הילדים של המרגלים גילו שהם "רוסים" ולא זיהו את פוטין

הנשיא פוטין הגיע לקבל את ילדי המרגלים הרוסים שהוריהם התחזו לארגנטינאים והתגוררו בסלובניה, ושוחררו במסגרת עסקת חילופי אסירים בין ארה"ב לרוסיה. ההורים הורשעו באשמת ריגול ונכלאו בסלובניה

יענקי פרבר | חדשות בעולם 4.8.2024 | 15:00

אילוסטרציה | צילום: unsplash

ילדיהם של זוג מרגלים רוסים לא ידעו שהם רוסים ובטח שלא ידעו על תעסוקת הוריהם. הזוג נעצרו בסלובניה כשהתחזו לארגנטינאים, ושוחררו בחזרה למוסקבה בחילופי אסירים בין ארה"ב ורוסיה.

הנשיא פוטין הגיע באופן אישי לקבל את פניהם. עסקת חילופי השבויים היא הגדולה ביותר ברוסיה מאז המלחמה הקרה, בעסקה שוחררו אסירים נוספים.

הסיפור המעניין, הגיע מצד הזוג ארטם דולצב ואנה דולצבה, השניים הוצבו בבירת סלובניה לובליאנה, שם התחזו לאזרחים ארגנטינאים בזמן שריגלו עבור שירות הביון הרוסי.

השניים פעלו תחת זהות בדויה. הבעל ניהל חברת סטארט-אפ, ואשתו ניהלה גלריית אמנות מקוונת בזמן שעבדה בסתר מטעם הקרמלין - ללא ידיעת ילדיהם. סופיה, בת 11 ודניאל, בן 8.

הם מעולם לא למדו רוסית ונודע להם שהם רוסים, רק לאחר שכל המשפחה עלתה על המטוס שלקח אותם לפגוש את הנשיא פוטין בנמל התעופה ברוסיה.

"לפני כן, הם לא ידעו שהם רוסים ושיש להם קשר למדינה שלנו", אמר מזכיר העיתונות דמיטרי פסקוב הרוסי לכתבים. "בטח ראיתם שכשהילדים ירדו במדרגות המטוס שהם לא מדברים רוסית ושפוטין בירך אותם בספרדית. הוא אמר להם ''buenas noches''. אמר פסקוב. האמא, אנה, פגשה את נשיא רוסיה שהעניק לה ולבתה סופיה זר פרחים, הילדים חיו במשפחות אומנה בזמן שהוריהם היו בכלא.

"הילדים שאלו את הוריהם מי זה שנפגש איתם (במוסקבה). הם אפילו לא ידעו מי זה פוטין", אמר פסקוב. "הם הקריבו את עצמם מתוך מסירות לעבודתם" אמר.

הם הגיעו לארגנטינה באשרות תייר ב-2012, התחתנו ועזבו חמש שנים לאחר מכן כאזרחים. "הם היו מאוד מנומסים, מכבדים", אמרה ג'מונריה דל וירי, הבעלים של מעדניית בואנוס איירס ל'וול סטריט ג'ורנל'. "תמיד שילמו במזומן".

כשעברו לסלובניה ב-2017 הם התנהגו כאזרחים למופת, שילמו את המיסים שלהם בזמן, ואף פעם לא קיבלו דו"ח חניה למכונית שבה החזיקו.

אבל בפשיטה של כוחות משטרה על ביתם בלוביאנה בשנת 2022, התגלו מאות אלפי יורו שהוחבאו בתא סודי בתוך המקרר שלהם, ותוכנת תקשורת מוצפנת כל כך, שהמודיעין האמריקאי טרם פענח את ההודעות שלהם למוסקבה.

מסלובניה הם יכלו לנסוע ללא ויזה ברחבי האיחוד האירופי, להיפגש עם מקורות ולגייס סוכנים.

לאחר 10 שנים בהן ביססו הזוג זהותם החדשה, הייתה זו הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022 שהובילה להפעלתם. הם ניסו להגיע למתקן אנרגיה של האיחוד האירופי, במרחק של מספר קילומטרים בלבד מביתם בלוביאנה.

כזכור ביוני האחרון דיווחנו, כי השניים חיו בזהות בדויה, מריה רוזה מאייר מוניוס, ניהלה גלריה לאמנות מקוונת, וסיפרה למכרים שהיא עזבה את ארגנטינה לאחר שנשדדה בבואנוס איירס על ידי כנופיה חמושה ברמזור אדום. בעלה, לודוויג גיש, ניהל סטארט-אפ, הבעל והאישה, שתוארו על ידי שכנים  כ"נורמליים" ו"שקטים", נראו כאזרחים רגילים, בנם ובתם, למדו בבית ספר בינלאומי.

כמעט כל מה שקשור למשפחה היה שקר שנבנה בקפידה, כך לפי גורמי מודיעין סלובניים ומערביים ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'. שמו האמיתי של גיש הוא ארטם ויקטורוביץ' דולצב, יליד בשקורטוסטן, רפובליקה בפדרציה הרוסית במרכז הרי אורל, וקצין בשירות הביון הזר של רוסיה, כך לפי גורמים רשמיים ומסמכי בית המשפט. 

מאייר מוניוס, היא למעשה אנה ולרבנה דולצבה, קצינה בכירה בביון הרוסי, במקור מניז'ני נובגורוד.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום