מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 24°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 22°c
חיפה 24°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 26°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

אז מה אוכלים בתשעת הימים? קחו כמה המלצות חמות ובריאות

מחפשת רעיונות לארוחות טובות ומזינות בתשעת הימים? הדיאטנית הקלינית רוחמה פרנקל, מייסדת הפורום לבריה"צ החרדי, מגישה לכם המלצות לארוחות פרווה מאוזנות

אז מה אוכלים בתשעת הימים? קחו כמה המלצות חמות ובריאות
אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

במשפחות רבות התפריט של תשעת הימים מורכב מפיצות, בורקסים, שניצל תירס, ציפס וכו- תפריט שמהווה מקור לשמחה וחגיגה לילדים תמיד וגם בימי האבל על חורבן בית המקדש.
בהיבט הבריאותי, דווקא בימים שאלו  שהילדים ממילא נמצאים בכוננות ספיגה והם פתוחים יותר לאכול גם מנות אחרות שאינם שניצל, פתיתים וקטשופ כדאי לנצל את חלון ההזדמנות ולהשקיע בהכנת ארוחות פרווה מזינות ובריאות ולחשוף את הילדים למנות חדשות, כדי שגם במהלך השנה הילדים ישמחו לאכול ארוחות פרווה מזינות ובריאות שתומכות בגדילה ובהתפתחות תקינה של הילדים ובריאותם, וגם בבריאות ההורים והמבוגרים.

כך תרוויחו כפול גם בריאות, וגם תפחיתו את האווירה החגיגית שמזונות אלו משרים על הילדים בימי האבל על חורבן בית המקדש

העיקרון של ארוחות צמחוניות שאין בהם בשר, עוף או דגים  זה להכין ארוחה שמבוססת על קטניות. מוסיפים גם דגנים מלאים, ירקות ושמן זית והרי לכם ארוחה צמחונית למהדרין בתשעת הימים ולכל השנה.

*לציין שארוחה חלבית לילדים שאין בה דגים, אינה מהווה תחליף תזונתי הולם לארוחה עיקרית שכן ארוחה חלבית היא דלה בברזל, מינרלים וויטמינים מהסוג שיש בקטניות  ואין במוצרי החלב

אז מי הן הקטניות?

הקטניות הם אוצר תזונתי ממש, יש בהם הכל, חלבון, עושר של ויטמינים ומינרלים,סיבים תזונתיים ובניגוד לבשר ועוף יש להם רק דברים טובים ללא שומן רווי וכולסטרול כמו שיש לנו בעוף ובשר.

הקטניות הם: שעועית יבשה בכל הצבעים, לבנה, שחורה, מנומרת, עדשים בכל הצבעים, החומים, הכתומים, השחורים, גרגרי חומוס, אפונה יבשה, פול- זה פחות מוכר ונמצא במקרר הקפואים, אדממה- נמצא במקרר הקפואים.
קטניות זה לא רק מרק קטניות, אפשר להכין מהם מיגוון גדול של מאכלים ותשעת הימים זו הזדמנות להרחיב את האפשרויות ולהכין מהם סלטים קרים, תבשיל נזיד קטניות, מרקי קטניות, ממרחים, קציצות,לשלב אותם בממולאים וגם פשטידות ותבשילים נוספים

טופו
ממליצה לעשות איתה הכרות מקרוב, ולא רק כשחולפים על פניה בסופר. אפשר להכין ממנה אין סוף מאכלים, ותשעת הימים זו ההזדמנות להכניס אותה הביתה, להתידד איתה, להכין ממנה מאכלים טעימים, כך שהילדים ישמחו שהיא תתארח באופן קבע במקרר הביתי  ולא רק בתשעת הימים. ארוחה למשל של ירקות מוקפצים עם טופו ואגוזים זו ארוחה טעימה, מלאה ומושלמת.

דגים
תשעת הימים הם גם הזדמנות להרגיל את הילדים לדגים באמצע השבוע, ולא רק בשבת. אפשר להכין אותם בצורה אטרקטיבית שילדים אוהבים כמו למשל שיפודי דגים, או קציצות דגים, סלט טונה. מומלץ מאד לשלב דגים גם באמצע השבוע.

אז איך מרכיבים ארוחות מלאות ומזינות?
מכינים ארוחה עם קטניות על מצע של דגנים רצוי מלאים, מוסיפים ירקות חיים עם שמן זית או ירקות מבושלים ויש לכם ארוחה צמחונית בריאה למהדרין בתשעת הימים וכל השנה.
להלן דוגמאות לארוחות צמחוניות המבוססות על קטניות
שעועית לבנה ברוטב עגבניות על מצע של אורז מלא, גרגרי חומוס מבושלים על מצע של קוסקוס רצוי מלא, או קינואה או בורגול, מגדרה של עדשים מעורבב עם אורז, פלפל ממולא צמחוני באורז או בורגול עם עדשים, חמין צמחוני עם שעועית יבשה/גרגרי חומוס עם גריסים/חיטה. אפשר להכין גם  פיתה עם פלאפל ביתי, רצוי פיתה מקמח מלא, קציצות פלאפל אפויות בתנור, עם ממרח חומוס ו/או טחינה להוסיף לזה סלט ירקות ואפשר לגוון גם במגוון סלטים כמו  כרוב אדום/סגול/חצילים קלויים בתנור, זו ארוחה ממש מושלמת
בארוחה צמחונית מומלץ להוסיף גם מזונות שעשירים בויטמין סי שמגבירים את ספיגת הברזל שנמצא בקטניות כמו למשל להוסיף מיץ לימון בסלט ירקות, או פלפל אדום חתוך לרצועות או מיטבל עגבניות

מומלץ לאמץ את הארוחות הנל גם כל השנה. ארוחה עיקרית שמבוססת על קטניות עדיפה ובריאה יותר מארוחה בשרית של נקניקיות עם ציפס וקטשופ ,כנפיים של עוף עם פתיתים, או קציצות עוף מנופחות עם חומרי מילוי כמו תפוא/פירורי לחם. ארוחות אלו דלות בחלבון, בויטמינים ומינרלים, ועשירות בשומן רווי ונתרן.

 

קול כבודה

art

 צבע אדום