אושרו תקנות המאפשרות לכתוב על המצבה את האותיות הי"ד

אושרו תקנות המאפשרות למשפחת חלל לבקש כי לכיתוב על המצבה יצורפו האותיות הי"ד. צוות הייעוץ המשפטי לוועדה מזכיר כי מאז מלחמת לבנון הראשונה גברו בקשות משפחות שכולות לשינוי הכיתוב האחיד על המצבה. לאחר התפתחויות משפטיות, לאור מספר עתירות לבג"ץ בנושא, נקבע כי יש לתקן בחקיקה את חוק בתי הקברות הצבאיים

אביחי חבר | פוליטי 11.7.2024 | 16:28

יולי אדלשטיין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החוץ והביטחון אישרה היום (חמישי) את תקנות בתי קברות צבאיים (כללים לכיתוב על מצבות), התשפ"ד2024, שיאפשרו לקרוב המשפחה לבקש כי יצורפו צירופי האותיות "הי"ד".  4 חברי כנסת תמכו באישור התקנות מול ח"כ אחד שנמנע (ח"כ אלעזר שטרן).

צוות הייעוץ המשפטי לוועדה מזכיר כי מאז מלחמת לבנון הראשונה גברו בקשות משפחות שכולות לשינוי הכיתוב האחיד על המצבה. לאחר התפתחויות משפטיות, לאור מספר עתירות לבג"ץ בנושא, נקבע כי יש לתקן בחקיקה את חוק בתי הקברות הצבאיים.

הכללים באשר לכיתוב האחיד ובאשר לכיתוב לביטוי אישי, תוכנם צורתם ומקומם על גבי מצבה צבאית, ודרך אישורם על ידי הרשות המוסמכת ייקבעו בידי שר הביטחון בתקנות, באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

על שולחן הוועדה הונחה הצעה לתיקון התקנות, ההצעה מבקשת לערוך שינוי בתקנות באופן הבא:

1. מוצע כי הכיתוב האחיד המופיע על המצבה הצבאי יכיל במקום "שם משפחה קודם וכינוי לפי בקשת קרוב" - "שם משפחה קודם, כינוי או את צירופי האותיות ז"ל". בכך תתאפשר לכל משפחה, ללא תלות בנסיבת המוות לבקש להוסיף לכיתוב את צירופי האותיות ז"ל.

2. במקרים בהם סיבת המוות היא נפילה בקרב או נפילה בפיגוע חבלני, מוצע כי קרוב המשפחה יוכל לבקש כי יצורפו צירופי האותיות "הי"ד".

התיקון המוצע מתבקש בעקבות בקשה של משפחת יודקין, שיקירה סרן ישראל יודקין ז"ל, נפל בקרב במלחמת חרבות ברזל, להוסיף את צירוף האותיות "הי"ד" על מצבתו של יקירם, בחלק של הכיתוב האחיד.

שר הביטחון ביקש לקבל את עמדת המועצה הציבורית להנצחת החייל בנוגע לבקשת המשפחה. בעקבות כך, המועצה התכנסה ביום 2 ביולי 2024 לדון בבקשת המשפחה, וברוב קולות החליטה כי הביטוי "השם יקום דמו" אינו ביטוי חריג, אלא משפט מקובל שהינו חלק מהאמונה היהודית. חברי המועצה שהשתתפו בדיון המליצו לפעול לשינוי התקנות, כך שיהיה ניתן להוסיף את הכיתוב "הי"ד" למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב או של פיגוע חבלני. כמו כן, המועצה המליצה להוסיף גם את האפשרות לכתוב "ז"ל" על גבי מצבות צבאיות, למשפחות שיבקשו זאת.

שר הביטחון קיבל את המלצת המועצה הציבורית במלואה, וכעת כאמור הן אושרו בוועדת החוץ והביטחון.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום