מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מטוסים קלים סיכנו קיני נשרים בשמורת הטבע

שקט השלווה של שמורת חי-בר כרמל הופרע כאשר שמונה מטוסים קלים חצו את שמי השמורה. הטייסים, בניגוד לחוק, חגו ונחתו בסמוך לקיני נשרים וסיכנו את קיומם של העופות הדורסים הנמצאים בסכנת הכחדה

מטוסים קלים סיכנו קיני נשרים בשמורת הטבע
מטוסי אולטראלייט ברכס לוביה סמוך לשמורת הטבע חי בר כרמל צילום: יגאל מילר, רט"ג

פקח רשות הטבע והגנים לא האמין כשראה 8 מטוסים באמצע שמורת טבע בסמוך לקינוני הנשרים בכרמל. טיסה נמוכה ונחיתה בלב איזור הקינון והתעופה מסכנת את הנשרים שנמצאים בכרמל וגם את כלי הטיס

 

המטוסים בשמורת הטבע צילום: יגאל מילר, רט"ג

8 מטוסי אולטראלייט (מטוס זעיר משקל) נחתו ברכס לוביה סמוך לשמורת הטבע חי-בר כרמל.

דניאל חכם, פקח איזורי כרמל מספר:״בשעות הבוקר הבחין רפיק אבו סעדה, עובד פארק הכרמל, במספר מטוסים קלים (אולטרה לייט) חגים מעל חי בר כרמל ומעל נחל גלים, אשר נמצאים בתוך שמורת טבע הר הכרמל. לאחר מספר דקות הבחין רפיק כי המטוסים נוחתים ברכס לוביה בשטח שמורת טבע וגן לאומי הר הכרמל, באיזור בו קינוני נשרים רבים.

רפיק הגיע למקום והזעיק את הפקח האיזורי דניאל חכם שתחקר את הטייסים בגין רצף עבירות חמורות, ביניהן פגיעה בשמורת טבע, פגיעה בערכי טבע מוגנים, הכנסת כלי טייס למקום אסור. הטייסים נקנסו. מדובר בעבירה שסכנה באופן ישיר את דור ההמשך של הנשרים. זוהי פעם ראשונה שאנו נתקלים בעבירה מסוג זה."

 

מטוסי אולטראלייט שחגו מעל חי-בר כרמל | צילום: יגאל מילר, רט"ג

 

טסו בשמורה וסכנו קינון של נשרים | צילום: יגאל מילר, רט"ג

אוהד הצופה, אקולוג דורסים ברשות הטבע והגנים: ״אנחנו נמצאים בשלב הפריחה מהקינים לקראת תום תקופת הקינון הממושכת של הנשרים והרחמים, שני מינים בסכנת הכחדה חמורה.

בשטח הכרמל הצלחנו, לאחר עבודה קשה של שנים רבות, להשיב את הנשרים והרחמים לקנן, וכיום אנו מכירים 13 קינונים בכרמל. טיסה נמוכה ונחיתה בלב איזור הקינון והתעופה מסכנת את הנשרים שנמצאים בכרמל וגם את כלי הטיס. בימים האחרונים קפצו לראשונה מהקינים 3 גוזלים שעדיין אינם שולטים באוויר, ויכולתם לתמרן ולהתרחק מכלי טיס מוגבלת. בהלה יכולה להסתיים בתאונה לנשר או גם לנשר וגם לכלי הטיס.״

 

קינון נשרים בחי-בר כרמל | צילום: עופר בריל

אין נשר בשמיים: חודש הנשרים

הנשר, גדול דורסי השמיים ששרדו במדינת ישראל, נמצא בסכנת הכחדה חמורה. הערכות מציבות את אוכלוסיית הנשרים הישראלית על פחות מ-180 פרטים.

רשות הטבע והגנים ושותפיה הרבים עושים מאמצים רבים לאורך השנה כולה כדי לאושש את אוכלוסיית הנשרים. בחודש ספטמבר כבכול שנה ובסמוך ליום הנשר הבינלאומי (02.09), ברשות יציינו את "חודש הנשרים", ובו יערכו פעילויות לציבור הרחב כדי לגייס אותו לשמירה על מלך השמיים.

 

קינון נשרים בחי-בר כרמל | צילום: יגאל מילר, רט"ג

 

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום