מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

דיווח: מבצע פיצוץ אמצעי הקשר של חיזבאללה הוא רק קצה הקרחון

מבצע פיצוץ אמצעי הקשר של חיזבאללה הוא רק קצה הקרחון של פיתוח יכולת שמכונה "כפתור אדום" ועיקרה לשתק עד מוות את ארגון הטרור חיזבאללה. "עליך ליצור תשתית של חברות, שבה אחת מוכרת לאחרת שמוכרת לאחרת"

דיווח: מבצע פיצוץ אמצעי הקשר של חיזבאללה הוא רק קצה הקרחון
מתקפת הביפרים על חיזבאללה צילום: שאטרסטוק

גורמים רשמיים בהווה ובעבר, סיפרו ל"וושינגטון פוסט" כי פיצוץ הביפרים בשבוע שעבר בלבנון היה רק חלק מתכנית של ישראל בעשור האחרון לפתח "כפתור אדום" הרסני, שעלול להיות הרסני ולהשבית את כל היכולות של חיזבאללה.

על פי הדיווח, הסיבה של ישראל ללחוץ על "כפתור אדום" אחד כזה בימים האחרונים נותרה לא ברורה, אם כי מומחים שיערו כי גורמים ישראליים חששו כי אלפי הביפרים עם חומר נפץ עמדו בפני סיכון להתגלות.

לטענת המומחים, התקפות כאלה נועדו בדרך כלל להיות מבוצעות כהקדמה למתקפה רחבה יותר, וזריעת כאוס לקראת פעולות צבאיות בהמשך.

"כפתור אדום הוא קונספט למשהו שאתה יכול להשתמש בו מתי שאתה רוצה או צריך אותו", אמר גורם ישראלי לשעבר עם ידע על פעולת הביפרים. פיצוץ המכשירים השבוע "לא היה חלק מהתוכנית המקיפה" עם תחילת המבצע. הוא הדגיש כי גורמים ישראליים מאמינים כי הייתה לכך השפעה מהותית.

"תסתכל על התוצאה", אמר הבכיר לשעבר, בהתייחס לפיצוצים שפצעו או הרגו אלפי פעילי חיזבאללה - הפצועים מילאו בתי חולים וגרמו לפעילים שלא להשתמש או לסמוך על ציוד תקשורת בסיסי.

בכיר ישראלי אחר אמר לעיתון, כי הרבה לפני שהביפרים היו עם חומר נפץ, המוסד פיתח הבנה מפורטת של "מה חיזבאללה צריך, מה הפערים שלו, עם אילו חברות הוא עובד, איפה הם נמצאים, ומי הם אנשי הקשר".

"לאחר מיפוי הרשתות הללו" אמר הבכיר לשעבר, "עליך ליצור תשתית של חברות, שבה אחת מוכרת לאחרת שמוכרת לאחרת" - הכל כדי לתמרן את סוכני הרכש של חיזבאללה, המסתמכים על חברות קש משלהם. תוך הסתרת כל קשר לישראל. 

אנשים הקשורים לארגון תיארו את מתקפת הביפר ככישלון אבטחה מדהים. "איך חיזבאללה לא בדק את המשלוח הזה כשהגיע?" שאל אדם לבנוני המקורב לארגון. "יש להם את היכולת הטכנית; הם ייצרו מל"טים וטילים. איך הם יכולים לא לזהות את הכשלון הזה?".

גורמי ביטחון אמריקאים ומערביים אמרו שהם עדיין בודקים פרטים. מספר גורמים רשמיים אמרו כי הם מניחים, אך לא אישרו, שהתקנת חומר הנפץ בוצעה בישראל, כדי למנוע סיכוני חשיפה או תאונה במדינה זרה.

 

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום