העסקה לשחרור חטופים: ישראל וחמאס הסכימו ל"ממשל ביניים" בעזה

הפרשן הבכיר של ה'וושינגטון פוסט' דיוויד איגנשיוס כותב במאמר דעה על פרטי המשא ומתן: "בכיר אמריקני אמר לי כי יש הסכמה של קווי היסוד של עסקה לשחרור חטופים, וכעת דנים בדרכי הביצוע שלה. העסקה כוללת 3 שלבים"

ישראל לפקוביץ | מדיני 11.7.2024 | 07:49

יחיא סינוואר | צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

לאחר חודשים של משא ומתן מייסר ומייגע, ממשל ביידן נראה קרוב להביא לעסקת הפסקת אש שתעצור את הלחימה בעזה, תשחרר חלק מהחטופים הישראלים, כולל הגברת הכנסת סיוע הומניטרי לאזרחים פלסטינים. כך כותב הפרשן הבכיר של הוושינגטון פוסט דיוויד איגנשיוס כותב במאמר דעה.

"בכיר אמריקאי אמר לי ביום רביעי כי המסגרת סוכמה והצדדים מנהלים כעת משא ומתן על פרטים כיצד היא תיושם" כתב. כדי לגבש את העסקה, היועץ למזרח התיכון ברט מקגורק וראש ה-CIA ויליאם ברנס נוסעים בין בירות אזוריות מאז נובמבר.

גורמים רשמיים מזהירים כי למרות שהמסגרת קיימת, הפרטים הסופיים עדיין לא סיכמו, הפרטים מורכבים וייקח זמן לסיים את התהליך. הפרשן הבכיר מציין, כי לאחר תשעה חודשי מלחמה, "ישראל רוצה לתת מנוחה לכוחותיה ולהתכונן ללחימה אפשרית עם איראן ושלוחותיה". כך על פי גורם אמריקאי, עוד הוא כותב: "חמאס נמצא במצב רע מבחינתו במנהרות התת-קרקעיות שלו, דל בתחמושת ואספקה. הארגון גם מתמודד עם לחץ הולך וגובר מצד אזרחים פלסטינים בדרישה להפוגה".

הפרטים על ההסכם: הפסקת אש למשך 6 שבועות, במהלכה חמאס ישחררו 33 חטופים ישראלים, כולל כל הנשים המוחזקות בשבי, גברים מעל גיל 50, וכל הפצועים. ישראל בתמורה תשחרר מאות מחבלים מהכלא וצה"ל יסוג מאזורים עם צפיפות אוכלוסין גבוהה. סיוע הומניטרי יזרום לרצועה ובתי החולים ישוקמו. 

עוד דווח, כי בחמאס ויתרו על הדרישה להסכמה בכתב על הפסקת המלחמה לצמיתות, דבר שהוביל לפריצת דרך במגעים. במקום, הם הסכימו לאמץ את גישת ארצות הברית והאו"ם, כי אם המו"מ על המשך הפסקת האש בשלב הראשון ימשך יותר מ-6 שבועות, הפסקת האש תוארך כל עוד המגעים ימשכו. 

עוד מהפרטים: בישראל ובחמאס הסכימו ל"ממשל ביניים" ברצועה, ממשלה זמנית שתקום במהלך השלב השני, ממשלה כזו לא תהיה תחת ישראל ולא תחת חמאס. כוח אבטחה שאומן על ידי ארצות הברית ונתמך בידי מדינות ערב יכנס לרצועה, ויכלול בין היתר 2500 בני אדם מהרשות הפלסטינית ואושרו על ידי ישראל. בחמאס הביעו נכונות לסייע בהקמת הממשל הזמני, כך לפי גורם אמריקני רשמי. 

חמאס אמר למתווכים כי הוא "מוכן לוותר על הסמכות בהסדר הממשל הזמני", אמר גורם אמריקאי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום