מאות ישראלים מסתתרים באוקראינה מחשש לגיוס לצבא

בשל חוק גיוס אוקראיני המחייב כל גבר בגיוס לצבא, מאות ישראלים בעלי אזרחות אוקראינית תקועים במדינה

ישראל לפקוביץ | חדשות בעולם 12.7.2024 | 08:10

חיילים אוקראינים | צילום: משרד ההגנה האוקראיני

מאות אזרחים ישראלים נמצאים באוקראינה כבר חודשים ומסתתרים מהרשויות. לאחר פלישת רוסיה, חוק הגיוס האוקראיני שונה, וקבע כי כל גבר בעל אזרחות אוקראינית שנמצא במדינה, אינו יכול לצאת ממנה ומחויב בגיוס לצבא, אם הוא בין הגילאים 18 עד 60.

אדוארד דוקס מדווח ב-Ynet כי החוק הזה חל גם על מי שמחזיקים באזרחות זרה ואף מתגוררים במדינה אחרת, כולל מאות ישראלים.

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי סיפר לווינט: "מדובר במאות ישראלים שתקועים באוקראינה מתחילת המלחמה. אנחנו מקבלים פניות של עשרות מהם שלעיתים מחרימים להם את הדרכון בניסיונם לצאת מהמדינה. את הדרכונים הרשויות שולחות לנו, ואנחנו כמובן מחזירים אותם לישראלים. אבל חוץ מזה אין לנו אפשרות לעזור".

פטרו, תושב קייב בן 29, סיפר כי החיים שלו מאוד השתנו לאחרונה: "מזה שנה אינני נוסע בתחבורה הציבורית מחשש שיעצרו אותי. במטרו של קייב, גם בכניסה וגם ביציאה, יש חיילים ושוטרים שמיד מעכבים אותך אם אתה גבר, ושולחים אותך ללשכת הגיוס".

לדבריו, "כל שוטר חייב לתפוס שלושה גברים ביום, לפחות. גבר שמסתובב בעיר בגלוי מרגיש כמו עבריין, כמו סוחר סמים – בכל רגע עלולים לעצור אותו. בכל פעם שאני יוצא מהבית, אינני בטוח שאחזור".

סשה, ישראלי המתגורר בקייב, סיפר ל-Ynet על הפחד להיתפס: "בתחילת המלחמה עוד יצאתי מהבית, אבל הפסקתי אחרי שהתחילו לעצור גברים ברחובות. יום אחד יצאתי לבית מרקחת וממש מאחוריי, קבוצה של חיילים ושוטרים התנפלה על בחור שהלך לו ברחוב. מאז אני לא יוצא מהבית".

סשה הוסיף: "סגרתי את חשבון הבנק שלי ומחקתי את האפליקציה לממשק עם הרשויות. אני לא יוצא מהדירה".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום