עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
אושר: מי שלא יתקין לוחית זיהוי בקורקינט או אופניים חשמלי ייקנס
ועדת הכלכלה אישרה: מי שלא יתקין לוחית זיהוי בקורקינט או אופניים חשמלי צפוי לקנס של 100 שקלים החל מה-1 בספטמבר. בספטמבר שנה הבאה יעלה הקנס ל-500 שקלים ובעוד שנתיים ל-750 שקלים; במהלך הדיון נדונו היערות באשר לאכיפה באמצעות מצלמות לזיהוי לוחית רישוי ואכיפת עבירות אחרות והיו"ר ביטן הודיע שידון בכך לאחר הפגרה
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (שני) את בקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה שנועד לאפשר את אכיפת חובת התקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים. לפי ההצעה שאושרה, ב-1 בספטמבר תחל תקופת הסתגלות בת שנה, במהלכה יעמוד הקנס בגין אי התקנת הלוחית על 100 שקלים בלבד. מה-1 בספטמבר 2025 יעלה הקנס ל-500 שקלים והחל מה-1 בספטמבר 2026 ואילך מי שלא יתקין לוחית זיהוי בכלי תחבורה קלה צפוי לקנס של 750 שקלים.
בפתח הדיון התייחס היו"ר ביטן לכך שמשרד התחבורה הגיש את התקנות לאישור הוועדה רק ברגע האחרון, וציין כי לכן קבע את הישיבה לזמן הפגרה. נציגת הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הצרה על כך שהצו הגיע לוועדה ממש בדקה ה-90, וציינה כי היו דיונים בעניין מדרג הענישה, ולא כל אנשי המקצוע היו בדעה אחת.
"כשכביש 6 נפתח בהתחלה הקנסות שלהם היו היסטריים, מצד אחד קמה צעקה ציבורית מצד שני מוסר תשלומים היה 97%. זה יצר הרתעה. מצד שני יש תפיסה שאומרת שצריך לתת לציבור להתרגל, והיה על זה שיח. בניגוד למה שפורסם, אנחנו לא דוחים את היישום ל-1 בספטמבר – המשטרה יכולה מה-1 באוגוסט לאכוף באמצעות כתבי אישום והזמנות לדין. האכיפה באמצעות דוחות תחל ב-1 בספטמבר", הסבירה ראובני. היא אף הוסיפה כי כדי שגם הפקחים יוכלו לאכוף צריך לאשר צו נוסף, וניתן יהיה לעשות זאת רק אחרי אישור הצו הנוכחי.
ח"כ עופר כסיף ביקש לדחות את הכניסה לתוקף של הצו, על רקע פניות לפיהן יש לפליטים קושי להוציא מספרי זיהוי. עוד הוא ציין כי לא יכול להיות שאין בחינת תיאוריה באנגלית או בערבית. עו"ד ראובני ציינה כי התקנות מסדירות רישוים לאזרחים זרים, והיא לא מכירה את הטענה. היו"ר ביטן ציין כי לפי פרסומים הרישום נעשה בעצלתיים, ומנהל אגף שירותי תחזוקה במשרד התחבורה, איציק סרור, השיב כי כ-3,000 איש בממוצע נרשמים מידי יום.
היו"ר ביטן ביקש לדעת מה קורה באכיפה מול אנשים שמבצעים שינוי טכני בכלים, ומסירים את המגבלת מהירות של 25 קמ"ש. נציג המשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, השיב כי יש קושי טכני לאכוף את העבירה, מאחר שצריך לתפוס את העבריין והכלי, להביא אותם לבוחן תנועה ולהתחיל תהליך ארוך של בדיקה טכנית. "בגלל קשיים אובייקטיביים האכיפה לא מהירה ומידית ולכן זה פחות מרתיע", אמר.
במהלך הדיון עלתה גם הסוגיה של אכיפה באמצעות מצלמות מיוחדות לזיהוי לוחית רישוי, ונציגת משרד המשפטים, עו"ד יפעת רוה, אמרה כי זה ידרוש הסמכה חקיקתית מפורשת. "יש טיוטת נוסח לזה ונדרשת הסכמת משרד הפנים. מדובר במצלמות ייחודיות ויש היבטים של פגיעה בפרטיות", אמרה עו"ד רוה. היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי הנושא נמצא בהידיינות ובכל מקרה לא קשור לצו שפבני הוועדה, שכן האכיפה כרגע יכולה להיות באמצעות פקחים ומצלמות אחרות שאינן מצלמות לזיהוי לוחיות רישוי.
ח"כ שלום דנינו ביקש לדעת מה קורה עם מי שנגנב לו הכלי, והזהיר ממצב שהוא יקבל דוחות בגלל עבירות שמישהו אחר ביצע. עו"ד ראובני השיבה כי מי שנגנב לו הכלי יכול לדווח על כך בצורה פשוטה, ומיד נכנס לרשימת כלים גנובים.
היו"ר ביטן ציין כי מיד אחרי הפגרה יכנס דיון לבחינת הפתרונות לבעיות שעלו בישיבה הנוכחית. לאחר מכן אושרו התקנות פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן וחברי הכנסת אליהו ברוכי, שלום דנינו ועופר כסיף.