מטורף: זה שכר הטרחה שמשלמים נכי צה"ל לעורכי דין

ועדת העבודה והרווחה דנה בהצעות חוק שיגבילו את שכר הטרחה בתביעות של נכי כוחות הביטחון, נפגעי פעולות איבה, משפחות שכולות, פדויי שבי ובני משפחה של חטופים ונעדרים

קובי ברקת | חדשות בארץ 24.6.2024 | 17:22

פינוי פצועים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה החלה לדון בהצעות חוק להגבלת שכר הטרחה שיורשו עורכי דין לגבות עבור טיפול בתביעות של נכי כוחות הביטחון, נפגעי פעולות איבה ומשפחות שכולות לתגמולים מהמדינה. 

על פי משרד המשפטים כיום נגבים מנכי צה"ל דמי פתיחת תיק של 5,000 ש"ח שאינם מוחזרים במקרה של אי הצלחה, ובנוסף דמי שכר טרחה של בין 1,000-2,000 ש"ח לכל אחוז נכות עד 20%, וכן שכר טרחה לינארי או נוטה ללילנארי עבור דרגות נכות של מעל 20%. על פי מודל זה בשכר טרחה נמוך של 1,000 ש"ח לכל אחוז, שכר הטרחה שישלם נכה 100% יעמוד על מעל 100,000 שקלים פלוס מע"מ על ייצוג, שמהווים 30% מקצבתו למשך 5 שנים. 

לעומת זאת, על פי המודל המוצע בהצעת החוק הממשלתית, ישלם מעתה נכה 100% כ-45,000 ש"ח, פלוס דמי פתיחת תיק של עד 5,000 ש"ח במסלול רגיל, פלוס בונוס של עד 2,500 ש"ח עבור הגשת בקשה ערוכה היטב שלר נדרשת לגביה השלמת מידע או מסמכים. בעבור טיפול בבקשה המטופלת במסלול מקוצר ייגבו 2,000 ש"ח לכל היותר עבור פתיחת התיק.

לצד זאת הובאו לדיון בוועדה גם בהצעת חוק פרטית של ח"כ מיכאל ביטון העוסקת גם היא בהגבלת שכר הטרחה עבור טיפול בתביעות של נכי צה"ל, לעד 5,000 ש"ח דמי פתיחת תיק ו-8% מסך התגמולים והמענקים שיפסקו לטובת התובע למשך 5 שנים וכן בהצעת חוק פרטית של *ח"כ ארז מלול וח"כים נוספים המחילה את המגבלות הקיימות כיום בחוק הביטוח הלאומי על גביית שכר טרחה בתביעות של נכות כללית ועוד, גם על תביעות של נפגעי פעולות איבה. מגבלות אלה קובעות דמי פתיחת תיק של עד 800 ש"ח ושכר טרחה הנגזר באחוזים מהקצבה שנפסקה, בגבייה שתחל רק לאחר תחילת קבלת התשלומים מהביטוח הלאומי ובמגבלות של עד 60% מהתשלום הרטרואקטיבי ועד 25% מהקצבה החודשית. 

ח"כ טלי גוטליב אמרה בדיון: "חקיקה שפוגעת בשכר טרחה פוגעת בחופש העיסוק ואני מבקשת לא להשחיר את כלל עורכי הדין ממקרי הקיצון. מדובר באנשים שעובדים מאוד קשה והשכר הוא שכר עתידי. בהרבה מאוד מקרי ביניים שבהם המדינה מתישה את האזרח לא הייתה מתקבלת שום הכרה ולא היו משולמות שום קצבאות בלי ייצוג של עורך דין. 50,000 ש"ח נשמע לכם המון כסף, אבל יכול להיות שהשגת לאדם 4 מיליון שקלים, ובלעדייך הוא לא היה משיג דבר, או הרבה פחות, לכן הראשונים שיפגעו מחוק כזה הם הנכים עצמם". 

עו״ד שי סומך, משרד המשפטים אמר: "הצעת החוק נולדה בעקבות פנייה של מבקר המדינה להגביל את שכר הטרחה. מבחינת ההסדרה אנחנו הולכים בדרך שכבר נסללה, יש הגבלה בתחום של ניצולי השואה, קצבאות הנכות ועוד. ככל שמדובר באוכלוסייהי של נכי צה"ל שהמדינה שלחה אותם או נפגעי פעולות איבה שנפגעה בגלל שהיא יהודית או ישראלית קיימת חובה מוגברת של המדינה לוודא שכמה שיותר מהכספים מגיעים לנפגעים עצמם ולא לצד שלישי". 

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום