מוכנים למסירות נפש על הגיוס: פוסק הדור בישיבת 'אור אלחנן'

במלאת 83 שנה לעקידתו של הגאון הקדוש רבי אלחנן וסרמן זצ"ל הופיע השבוע פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך בהיכל ישיבת 'אור אלחנן' בירושלים לשאת דברי חיזוק, ולהנחיל לתלמידים ממה שראה בעיניו אצל רבו הקדוש. צפו

משה ויסברג | חרדים 18.7.2024 | 11:18

הגר"מ שטרנבוך בישיבת 'אור אלחנן' | צילום: אלי סגל

פוסק הדור הגר”מ שטרנבוך הינו מיחידי הדור שקיבל תורה ושימש את הקדוש רבי אלחנן ווסרמן זצוק”ל, וזכה לשהות במחיצתו מידי שנה בתקופה בה שהה רבי אלחנן בבית הוריו בלונדון.

בדברים מיוחדים שנשא פוסק הדור בהיכל ישיבת אור אלחנן שהוקמה לזכרו של הקדוש רבי אלחנן וסרמן, העביר את דרכו ומשנתו של בעל ההילולא, והחדיר בלב תלמידי הישיבה שאיפות לגדול ולצמוח גדולי עולם כמו הגאון ר' אלחנן, וכמו שאמרו חז"ל "מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי".

 

הגר"מ שטרנבוך באור אלחנן צילום: אלי סגל

בדבריו שנאמרו בלהט ובהתרגשות מיוחדת אמר, "כשאני מדבר על ר' אלחנן, דמותו הקדושה עם זקנו הלבן שיורד על פי מידותיו עומדת לנגד עיני, אני זוכר אותו עם הפשטות שלו, הוא חי אמונה ובפשטות שיש בורא עולם לפנינו בכל רגע".

כמו כן עודד את בני הישיבה להתחזק בלימוד התורה ושיפור המעשים, ושזר את דבריו בהנהגות מופלאות שראה בצעירותו אצל רבו הקדוש רבי אלחנן וסרמן זצ"ל.

בתוך דבריו סיפר שבילדותו ביקשה אמו מהגאון הקדוש ר' אלחנן שיעניק ברכה לילדיה שיגדלו גדולי תורה, אבל ר' אלחנן לא הסכים לברך להצלחה בתורה ואמר שכן מקובל בידו מפי רבו החפץ חיים הקדוש, שאין לברך על תורה באומרו "וכי בברכות אתם חפצים לעשותו תלמיד חכם, והלא כדי לגדול בתורה צריך מסירות נפש ועמל ויגיעה, ואי אפשר לצמוח בתורה על ידי ברכות בלא עמל ויגיעה בתורה הקדושה".

עוד סיפר שבזכרונו עדיין חקוק ועומד דרשתו של הגאון הקדוש רבי אלחנן זצוק"ל בה עורר את הבעלי בתים בלונדון, שיהודי שואינו מחנך את בניו שיידעו את כל התורה כולה, הוא מבטל מצוות עשה דאורייתא ד"ושננתם לבנך".

לקראת סוף דבריו עבר פוסק הדור לדבר על גזירת גיוס בני הישיבות ואמר כי אנחנו מוכנים למסירות נפש: "אצל ר' אלחנן ראינו כמה בער בו אש דקדושה ולא היה מסוגל לשתוק על חילול ה'. ובזמנינו הרשעים גזרו גזירת גיוס על בני הישיבות, וכבר התחילו לשלוח מכתבים לבחורי ישיבות לבוא לצבא שלהם, וגרועים הם מכל האומות, שהרי אפילו אצל הגויים בחוץ לארץ נותנים 'דמוקרטיה' – חופש דת, ודווקא כאן הם נלחמים שלא לתת לנו לשמור על התורה הקדושה.

"אמנם בכל הדורות בגלות הלכנו עם 'מסירות נפש', וגם עכשיו נבוא במסירות נפש למען התורה, ואנחנו 'עם קשה עורף' ולא נוותר בכי הוא זה על התורה הקדושה.

"ובני משפחתי מרוסיה סיפרו לי, שבשעה שהקומוניסטים גזרו עונש מיתה או מאסר בסיביר למי שילמד אחרים תורה, גדולי ישראל ראו בכך גזירת שמד, ופסקו שיש ללמוד תורה בסתר אף שיש בזה סכנת נפשות, ובני משפחתי שברוסיה החזיקו ישיבה במינסק בסתר עם ארבע מאות תלמידים במשך כמה שנים בנס, ומסרו נפשם כפשוטו על לימוד התורה, עד שתפסו אותם ולקחו אותם לסיביר".

עם סיום הדרשה הוגשו לפני פוסק הדור 'קוויטלא'ך' של בני הישיבה המצפים לזיווג הגון, ומרן פוסק הדור בירך את כלל הבחורים לזיווגים הגונים ולמילוי משאלותם לטובה. 

לאחר מכן ליוו בני הישיבה בראשות ראשי הישיבה ורבניה את פוסק הדור לעבר רכבו מתוך תחושת התעלות וזכות לשהות במחיצתו של שריד לדור דעה מנחיל השמועה מהדורות הקודמים.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום