המציל של בית העלמין העתיק בוילנא הלך לעולמו

הרב הגאון רבי דב פריד זצ"ל שדבק בתורתו של הגאון מוילנא והשקיע את כל כוחו להצלת בית העלמין בוילנא הלך לעולמו בגיל 78. ארונו הגיע הבוקר לישראל. הוא ייטמן בצהריים בבית העלמין ארץ החיים בית שמש

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 26.7.2024 | 11:16

רבי דב פריד זצ"ל | צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מארה"ב הגיעה הידיעה המרה על הסתלקותו של הרב הגאון רבי דב פריד זצ"ל, מציל בית העלמין העתיק של וילנא – שניפישוק והוא בן 78. 

המנוח זצ"ל נולד בי"א בתשרי תש"ז לאביו רבי חיים זצ"ל ולאימו מרת שושנה ע"ה לבית ויין וגדל בעיר תל אביב של הימים ההם.  היה מצאצאי רבינו אברהם אחי הגר"א.

בצעירותו למד בישיבת קול תורה ובישיבת פוניבז' ועלה במעלות התורה והיראה כשהוא דבק ברבותיו ראשי הישיבה. 

בהגיעו לפרקו נשא את מרת חיה תחי', בתו של הרב דוד קראנגלאס זצוק"ל, ר"מ ומנהל רוחני בישיבת 'נר ישראל' בבולטימור, ששעוריו ושיחות המוסר שלו שאף כונסו בספר, היו נר לרגליהם של דורות של תלמידים. 

לאחר נישואיו התגורר בעיר צפת, שם הקים ישיבה שהייתה פתוחה לכל אדם שחפץ ללמוד תורה. הישיבה הייתה מגדלור של ממש בצפת הקטנה של אותם ימים. לאחר כמה שנים עבר להתגורר בארצות הברית ושם חי עד סוף ימיו.

כל חייו חי באמונה פשוטה. נודע כגומל חסדים מופלא שידו פתוחה לכל נצרך ומבקש, כאשר ביתו היה פתוח לרווחה לכל אדם באשר הוא. מחוסרי בית ידעו שהכתובת לצורכיהם היא אצל הרב הגאון רבי דב פריד זצ"ל, שכיבד והוקיר כל אדם באשר הוא.

היה שקוע בתורה ולימד תורה לכל מי שרצה. כל ימיו דבק בתורתו של הגאון מוילנא והיה בקי במרחבי תורתו ודבריו ובפרט בספר משלי. בשנים האחרונות קם מתלמודו ובהיותו נצר וצאצא לרבי אברהם אחי הגר"א, לא יכול היה לנוח ולשקוט כאשר בית העלמין העתיק בוילנא בו קבורים קדושי עולם אשר חולל בימי השלטון הקומוניסטי, נמכר לצורך כשטח נדל"ני שיביא להרס מוחלט של כל מה שנותר מבית העלמין. לנוכח זאת, יצא להוביל מערכה חובקת עולם למען ישני עפר בבית הקברות הישן בוילנא. הוא החל לעורר את דעת הקהל ולנהל מאבק אל מול הממשלה והעיריה, והיה החלוץ שדאג לארגן משלחות שיעלו לבית העלמין ויסעירו את דעת הקהל היהודית העולמית.  

הרב פריד השקיע במערכה זו את כל כוחו ומירב הונו ודבק במטרה זו באופן פלאי ביותר, תוך שהוא מדביק בהתלהבותו אנשים רבים מכל העולם. במסגרת מאבקו, קשר את עצמו עם גדולי פוסקי ההלכה ולא חסך שום מאמץ לדאוג שהנושא יסודר עפ"י ההלכה. ואכן, בס"ד זכה לראות הצלחה גדולה במלחמתו עם קבלת ההחלטה בליטא, שבית העלמין יוכר כשטח השייך לעם היהודי שנקנה במיטב כספי יהודי העיר, ובשל כך יזכה לשימור ויימנע חילולו. 

לפני כשנתיים וחצי חלה ואיבד את יכולת הדיבור אבל לא את שמחת החיים ואת השקיעות בתורה ממנה לא סר אף בימי מכאוב, בבחינת 'לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעוניי'. במשך תקופה ארוכה הזדכך בייסורים עד שאמש כאמור החזיר את נשמתו הטהורה לבוראה.

זכה להקים משפחה לתפארת בנים ובני בנים ההולכים בתורת ד', כאשר בניו רבי יחזקאל, רבי יחיאל  וחתניו הרבנים הגאונים רבי ירוחם שכטר, רבי נחמיה קפלן רבי שמואל ישעי' יפה ורבי יחזקאל אדרת  שוקדים באוהלי התורה וממשיכים במסורתו כשאיפתו הטהורה. 

הלוויתו תתקיים היום (שישי, ערב שבת קודש פרשת פנחס) בשעה 12:30 בבית העלמין 'ארץ החיים' בית שמש שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום