בית לוחמי הגטאות בשיתוף פעולה עם העיר לנדסברג בגרמניה

מוזיאון בית לוחמי הגטאות חתם על הסכם שיתוף פעולה עם העיר הגרמנית לנדסברג. בעיר זו כתב היטלר את "מיין קאמפף" והוקם מחנה עקורים בו התגוררו חברי קיבוץ ההכשרה "לוחמי הגטאות". השותפות החדשה תתמקד בפרויקטים משותפים של הנצחה, חינוך ותרבות. מנכ"ל המוזיאון, יגאל כהן, הדגיש כי "חינוך היא הדרך הטובה ביותר לשנות את החברה", נוכח העלייה באירועי האנטישמיות בעולם"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 30.7.2024 | 11:18

אילוסטרציה | צילום: pixabay

בצל המלחמה, בית לוחמי הגטאות, מוזיאון השואה הראשון בעולם, ממשיך לחזק את קשריו הבינלאומיים – בסוף השבוע נחתם הסכם שיתוף פעולה בין המוזיאון לבין העיר לנדסברג בגרמניה. העיר ידועה בעברה הקשור לנאציזם: בתקופת מאסרו בכלא בלנדסברג כתב אדולף היטלר את ספרו "מיין קאמפף", ובמהלך מלחמת העולם השנייה הוקמו בסביבותיה של העיר 11 מחנות ריכוז ועבודה. לאחר המלחמה הקים הצבא האמריקני בלנדסברג את אחד ממחנות העקורים הגדולים בבוואריה, ובשנת 1951 נשפטו בה פושעי מלחמה נאצים וכמה עשרות מהם הוצאו להורג במקום.

שיתוף הפעולה בין הצדדים נולד ביוזמת העיתונאית קרלה שנבק, שבמהלך מחקרה על מחנה העקורים התוודעה לקיבוץ ההכשרה על שם "לוחמי הגטאות" שהוקם במחנה. בין חברי קיבוץ זה היו גם מי שלימים הקימו את קיבוץ לוחמי הגטאות ובית לוחמי הגטאות.

יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, ומשלחת המוזיאון שעמד בראשה יצאו ללנדסברג וביקרו באתרים הקשורים להיסטוריה הנאצית של העיר ולמחנה העקורים. בביקור במבנה שבו התגוררו חברי קיבוץ ההכשרה "לוחמי הגטאות", שיתף כהן: "אני מרגיש שאנחנו נוגעים כאן בשורשים של הקיבוץ והמוזיאון. התקווה וההשראה שאנחנו לוקחים מהצעירים שעברו את השואה ושהקימו את הקיבוץ נותנות לי אומץ ועידוד בימים קשים אלו".

קרלה שנבק הזמינה את חברי המשלחת ל-"קונצרט השחרור" (Liberation Concert) בעיירה פירסטנפלדברוק בביצוע ילדים ובני נוער, המשחזר קונצרט שנוגן במחנה העקורים ב-1945. במאי 1948 נוגן בשנית בניצוחו של ליאונרד ברנשטיין. שנבק הקימה לפני שמונה שנים את עמותת "קונצרט השחרור" ומאז עומדת בראשה. עמותה זו פועלת לקירוב בין חלקים שונים בחברה באמצעות מוזיקה, להיכרות עם העבר ולמאבק באנטישמיות.

למשלחת הצטרפה ד"ר חנה ארליכמן לבית רוזנבאום מטבעון, שהוריה נפגשו בקיבוץ ההכשרה "בנתיב", קיבוץ אחר שצמח בלנדסברג. לדבריה, הוריה הגיעו למחנה בימים הראשונים לאחר השחרור, הימים הקשים ביותר שחוו מאז פרצה המלחמה; "רק עתה היכו בהם הריקנות והאובדן הגדול. הם איבדו את כל בני משפחתם בשואה, והחברים שהכירו כאן הפכו למשפחה."

ההסכם מתמקד בשיתוף פעולה בתחומי החינוך, התרבות וההנצחה. בין הרעיונות שעלו: חילופי משלחות (מורים ותלמידים), יצירת פרויקטים מוזיקליים משותפים, חילופי מידע ארכיוני ויצירה מוזיאלית משותפת. ראשת העיר לנדסברג, דוריס באומגרטל, שיתפה כי היא רואה בשיתוף הפעולה חלק מהותי מעבודת הזיכרון ואמצעי לעיצוב העתיד. לדבריה, יש לחקור את העבר הנאצי עד תומו ולהמשיך מכאן למאבק חסר פשרות באנטישמיות ולהפצת ערכים דמוקרטיים בקרב בני נוער. היא הדגישה ש-"חינוך, תרבות ודיאלוג הם תנאי לחברה פתוחה וצודקת". כהן ציין ש-"חינוך היא הדרך הטובה ביותר לשנות את החברה".

ד"ר קלאודיה וייסברודט, ראשת מחלקת התרבות בעיריית לנדסברג, רואה בשיתוף מידע ובחילופי משלחות נוער פתח להעמקת הידע על השואה ולמפגש בלתי אמצעי בין בני אדם. ד"ר סוניה שץ, מנהלת מוזיאון העיר, ציינה את חשיבות הכרת נקודת המבט הישראלית בנוגע לעבודת ההנצחה הנעשית בלנדסברג. 

בסיום הביקור חתמו חברי המשלחת מישראל ב"ספר הזהב" של העיר לנדסברג. הצדדים הביעו תקווה כי שיתוף הפעולה יצמיח פרויקטים משמעותיים בתחומי ההנצחה, התרבות והחינוך.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום