אסון באתיופיה: מאות הרוגים במפולות בוץ כתוצאה מגשמים עזים

רבים מן ההרוגים – צוותי הצלה שבאו לחפש ניצולים במפולת הראשונה. מניין ההרוגים עשוי לעבור את ה-500. המפולת הקטלנית ביותר במדינה

אלי קליין | חדשות בעולם 26.7.2024 | 11:23

מפולת בוץ | צילום: pixabay

מאות בני אדם נהרגו במפולות בוץ בעקבות גשם כבד בדרום-מערב אתיופיה בתחילת השבוע, באסון הנחשב לקטלני ביותר שאירע במדינה שבקרן אפריקה. גורמים רשמיים הזהירו כי מניין ההרוגים עשוי לטפס ואף לעבור את ה-500, בשל ריבוי הנעדרים.

גשמים עזים שפקדו את אזור גופה ההררי, גרמו למפולת בוץ קשה ביום ראשון בלילה, ולאחר מכן למפולת בוץ נוספת ביום שני בבוקר, אשר לכדה עשרות מחלצים שבאו לחפש אחר הקורבנות והניצולים מהמפולת הראשונה.

כאלף בני אדם נעקרו מבתיהם בעקבות האסון בתחילת השבוע, ולפי הוועדה הלאומית לניהול סיכוני אסונות באתיופיה, יותר מ-15 אלף איש המתגוררים באזור מוכה האסון, נדרשים להתפנות מבתיהם בשל הסיכון למפולות בוץ נוספות.

אחת הניצולות סיפרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי נחלי בוץ ששטפו במורד גבעה, כיסו אותה ואת ששת ילדיה. "נבלעתי במפולת בוץ יחד עם אנשים רבים, בהם הילדים שלי", אמרה. אחיה שהגיע לסייע לה חפר בבוץ כדי להוציא אותה החוצה, אבל ארבעה מילדיה מצאו את מותם והם עדיין קבורים. בעלה גם הוא עדיין נעדר, וככל הנראה גורלו דומה.

משפחתה היא אחת מבין אלפי האנשים שנפגעו מהמפולת הקטלנית ביותר שתועדה עד כה באתיופיה, הפגיעה מאוד לאסונות הקשורים לאקלים, בין היתר בשל הבצורת שמכה בה. גופה הוא אזור נידח בדרום-מערב אתיופיה, שעתה מתמודד עם האסון הקטלני.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שלח את תנחומיו על האסון, כאשר דוברו סטפן דוז'ריק אמר שהוא "בעצב עמוק". לדבריו, "האו"ם על זרועותיו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הממשלה, ומנסים להעריך את המצב ההומניטרי בכדי לקבוע את היקף הנזקים ואת הסיוע לו זקוקה האוכלוסייה שנפגעה.

סנייט סולומון, ראש מחלקת התקשורת של ממשלת דרום אתיופיה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית ביום רביעי כי האזור בו אירעה המפולת היה תלול ו"נוטה לאסונות". הוא ציין כי עבודות שימור להגנה על האזור, כולל נטיעת עצים, התבצעו באותה עת, מה שייבדק האם היה לכך השלכה כלשהי.

אתיופיה פגיעה מאוד לבצורת, שיטפונות ואסונות אקלים אחרים. מפולת אדמה ב-2016 גרמה למותם של 41 בני אדם לאחר גשם זלעפות בוולאיטה, בדרום אתיופיה. ב-2017, נהרגו לפחות 113 בני אדם מתו כאשר הר אשפה התמוטט במזבלה בפאתי אדיס אבבה. בנובמבר האחרון, גשם כבד ויוצא דופן בדרום ובמזרח המדינה, הרג עשרות אנשים ועקר מאות אלפים.

המפולת הקטלנית ביותר ביבשת אפריקה הייתה בבירת סיירה לאון בפריטאון באוגוסט 2017, אז נהרגו 1,141 בני אדם. מפולות בוץ באזור הר אלגון במזרח אוגנדה הרגו יותר מ-350 בני אדם בפברואר 2010.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום