מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מאות צירי התנועה השתתפו: גלריה מסכמת מועידת שלומי אמונים

מאות צירי שלומי אמונים השתתפו בוועידת התנועה שהתקיימה השבוע בראשות ראשי אגודת ישראל, עשרות נציגים ברשויות המקומיות, ומאות נציגי קהילות ופעילים • "כשהנציגים מתקהלים הקהילות מיוצגות"

מאות צירי התנועה השתתפו: גלריה מסכמת מועידת שלומי אמונים
ועידת שלומי אמונים צילום: משה גולדשטיין ואלי סגל

מאות צירים ונציגי ציבור מרחבי הארץ התכנסו בקיבוץ חפץ חיים לוועידה המרכזית של תנועת 'שלומי אמונים' באגודת ישראל. הוועידה, שנמשכה יומיים תחת הכותרת "ברוח קטוביץ", שם נוסדה התנועה הקדושה בשנת תער"ב, עסקה באתגרים המורכבים העומדים בפני היהדות החרדית ובדרכים לקידום צרכי הציבור ברמה הארצית והמוניציפלית.

סלוגן הוועידה, 'כשהנציגים מתקהלים הקהילות מיוצגות', מהווה את הדגל של התנועה כבר משך כיובל שנים. המטרה מתחדדת משנה לשנה והיא מבקשת לתת ייצוג הולם לקהילות הקודש - ואכן, רבים מהדיונים בוועידה המקצועית, עסקו בנושא זה.

אחרי דברי ברכה מפי הרבנים הגאונים רבי זושא הורביץ רב קהילות החסידים בעיר אלעד; ורבי יעקב אברהם כהן רב שכונת רמת הצפון בירושלים - נשא דברים שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש, יו"ר שלומי אמונים, שהדגיש: "אנחנו נמצאים היום במצב הגרוע ביותר ליהדות החרדית מאז קום המדינה".

פרוש הביע ספקנות לגבי האפשרות לקדם כרגע חוק להסדרת מעמד בני הישיבות, ואמר: "אסור להשלות את עצמנו ואת הציבור שכביכול יש יכולת לקדם כרגע חוק להסדרת מעמד בני הישיבות שאנחנו ביהדות החרדית יכולים לחיות איתו", ובמבט פנימי לתוך אגודת ישראל - קרא לאחדות בין הסיעות השונות.

בהמשך, אחרי נאומים מרתקים של הסוקר שלמה פילבר וראיון רווי כותרות של השר דודי אמסלם, נערך פאנל "אנשי המוניטין", רב שיח עם הנציגים הוותיקים של אגודת ישראל, בהשתתפות נחמן גלבך - המשנה לראש העיר צפת, טוביה פריינד - סגן ראש העיר מודיעין עילית, פנחס גרוס - חבר מועצת העיר אלעד.

משתתפי הפאנל העניקו מניסיונם העשיר וחשפו את כל הסודות והטיפים הנדרשים עבור העוסקים במלאכת הציבור להמשיך בס"ד לפעול למען הכלל והפרט.

אחר כך נערך פאנל מרתק בנושא אתגרי הדיור והתכנון, בו השתתפו: שמעון גולדברג - סגן ומ"מ רה"ע בי"ש, יו"ר ועדת תכנון ובניה, בעריש שמעיה - יו"ר ועדת תכנון ובניה, ביתר עילית, יקי רייסנר יו״ר קבוצת רייסדור, דוד מינצברג מנכ"ל החברה לפיתוח ביתר עילית, זאב לכוביצקי מנכ"ל החברה הכלכלית בית שמש. 

הם דנו במקצועיות על הסיכוי להמשך תכניות מחיר למשתכן, על הבירוקרטיה המעכבת את קצב הבניה, הסיכוי להקים שוב עיר חרדית - או שמא עדיף לבנות שכונות חרדיות בתוך ערים כלליות, ובעיות הבנייה בערים השונות, מה שמוביל לעיתים לבנייה לא-חוקית.

מושב מיוחד נוסף היה "לאחיו יאמר חזק", פאנל חברי המועצה על שיתוף פעולה ותמיכה הדדית, בו השתתפו נציגים שנכנסו השנה למקומות חדשים: יצחק מאיר ברים - משנה לראש העיר ירושלים, יוסף יצחק יעקובוביץ - משנה לראש העיר בני ברק, יהושע טננהויז – חבר מועצת העיר אשדוד ואברהם שטרן - חבר מועצת העיר חיפה. הם סיפרו על אתגרים שלהם, והציעו פתרונות יצירתיים.

ביום השני של הוועידה, הצטרפו אל חברי הרשויות המקומיות מטעם 'שלומי אמונים', מאות הפעילים המסורים וראשי הקהילות מכל רחבי הארץ. דברי פתיחה השמיע משה גבירר מראשי אגודת ישראל באלעד, שבנאום כואב ונוקב תיאר את מצב הדברים באלעד ועל החור שנקבו בספינה, אנשים מתוך אגודת ישראל הפועלים נגד המפלגה, רק כדי לפגוע בסיעת שלומי אמונים.

פאנל סוער במיוחד, תחת הכותרת "פותחים את הקלפים", זכה לקשב רב כשבמהלכו התקיים שיח פתוח עם תובנות מהעבר והחזון לעתיד, תוך כדי שאלות מקהל המשתתפים שהיה דרוך וביקש לשמוע תשובות על מצב העניינים במצב שנוצר. בפאנל השתתפו מ"מ ראש עיריית ירושלים לשעבר, יוסף דייטש, ראש עיריית אלעד לשעבר ישראל פרוש, וראש עיריית ביתר מאיר רובינשטיין. הם שוחחו בפתיחות על האתגרים העומדים בפני אגודת ישראל, בשל המאבקים הפנימיים מצד סיעות אחרות. החברים כולם הדגישו את ההצלחה האדירה של שלומי אמונים בכל רחבי הארץ, למעט בעיר אלעד - בשל הבגידה של גורמים בתוך המפלגה. הם השיבו בפתיחות לשאלות קשות מהקהל, והסבירו כיצד יש לפעול על מנת להצליח להשיב את הקהילות שאבדו לאגודת ישראל, בזכות האחדות.

נחמן בנשעיה, יו"ר אגודת ישראל במודיעין עילית דיבר על השאלה הקשה, מדוע המפלגות החרדיות מחוייבות לגוש הימין בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר הממשלה לא מתחשבת בצרכי הציבור החרדי. 

בין הפאנלים, ראיין העיתונאי אריה ארליך את השר שלמה קרעי, האלוף במיל' יצחק בריק והפרשן הצבאי יוסי יהושוע דיברו על המלחמה והמצב הביטחוני הרעוע. האבות השכולים שי חרמש ואליהו ליבמן, דיברו בעד או נגד עסקת חטופים עם ארגון הטרור חמאס.

שיא הוועידה, היה במושב המרכזי, שנערך סביב שולחנות ערוכים, בהשתתפות ראשי אגודת ישראל: השר מאיר פרוש וחברי הכנסת ישראל אייכלר ומשה שמעון רוט. מאות הצירים השתתפו בוועידה, והדגישו את כוחה ועוצמתה של סיעת שלומי אמונים.

יו"ר ועד הישיבות הרב חיים אהרן קאופמן נשא דברים על האתגרים העומדים לפתחה של עולם התורה בעקבות משבר הסדרת מעמד בני הישיבות מול שלטונות הגיוס. הוא סקר בקצרה את ההיסטוריה מאז קום המדינה, ומה שקרה בשנים האחרונות ובתקופה האחרונה, ועל האתגרים והקשיים הרבים הנגזרים מכך שאין חוק מסודר. בדבריו קרא להסדיר את החוק אך ברור לכל שיהיה מה שיהיה, אין שום דבר בעולם שיוכל חלילה למנוע מתלמיד ישיבה או אברך כולל להמשיך לאחוז בגמרא, ולהמשיך בעוז ובגבורה את סוד קיומו של העם היהודי, ועל אחת כמה וכמה בזמן הזה ובימים אלו, שזקוקים אנו לזכותם של לומדי התורה, ואין שמירה כתורה.

ח"כ ישראל אייכלר התייחס בראשית דבריו כהמשך לדברים שנאמרו על חוק הגיוס. וביכה על המצב העגום שמצד אחד נוצר מצב שלבן ישיבה אין שום מעמד חוקי, דבר שאיש לא האמין שיהיה כך אי פעם בהיסטוריה. ומאידך היהדות הנאמנה נמצאת בממשלה שזקוקה לאצבעותיה בכל עת ומתעלמת מהדברים שעומדים בציפור נפשה של היהדות החרדית.

בהמשך דבריו אמר כי הוא רואה זכות להיות במקום כזה שחרט על דגלו יחד שבט ישראל, שרק באופן שכזה נוכל להתמודד מול כל אלו העומדים נגדנו הן מבית והן מחוץ. כך העלה על נס את שיתוף הפעולה הפורה בין שלומי אמונים לבין סיעת בעלזא, והשילוב הזה הוכיח את עצמו בכל מקום לפעול גדולות ונצורות למען הכלל והפרט ועוד היד נטויה בס"ד.

ח"כ משה שמעון רוט אמר כי עיקר מטרת הוועידה היא ללמוד אחד מהשני, לחדד ולהפיק לקחים. הכלל הראשון הוא "אם אני כאן הכל כאן", לדעת שלא משנה באיזה מצב ובאיזה זמן הוא נמצא, הוא יכול לעשות הכל. הכלל הנוסף הוא תשועה ברוב יועץ, להתייעץ ולהעביר מידע אחד לשני. הכלל השלישי, אם רוצים לזכות לסייעתא דשמיא זה חייבים לדעת לוותר. הרביעי, להפנים שעובדים בשביל כלל ישראל, בשביל הכלל ולא רק בשביל הפרט. הכלל החמישי מה ששמעתי מכ"ק מרן אדמו"ר מביאלא זצוק"ל שאמר לי בעת שנכנסתי לתפקידי, זה הגדלות של מי שזוכה להיות עוסק בצרכי ציבור באמונה, כי אין לזה שיעור וערך.

את המושב נעל שר ירושלים ומסורת ישראל ויו"ר התנועה מאיר פרוש, שהשמיע נאום רב תוכן בדברים העומדים על הפרק. ובין הדברים אמר כי מאותו היום בו נוסדה אגודת ישראל בקטוביץ והוחלט גם על הקמת מועצת גדולי התורה אשר תנחה את דרכה, זהו היסוד והעיקר שלנו, וכל עוד יהיה לנו מוח ולב, זה יהיה המצפן שלנו, ללכת לאורם של גדולי התורה לפעול לפי הנחיותיהם.

פרוש ציין כי לפני 20 שנה רצה לראשונה בבחירות לעיריות, נציגות כלל חסידית עצמאית, זה היה בעיר אלעד. זו הייתה ריצה שנכפתה עלינו, מכיוון שלא כיבדו את מעמדנו וכוחנו. מאז, התפתחה סיעת שלומי אמונים, בדרכה של אגודת ישראל, לנתון המרשים שראינו בבחירות האחרונות – 33 נציגים ב-16 ערים. "קל לראות את ההשפעה של שלומי אמונים בערים בהן היא הייתה גורם מרכזי בהנהגת העיר לאורך השנים. ההשפעה שלנו מתבטאת בהקמת עשרות הישיבות החסידיות בערים שבהן פעלנו בשנים האחרונות, מאות בתי הכנסת שנפתחו עבור כל קהילה או קבוצה שביקשה זאת, מוסדות החינוך שפורחים בכל פינה, ועוד ועוד".

השר פרוש הדגיש: "בזמן שיש מי שעוסקים ומחפשים דרכים כיצד ניתן לשבור את כח ההתאגדות של קהילות הקודש, אנחנו מתכנסים כאן היום בלהוסיף קומה נוספת בבניין ההתאגדות הזו ולחזק את ההתארגנות הכלל חסידית. הם קוראים לנו "אוסף של קהילות קטנות" ואנחנו מרימים את האמירה הזו שנזרקת עבורנו כביכול מדובר בעלבון, עונדים אותה בכבוד רב, ובגאוות יחידה, ואומרים: אנחנו התאספות של קהילות קדושות, מכובדות וחשובות שמייצרות את הפסיפס המרהיב של אגודת ישראל".

המסר של הוועידה לפעילים הייתה: "כשאנחנו יוצאים מכאן צריך לקבוע גם את היעדים שלנו לעתיד, עם התקרב לשנת היובל. צריך להעתיק את הפעילות הזו למען הצעירים לכל 16 הערים שלנו, כל נציג ציבור חייב לדעת שקבלת קהל לפחות פעם בשבוע זה מעשרת הדברות של אגודת ישראל, ובראש ובראשונה – דאגה לצרכי קהילות הקודש, אנחנו חייבים לעשות הכל, כל אחד בתפקידו הוא, שכל ילד חסידי יהיה לו חיידר, לכל בחור חסידי יהיה ישיבה, לכל אברך חסידי יהיה שטיבל, לכל בת חסידית תהיה מוסד חינוכי שהולך בדרך שהתוו רבותינו, שלכל חסיד יהיה כתובת בבניין העירייה".

הוועידה, שהתקיימה ב'ציפורי בכפר' בחפץ חיים, בהפקה מושלמת של 'אקטיבר', הסתיימה בתחושה מרוממת אצל הנציגים, שהעבירו יומיים בהרצאות איכותיות שהעשירו את הידע שלהם, קיבלו טיפים רבים להתנהלות נכונה בפאנלים המרתקים, ויצאו עם הרבה יותר כוחות לקראת המשך הפעילות לכלל ולפרט.

צפו בגלריה

 

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום