מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

באוצר הציב אולטימטום והרשות הפלסטינית נאלצה לשלם את החוב העצום

אחרי שנים ארוכות שבהן התכחשה הרשות הפלסטינית לחוב של 2 מיליארד שקלים למשרד האוצר על אספקת חשמל ישראלי ליו"ש, באוצר הציבו אולטימטום והרשות החלה לשלם את החוב

באוצר הציב אולטימטום והרשות הפלסטינית נאלצה לשלם את החוב העצום
עמוד חשמל צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הרשות הפלסטינית החלה להחזיר לישראל את החוב שצברה בסך שני מיליארד שקלים, על אספקת חשמל ישראלי לפלסטינים ביהודה ושומרון. כך מפרסם הבוקר (רביעי) העיתון 'ישראל היום'.

לפי הפרסום, בתום סחבת של שנים ארוכות, משרד האוצר והרשות הפלסטינית הגיעו להסדר על פריעת החוב, לאחר שמשרד האוצר בראשותו של השר בצלאל סמוטריץ' הציב לרש"פ אולטימטום.

מדובר בחוב שהלך ותפח במשך שנים רבות שבהן הרשות הפלסטינית סירבה לשלם עבור החשמל שיוצר ע"י חברת החשמל הישראלית, עבור ספקים וקווים פלסטינים. במשך השנים נעשו ניסיונות לגבות את החוב, אולם ברמאללה התכחשו וטענו כי הקווים לא מגיעים לאזורים הפלסטינים.

גם בישראל היו מי שטענו שמדובר בחוב אבוד. בין היתר, ביחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים התנגדו לגביית החוב בטענה שהדבר יסכן את יציבותה הכלכלית של הרשות הפלסטינית.

אולם, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הורה על שינוי מדיניות ובהנחייתו ישראל החלה לקזז לפני שנה את עלויות האספקה לפלסטינים, מה שמנע לפחות את התנפחות החוב. לאחרונה מצאו במשרד האוצר את הדרך לשייך את החובות לרשות הפלסטינים, אחרי שזה נתקל בבעיות משפטיות.

בהמשך לכך, באוצר הבהירו לאנשי הרש"פ כי בפניהם שתי דרכים בלבד: להגיע להסדר פריסת תשלומים נוחה, או קיזוז חד צדדי בידי האוצר, באמצעות עצירה של העברת כספי המיסים לרשות הפלסטינית. 

הפלסטינים בחרו בפריסה ובחמשת החודשים האחרונים קוזזו 50 מיליון ש"ח מכספי המיסים שישראל גובה עבורם כנגד החוב. ב-5 החודשים הקרובים הקיזוז ימשך עד לגובה חצי מיליארד ובאוצר עובדים כעת על יתרת החוב, שחלק ממנו ריביות והצמדות על הפיגור רב השנים בתשלום. 

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום