מהצדיקים הנסתרים: הגאון הצדיק רבי שבתי יעקב קוגל זצ"ל

הגאון הצדיק רבי שבתי יעקב קוגל זצ"ל מנקיי הדעת של ירושלים הלך לעולמו לאחר מחלה קשה בגיל 74. מחותנו הראב"ד הגר"י סילמן התבטא: "ר' יענק'ל הוא מהצדיקים הנסתרים שבדור". אמש סמוך לחצות הוא הובא למנוחות בירושלים

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 23.7.2024 | 11:46

הגאון הצדיק רבי שבתי יעקב קוגל זצ"ל | צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: בירושלים ליוו למנוחות אתמול (שני) סמוך לחצות את הגאון הצדיק רבי שבתי יעקב קוגל זצ"ל מנקיי הדעת של ירושלים שהלך לעולמו לאחר מחלה קשה בגיל 74. 

המנוח זצ"ל נולד בל' אב תש"י לאביו הגאון רבי אליעזר קוגל זצ"ל ראש ישיבת 'שבות עמי' בירושלים, ומפארי גידולי ישיבת לומז'ה שהלך לעולמו בחודש תשרי תשפ"ג, ולאמו מרת שרה ע"ה בתו של הגאון הצדיק רבי שמואל אהרן יודלביץ זצ"ל, נכדתו של הגאון הצדיק רבי אריה לוין זצ"ל.

בילדותו למד בת"ת עץ חיים ולאחר מכן בישיבת עץ חיים. בצעירותו היה דבוק בסבו הגרש"א יודלביץ זצ"ל ואף זכה ליצוק מים במשך מספר שנים מסבו הגה"צ רבי אריה לוין זצל, כאשר בבחרותו ישן אצלו ושימשו רבות.

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו בתו של הגאון רבי ישראל אברהם שכטר זצ"ל.

בהיותו מנקיי הדעת שבירושלים, כל ימיו היה מהלך בצידי דרכים, היה מבטל עצמו לכל אחד, בגודל צדקותו, מעולם לא הוציא דבר לשון הרע מפיו וכיבד כל איש מישראל קטן כגדול. ביטל עצמו והיה מתיירא מכל תלמיד חכם. תפילתו ותורתו היו לאות ולמופת, שקד על תלמודו משעת נץ ועד שעות הליל בביהמ"ד הישן של "עץ חיים" בהתלהבות וברע'ן של בחור ישיבה צעיר ולגודל ענוותו בכל השנים התרחק מכל שררה ואו בדל של כבוד.

בניגוד מוחלט לאופיו השקט, היה בכל יום שישי, רץ לבתים רבים של אלמנות ונדכאים לאחל להם 'גוט שבת' ולשאול בשלומם. היה מתפלל כעבדא קמיה מרא ומעתיר בצקון לחשו על רבים מישראל.

אירע ופעם ציערו אדם והצטער שהוא חש בליבו צער מאותו יהודי, עלה לקברו של בעל ה'אור החיים' הקדוש והעתיר בדמעות שלאותו יהודי שציערו יהיו חיים מאושרים ואמר בשמחה שלאחר שהתפלל במשך שעה ארוכה, עקר מליבו כל טרוניה כלפי אותו יהודי. 

היה עניו, שהתפלל לפני קונו כבן המתחטא לפני אביו, דקדק במצוה קלה כבחמורה, כיבד את אביו ואמו בכל לבבו ובכל מאודו, האיר פניו לכל אדם.

לאות ולמופת היה כאמור בכיבוד אב ומסר נפשו על זה, כך שינה בשנים האחרונות כל סדרי הלימוד והתפילות שלו בכדי לשרת ולשמש את אביו וכשראה שלאביו זצ"ל (שמסר שיעור מידי יום במכון הרי פישל) יש עגמת נפש מכך שלגודל חולשתו, השיעור בטל, נאות בניגוד מוחלט לאופיו למסור שיעור מידי יום, אותו מסר בגבורה עד לפני שבועיים וגם אז, למרות שהתייסר, הסכים להפסיק רק בתנאי שיהיה מי שימשיך למסור את השיעור ולא יהיה ביטול תורה .

 עד לפני שנתיים התעקש שבביתו לא יהיה מזגן משום 'מותרות' ורק כאשר בני ביתו דחקו שזה חשוב להם...נאות להכניס מזגן אחד לבית.

בין מחותניו יבלחט"א, הראב"ד הגר"י סילמן שהעריכו עד מאוד, והתבטא לא אחת שמחותנו ר' יענק'ל הוא מהצדיקים הנסתרים שבדור.

בירושלים רבים החזיקוהו ללמ"ד ואו'ניק, מסר נפשו בתפילה למען צרות רבים והוא לעצמו די לו בקב חרובים.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות, חתנים וצאצאים הממשיכים את דרכו. 

אמש, אור ליום ג' ליל יום צום שבעה עשר בתמוז הוא הובא למנוחות מביתו ברחוב אבינדב 9 שכונת נוה צבי בירושלים להר המנוחות שם נטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום