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

בית המשפט קבע: תפילה ברחוב - כן, הפרדה - לא

בית המשפט הורה לעיריית תל אביב לשקול בחיוב לחזור בה ולאפשר קיומה של תפילה בכיכר דיזינגוף בעיר ביום כיפור. עם זאת, בית המשפט בחר שלא להתערב בהחלטת העירייה שלא לאפשר מחיצת הפרדה. עמותת ראש יהודי: "תוצאה אבסורדית ופוגענית"

בית המשפט קבע: תפילה ברחוב - כן, הפרדה - לא
תפילה בכיכר החטופים בת"א צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב, קיבל באופן חלקי את עתירת ארגון ראש יהודי נגד עיריית תל אביב וקבע כי על העירייה "לשקול בחיוב" לאפשר לעמותה לקיים תפילה בכיכר דיזינגוף בעיר ביום כיפור ובהקפות שניות בשמחת תורה.

עם זאת, בית המשפט בחר שלא להתערב בהחלטת העירייה שלא לאפשר הצבת מחיצת הפרדה בין גברים לנשים בתפילה. העותרים, עמותת ראש יהודי, הודיעו כי יערערו על ההחלטה לבית המשפט העליון, ומסרו כי ללא הפרדה בתפילה כהלכתה - לא ניתן לקיים את התפילה כלל.

השופט ארז יקואל, סגן נשיא בית המשפט כתב בפסק דינו: "שוכנעתי כי העירייה לא שקלה את כל השיקולים הנדרשים והרלוונטיים ביחס לרכיב ההחלטה הקשור בעצם מניעת תפילות במרחב הציבורי כליל. מצאתי כי בכך נפל בהחלטה פגם מינהלי המצדיק את ההתערבות השיפוטית המבוקשת". 

הוא קבע כי "על העירייה לשוב ולשקול את טענות העותרים בדבר עצם הזכות לקיום תפילות במרחב הציבורי, להתייחס אליהן באופן שונה וככל הניתן - לאשרן. כך, הן ביחס לשעות הספורות (4) במהלך יום כיפור והן ביחס להקפות שמחת תורה. כל זאת, למעלה מן הצורך וככל שיש בגישת העירייה כדי לסתור עמדות אחרות שהביעה בהקשר זה בכתב תגובתה".

לצד זה, פסק השופט "אשר להחלטת העירייה בדבר איסור הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, לא מצאתי כי זו לוקה בחוסר סבירות קיצוני על מנת שאתערב בה כמבוקש, בעיקר על רקע הנוהל ושתי אמות מידה כפי שנקבעו בפסק הדין שבערעור בדבר האוטונומיה של הרשות לעצב את המרחב הציבורי ואיסור הפרדה כברירת מחדל".

במסגרת פסק הדין, השופט גם קרא לצדדים להגיע לפשרה: "ראוי להדגיש את חשיבותה של פשרה בהקשרים של שימוש מגזרים שונים במרחב הציבורי. בטוחני כי עדיין יש ביכולתם של הצדדים להתכנס סביב גיבוש מתווה מתואם ומכובד לקיום שני האירועים שעל הפרק".

תגובת העותרות וארגון ראש יהודי על החלטת בית המשפט: "הציבור החילוני הפסיד. פסק דין שאומר שלא ניתן לשים מחיצה בזמן תפילה, עבור אלו החפצים בכך, ובניגוד לרצון המתפללות החילוניות והמסורתיות שעתרו לבית המשפט, מהווה הפסד לאלפי חילונים ומסורתיים שמעונינים להתפלל כמסורת ישראל מידי דורות. אין זה מאבק של דתיים מול חילונים. הדתיים ממילא ימצאו פתרונות לעצמם בבתי הכנסת".

עוד הוסיפו: "למרבה הצער, בית המשפט, למרות האמפטיה שגילה, פיספס את העיקר: ללא אפשרות הפרדה במחיצה לא יהיה מניין כלל משום שלא יהיו שומרי הלכה שיובילו אותו. ולכן, פסק הדין בפועל מביא לתוצאה אבסורדית ופוגענית. קשה להשלים עם העובדה שבמדינת היהודים, לא ניתן לקיים תפילה הלכתית ביום הכיפורים ברשות הרבים למי שמעוניין בכך, לשעות ספורות בלבד. כואב ומצער כאחד".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום