אזרחי בריטניה יצאו לקלפיות מחר; הלייבור בדרך לניצחון

הבוחרים הבריטים יצאו מחר לקלפיות כדי להצביע בבחירות הכלליות הראשונות במדינה מאז 2019. מפלגת השמרנים בראשות רישי סונאק בדרך להפסד, בעוד הלייבור בדרך לרשום הישג היסטורי

שלו שינברג | חדשות בעולם 3.7.2024 | 23:38

רישי סונאק | צילום: מתוך הטוויטר שלו

מחר יערכו בחירות כלליות בבריטניה לראשונה מאז 2019. הבריטים לא יבחרו ישירות מנהיג חדש אלא יבחרו את נציגיהם המקומיים לבית התחתון של הפרלמנט, בית הנבחרים. 

הבוחרים מקבלים פתק הצבעה עם רשימת מועמדים ממפלגות שונות ובוחרים רק אחד לבחירתם. המועמד מכל מחוז עם הכי הרבה קולות זוכה במושב - ללא צורך בסף ספציפי. שיטה זו פירושה שמפלגה פוליטית יכולה לזכות בחלק גדול של הקולות ברמה הלאומית אך לא לזכות בחלק יחסי מהמושבים.

הפרלמנט פורק רשמית ב-30 במאי, כאשר ראש הממשלה הנוכחי רישי סונאק החליט ללכת לבחירות. לפני כן, המפלגה השמרנית של סונאק החזיקה ברוב מוחלט של 345 מושבים, מה שהעניק לה כוח משמעותי לקבוע את סדר היום. 

מרבית תוצאות מחוזות הבחירה צפויות להגיע לפנות בוקר ביום שישי, אם כי הדבר עשוי להימשך זמן רב יותר בחלקים כפריים יותר של המדינה - במיוחד אם מספר ההצבעות קרוב או כפוף לספירה מחדש. 

סקרים ואנליסטים פוליטיים חזו במשך שבועות רבים שהלייבור תסחוף לרוב מוחץ בפרלמנט. אם נתוני הסקרים האחרונים יתבררו מדויקים, כהונתו של ראש הממשלה השמרנית רישי סונאק תסתיים לאחר 18 חודשים והבריטים יתעוררו לשלטון הלייבור לראשונה מזה 14 שנים.

מועמדי הלייבור צפויים לזכות ב-425 מושבים בבית הנבחרים. השמרנים צפויים להחזיק ב-108 מושבים בלבד, וזה יהיה אובדן ענק של 257 מושבים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום